کد مطلب: ۱۶۸۲۳۰

چشم‌انداز هفتگی بورس

بورس همچنان در فاز استراحت

بورس همچنان در فاز استراحت

اکثر اعضای چشم‌انداز بورس «تجارت‌نیوز» هفته جاری را هفته‌ای متعادل برای معاملات بورس پیش‌بینی کرده‌اند.

پانیذ نوربخش: بازار سرمایه از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد است و افراد بسیاری به طور مداوم در حال رصد این بازار هستند. بدیهی است دسترسی به نظر خبرگان در قالب تحلیل یا پیش‌بینی بورس، از مطلوبیت ویژه‌ای برای فعالان و کنشگران این بازار برخوردار است.

در همین راستا، تجارت‌نیوز خدمت تازه‌ای را به علاقه‌مندان این حوزه ارائه می‌دهد. هر هفته دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس را در مورد وضعیت بازار سهام در هفته جاری جویا می‌شویم و در اولین ساعات شنبه هر هفته آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.13 آبان 96 نظرسنجی

نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از چهره‌های شناخته شده، فعالان و تحلیل‌گران بازار سرمایه نشان از بازاری خنثی در هفته جاری دارد.

گروه‌هایی که اکثر بزرگان تحلیل بنیادی، تکنیکالی و اقتصادی کشور در مورد روند مثبت آن‌ها در هفته پیش رو اتفاق نظر دارند خودرویی‌ها و پالایشی‌ها هستند. در این میان برخی گروه‌ها مثل رایانه‌ای‌ها و غذایی‌ها نیز در میان نظرات به چشم می‌خورند.

به گزارش ‌«تجارت‌نیوز» مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اخبار هفته گذشته که می‌توانند بازار سرمایه کشورمان را در هفته جاری تحت تاثیر قرار دهند، حول تحولات اقتصاد آمریکا چرخیده است.

ژانت یلن، بانوی قدرتمند و دانا و تاثیرگذارترین مهره‌ سیاست‌های پولی ابرقدرت اقتصاد جهان، هفته گذشته جایگاهش را به پاول داد. جانشین یلن، سیاست‌هایی مشابه ترامپ داشته و همانند وی ثروت بسیار زیادی دارد و گفته می‌شود ثروتمندترین رییس فدرال رزرو از گذشته تاکنون است.

یکی از وجوه تشابه سیاست‌های پاول و ترامپ تضعیف ارزش دلار است. یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ رشد نرخ تورم آمریکا بوده و پاول نیز لزومی بر سرعت در رشد نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا نمی‌بیند. در صورتی که نرخ بهره افزایش یابد جذابیت خرید اوراق قرضه افزایش یافته و دلار در دست مردم جمع آوری شده و نقدینگی و متعاقبا تورم کاهش پیدا می‌کند.

اما همان گونه که اشاره شد پاول عجله‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارد و عدم تقویت دلار رشد قیمت کامودیتی‌ها را در پی دارد.

بر این اساس به دنبال انتخاب رییس جدید فدرال رزرو، نرخ کامودیتی‌ها رو به فزونی نهاد و سهام شرکت‌های نفتی و معدنی این کشور با رشدهای چشم‌گیری مواجه شدند. به گونه‌ای که شاخص داوجونز در معاملات انتهای هفته گذشته رکورد زد.

اتفاق مهم دیگری که در هفته پیش رخ داد، برگزاری کنفرانس LME.Week بود. در این کنفرانس که مهم‌ترین رویداد سالانه حوزه فلزات است نرخ روی از سوی موسسه مکنزی به عنوان یکی از معتبرترین موسسات این حوزه، 4 هزار دلار بر تن تا اواسط سال 2018 میلادی پیش‌بینی شد و بسیاری از محققان و سرمایه‌گذاران در این حوزه را به فکر فرو برد.

همچنین، آمار موجودی انبارهای روی در بورس فلزات لندن طی هفته گذشته نشان از افت 4.4 درصدی و رسیدن موجودی‌ها به 249 هزار و 250 تن دارد. پرواضح است که کاهش موجودی انبار منجر به کاهش عرضه کالا و متعاقبا رشد قیمت آن کالا می‌شود.

گفتنی است شرکت‌های داخلی فروشنده روی نرخ این فلز را در گزارش‌های پیش‌بینی 2 هزار و 600 دلار در نظر گرفته‌اند.

دیگر رویدادی که بازار سرمایه کامودیتی محور کشورمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، انتشار آمار اشتغال و شاخص PMI آمریکا است که شب گذشته منتشر شد.

این آمار که معمولا اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود، اطلاعات مهم اقتصاد آمریکا را بیان می‌دارد. آمار این ماه بیان‌گر عملکرد مطلوب اقتصاد آمریکا بوده و این موضوع با تقویت شاخص دلار می‌تواند تا حدودی تاثیر انتخاب پاول بر ارزش دلار را کم کند.

همچنین قیمت نفت نیز کماکان در روند صعودی در حرکت است و قیمت هر بشکه نفت برنت در آخرین معاملات نزدیک به 62 دلار شده است.

چشم‌انداز هفته آتی

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
1 حمید اعرابی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی پالایشی‌ها، رایانه‌ای‌ها
2 ولید هلالات فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی تک سهم‌ها
3 رحیم کریمی معاون گروه سرمایه‌گذاری سایپا مثبت تک‌سهم‌ها
4 محمد نوربخش مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سرمایه و دانش منفی تک‌سهم‌ها
5 بهزاد صمدی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی تک سهم‌ها
6 مهدی میرزایی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت پتروشیمی‌ها، پالایشگاهی‌ها، تک‌سهم‌ها
7 میثم صمدی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت خودرویی‌ها، غذایی‌ها
8 کوروش شمس مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه مثبت خودرویی‌ها
9 نیما آزادی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی خودرویی‌ها
10 امیر مقدم فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت تک‌سهم‌ها

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.