کد مطلب: ۵۴۰۳۷۱

کارشناس بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت:

تاثیر افزایش قیمت جهانی فولاد بر بورس / چرا سهام فولاد رشد نمی‌کند؟

تاثیر افزایش قیمت جهانی فولاد بر بورس / چرا سهام فولاد رشد نمی‌کند؟

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه همه سهم‌ها و شرکت‌های بازار بسیار ارزنده است اما شرایط بازار و کمبود نقدینگی شرایط افت بازار بورس را ایجاد کرده است. سیستم بانکی بالای سه هزار هزار میلیارد تومان منابع مالی و نقدینگی را حبس کرده است و اجازه نمی‌دهد به سمت بازار سرمایه سرازیر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ جهانی مس و فولاد افزایش یافته است اما این افزایش همچنان خود را در بازار سرمایه ایران نشان نداده است.

عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه به تجارت‌نیوز می‌گوید با وجود افزایش نرخ جهانی مس و فولاد، این افزایش کمکی به بهبود بازار سرمایه ایران نکرده است که دلیل آن به مختصات توده‌واری بازار سرمایه ایران بر می‌گردد.

عباسعلی حقانی‌نسب گفت: ارزش ذاتی سهام و قیمت معاملاتی آن دو مقوله‌ای است که در بازار سرمایه وجود دارد. قطعا افزایش قیمت‌های جهانی فولاد و مس، ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها را افزایش می‌دهد اما با توجه به مختصات توده‌واری ۵۰ میلیون سهام‌دار و شرایطی که بازار سرمایه ایران دارد و با مقولات ارزش‌گذاری آشنا نیستند ممکن است این اثر افزایشی در بازار تاثیر زیادی نداشته و بازار همچنان تحت فشار فروش باشد.

وی افزود: در حال حاضر همه سهم‌ها و شرکت‌های بازار بسیار ارزنده هستند اما به دلیل شرایط بازار و کمبود نقدینگی، سبب افت بازار شده است.

به گفته حقانی‌نسب،‌کمبود نقدینگی یکی از مشکلات اصلی بازار سرمایه است و بانک‌ها در کمبود نقدینگی نقش مهمی دارند. چراکه سیستم بانکی بیش از سه هزار هزار میلیارد تومان منابه مالی و نقدینگی را حبس کرده و اجازه نمی‌دهد به سمت بازار سرمایه سرازیر شود. یعنی رقمی بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان ماهیانه!

این کارشناس بورس گفت: سال‌هاست در نظام اقتصادی کشور تاکید شده که بانک‌ها باید فعالیت سرمایه‌گذاریشان را متوقف کنند. اگر فعالیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها که شامل افتتاح حساب سپرده سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت‌های سرمایه‌گذاری است، متوقف شود منابع بسیار زیادی آزاد می‌شود و این منابع می‌تواند در خدمت تولید و بازار سرمایه قرار گیرد. بنابراین عملا مشکلاتی که در بازار سرمایه منافع سهامداران را نابود کرده ایجاد نمی‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای بابا همه مشکلات رو میندازید گردن سهامدار خرد
    ولی مشکل از ما نیست هر بار که میاییم اعتماد کنیم گند میزنن به اعتماد تا سهمی بالا میره و با هزار زحمت صف خرید میشه حقوقی ابشاری عرضه میکنه خوب مگر من پولم رو پیدا کردم که بدمش حقوقی بخوره خودم حاضرم این 80درصد که از پولم رفت رو بدم به یک هموطن نیازمند ولی یک ریال ندم حقوقی بخوره و تا دولت حداقل شاخص رو بالای 1650نبره منکه یک ریال دیگه وارد نمیکنم بزار همونهایکه خوردن و بردن پول بیارن و درستش کنن سهم میره بالا ما هم میاییم تو صف خرید که سنگین بشه و حقیقی از فروش منصرف بشه تا اعتماد برگرده یک دفعه حقوقی و کارگزاری گند میزنن به صف و از فرداش سهم میریزه