کد مطلب: ۵۱۶۲۲۰

ترخیص کار گمرک کیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ترخیص کار گمرک کیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ترخیص کار شخصیتی است که با وکالت از وارد کننده کالا یا صادرکننده کالا کلیه مراحل و عملیات ترخیص کالا از گمرک را انجام می‌دهد.

ترخیص کار کیست؟ وظایف یک ترخیص‌کار چیست؟ چرا باید انجام امور مربوط به ترخیص کالای خود را به ترخیص‌کار رسمی گمرک بسپاریم؟ پاسخ سوالات خود در این مقاله بخوانید.

به طور کلی ترخیص کار شخصیتی است که با وکالت از وارد کننده کالا یا صادرکننده کالا کلیه مراحل و عملیات ترخیص کالا از گمرک را انجام می‌دهد. همچنین این شخص می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد. همانطور که می‌دانید در انجام هر معامله تجاری طرفین موظفند تا کالای مورد نظر را در زمانی که تعیین کرده و بر آن توافق شده، به دست مشتریان برسانند. در صورتی که فرآیند ترخیص کالای وارداتی یا صادراتی در گمرک بیش از مدت تعیین شده به طول انجامد، صادرکننده و یا واردکننده از این بابت متضرر می‌شوند. بنابراین اگر فرآیند ترخیص کالا از گمرک را به شخصی که در این رابطه مهارت داشته و با پروسه آن کاملا آشنایی دارد بسپارند می‌توانند بدون وقفه و در زمان تعیین شده کالای خود را ترخیص کنند و نگرانی از این بابت نخواهند داشت.

ترخیص کار گمرک چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

باتوجه به تعریفی که از ترخیص کار گمرک کردیم لازم است ویژگی‌های یک ترخیص‌کار حرفه‌ای و با سابقه را نیز بررسی کنیم:

  • لازم است از قوانین داخلی و بین‌المللی کشورها در زمینه صادرات، واردات کالا و ترخیص کالاها از گمرک آگاهی کامل داشته باشد.
  • ترخیص کار گمرک باید از هر نظر مورد اعتماد و امانت‌دار باشد زیرا ارزش کالایی که صاحب کالا وکالت آن را به ترخیص کار گمرک معمولا بالاست و طبیعتا بعد از مدتی صاحب کالاها ترخیص کاران کمرگ قابل اعتماد را می‌شناسند.
  • سابقه درخشانی در زمینه انجام فعالیت‌های بازرگانی مختلف داشته باشد با تشریفات اداری و مراحل خاص ترخیص کالا از گمرکات مختلف کشور آشنا باشد.
  • اطلاعات و دانش خود را در زمینه قوانین و آیین‌نامه‌های جدید مرتبا به روز نماید.
  • در انجام سریع و دقیق مراحل ترخیص کالا از گمرک سرعت عمل خوبی داشته باشد.
  • اگر ترخیص کار شما از نوع حق‌العمل کار است، حتما لازم است کارت بازرگانی داشته باشد.

مسئولیت شرکت‌های ترخیص‌کار چیست؟

شرکت ترخیص کالا باید امانت دار صاحب کالا باشد زیرا ارزش مالی بسیاری از کالاهایی که وارد یا صادر می‌شوند بسیار بالا می‌باشد. همچنین چنین شرکت‌هایی باید قابل اعتماد نیز باشند زیرا صاحب کالا قصد دارد طبق وکالت قانونی وظایف محوله در ترخیص کالا را به چنین شرکتی واگذار کند. یک شرکت ترخیص کالا زمانی معتبر است که کارت حق‌العمل کاری داشته باشد و این کار نشان دهنده‌ی این است که صلاحیت چنین شرکتی، از سمت گمرک تایید شده است. اگر شرکت ترخیص کالا صلاحیت و توانایی‌اش از سمت اداره گمرک تایید گردد، اداره گمرک به آن کارت حق‌العمل کاری اعطا می‌نماید.

مجوزهای لازم که شخص ترخیص کار باید داشته باشد؟

شرکت ترخیص کالا پروانه حق‌العمل کاری که از اتحادیه کارگزاران گمرکی طی آزمون‌هایی که برگزار می‌شود دریافت می‌کند.

چرا به یک ترخیص کار گمرکی نیاز داریم؟

چرا به یک ترخیص کار گمرکی نیاز داریم؟

ترخیص کار گمرک با در اختیار داشتن اطلاعات و دانشی که برای ترخیص کالا از گمرک نیاز است به واردکنندگان و صادرکنندگان کمک موثری می‌کند تا بدون هیچ مشکلی کالای وارده یا صادره از گمرک خارج شود و با این کار صاحب کالا اطمینان دارد که ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌تواند کار خود را به خوبی پیش ببرد.

برای ترخیص کالا از گمرک یک سری پروسه‌های تخصصی باید طی شود و کسی که می‌خواهد ترخیص کالا از گمرک انجام دهد باید به این آگاه باشد که اکثراً واردکنندگان و صادرکنندگان ترجیح می‌دهند این امر را به مورد اعتماد بسپارند تا هم در وقت و هم در هزینه صرفه‌جویی کند باشند و ترخیص بار به پروسه طولانی نینجامد.

وظایف ترخیص‌کار چیست؟

از وظایف یک ترخیص کار معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه مشاوره به افراد در زمینه‌ی تعرفه‌ی کالا و بررسی ارزش واقعی کالاهای وارداتی و صادراتی
  • داشتن اطلاعات کامل از تمامی بخشنامه‌ها و قوانین گمرکی و به‌روزرسانی این اطلاعات
  • ارائه ی کلیه ی فیش‌های پرداختی و هزینه‌های انجام شده در گمرک به صورت مستندات گمرکی به صاحب کالا
  • دریافت مجوزات لازم در خصوص واردات و صادرات کالا
  • داشتن تجربه در مورد پروسه انجام ترخیص کالاها در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.