کد مطلب: ۶۶۹۱۸

دست در دست هم دهیم به مهر

دست در دست هم دهیم به مهر

بنیاد برین (صالح) از سال 1390 به عنوان سازمان مردم‌نهاد و غیرانتفاعی با انگیزه کمک به هم‌نوعان فعالیتش را آغاز نموده است. در بنیاد برین (صالح) با کمک‌های انسان‌دوستانه نیکوکاران و همراهی مدیران و همکاران به یاری خدا توانسته‌ایم توفیقات چشم‌گیری در ارتقای سطح آموزشی، کارافرینی و ایجاد اشتغال، ارتقای سلامت جسمی و روانی، ساخت

3956e67452f2496a483e46b22b494da1_XL.jpg بنیاد برین (صالح) از سال 1390 به عنوان سازمان مردم‌نهاد و غیرانتفاعی با انگیزه کمک به هم‌نوعان فعالیتش را آغاز نموده است. در بنیاد برین (صالح) با کمک‌های انسان‌دوستانه نیکوکاران و همراهی مدیران و همکاران به یاری خدا توانسته‌ایم توفیقات چشم‌گیری در ارتقای سطح آموزشی، کارافرینی و ایجاد اشتغال، ارتقای سلامت جسمی و روانی، ساخت مدرسه و مسکن برای خانواده‌ و مناطق محروم داشته است.
نگرش ما این است که با تفکری مثبت و اراده‌ای قوی می‌توان مسیر زندگی انسان‌ها را به سمت رشد و بالندگی اصلاح کرد. خطمشی صالح بر رفع محرومیت خانوده‌ها و مناطق کم‌برخوردار است تا از خانواده‌هایی که در معرض مخاطره و آسیب‌اند محافظت کنیم.
اهداف بنیاد برین (صالح)
شناسایی و گزینش خانواده‌ها و مناطق محروم در سطح کشور و حمایت همه جانبه از آنها؛ تلاش در مسیر دشوار «بازگرداندن هویت و عزت نفس» به خانواده‌های کم‌برخورداد»؛ «جایگزین کردن فرهنگ عزت‌محوری به جای ترحم‌محوری» و «مبارزه با فقر فرهنگی» و مهم‌تر از همه «تغییر دغدغه کودکان از زندگی کردن به چگونه زندگی کردن» است.
به طور مختصر به زمینه های فعالیت بنیاد برین (صالح) اشاره می‌کنیم:
محرومیت‌زدایی
ساخت فضای مسکونی و مدرسه و انجام اقدامات فرهنگی در منطقه محروم قلعه سیمون؛ بنیاد برین (صالح) درخصوص ساخت فضای مسکونی و مدرسه، دوره‌های آموزشی و فرهنگی و توانمندسازی و اشتغال ساکنان این قلعه با همکاری بسیج سازندگی سپاه پاسداران استان تهران انجام می‌دهد؛
ساخت مدرسه و فضاهای آموزشی: تاکنون ۸مدرسه در تهران، چهارمحال بختیاری و لرستان ساخته شده و یا در مرحله ساخت است.
حمایت از تحصیل کودکان
بنیاد نیکوکاری برین (صالح) با پرداخت کمک هزینه تحصیل به‌طور ماهانه، از تحصیل کودکان حمایت می‌کند. همچنین پیگیری افزایش معدل کودکانی که به دلیل شرایط خانوادگی افت تحصیل داشته‌اند و مشاوره تحصیلی مداوم با آنها از برنامه‌های حمایت از تحصیل کودکان است.
بنیاد برین (صالح) در راستای توانمندسازی شغلی و بهینه‌سازی شرایط زندگی محصلان، دوره های حرفه آموزی برگزار می‌کند. با توجه به فشارهای اقتصادی خانواده‌های تحت حمایت بنیاد برین (صالح)، بیم آن می رود که برخی از محصلان در دوره دبیرستان دست از تحصیل کشیده و وارد بازارکار شوند (این مورد در خانواده های بسیاری مشاهده شده است) بنابراین برین ابتدا، با پرداخت کمک هزینه تحصیلی از این مسئله جلوگیری کرده و در کنارآن، برای محصلان دبیرستانی و دانشجو بر اساس استعدادشان (که با گرفتن تست استعدادسنجی و ضریب هوشی تا حدودی مشخص می شود) دوره های حرفه‌آموزی به صورت رایگان برگزار می‌کند. برای مثال تاکنون دوره های عکاسی، تولید صنایع دستی با چرم، دوره‌های آرایشگری و بافت مو، طلا و جواهر سازی (طراحی و ساخت)، تعمیرات موبایل برگزارشده است.

photo 20160810 140650

بنیاد برین علاوه بر اهمیت دادن به پیشرفت تحصیلی به سلامت جسمی و پرورش استعداد ورزشی کودکان نیز اهمیت زیادی می دهد و راه را برای حضور در تیم‌‌های ورزشی به‌طور تخصصی هموار می‌کند. ما با انجام یک دوره تست استعداد و ضریب‌هوشی از تمام اعضای خانواده‌های تحت حمایت برین، به نتیجه مهمی دست پیدا کردیم و آن استعداد فراوان بچه‌های برین در رشته های ورزشی بود. بنابراین بنیاد نسبت به پرورش استعداد ورزشی این عزیزان اقدامات مستمری را انجام داده است. به طور مثال رایزنی با باشگاه های ورزشی خصوصی برای ثبت نام آنها، پیگیری حضور در دوره‌های ورزشی، میزان پیشرفت، تسهیل شرایط حضور فرزندان در تیم‌ها در سطح حرفه‌ای و تأمین هزینه‌های حضور در دوره و تهیه ملزوماتی مانند پوشاک مناسب، وسایل ورزشی و آموزشی و … از اقدامات اجرایی بوده که بنیاد نیکوکاری برین در این خصوص انجام داده است.
بنیاد نیکوکاری برین برای کاهش وابستگی مالی خانواده هایی که فرزندانشان حقوق ماهیانه دریافت می‌کند دوره‌های آموزش شغلی برگزار می‌کند از آنجایی که یکی از نشانه‌های اصلی خانواده سالم استقلال اقتصادی است، بنیاد برین (صالح) برای تحقق این رکن در خانواده‌های مادرسرپرست (با وجود نبود پدر) مادران را با توجه به استعداد، توانایی، میزان تحصیلات و شرایط آنها آموزش می‌دهد و برای آنها بازار کار نیز ایجاد می‌کند.
البته لازم به توضیح است که اکثر مادران که در ابتدای پیوستن به خانواده بزرگ برین، به لحاظ شرایط سخت زندگی (طلاق، متارکه یا فقدان) بیمار اجتماعی محسوب می‌شوند. اکثر این افراد یک دوره درمانی روانی را به مدد مشاوره گروهی و فردی که در بنیاد برین انجام می شود را طی کرده و خود را برای ادامه زندگی با شرایط کنونی آماده می کنند .
کاریابی برای مادران سرپرست خانواده دغدغه ای دیگر برای بنیاد برین بوده که در این راستا با برگزاری بازارچه های دائمی و یا موقتی برای آن دسته از مادران تحت حمایت بنیاد که در یک زمینه خاص مهارت دارند (مانند خیاطی، گلدوزی، صنایع دستی و گلسازی و …) می تواند راهی برای کسب درآمد باشد و همچنین برین، ضمن رایزنی با مراکز تولیدی مرتبط با مهارت این افراد آنها را معرفی کرده و شرایط کار کارمندی و درآمد ماهانه آنها را نیز فراهم می کند.
بنیاد برین برای کسب درآمد بیشتر مادران و دانشجویان تحت حمایت، دوره های آموزش حرفه ای در مشاغل نوین برپا می کند. در حال حاضر دو پروژه آموزش طراحی لباس، دوخت و بازاریابی (fashion design) و طراحی کیک و شیرینی و فروش آن را در دست اجرا داریم . در هر دو حوزه با همکاری داوطلبانه مدرسان حرفه ای فارغ التحصیل فرانسه، مادران و دانشجویان به صورت گروهی آموزش می بیند تا به امید خدا با خلق برند برین (تولیدات مادران سرپرست خانواده) بتوان بازار فروش محصولات آنها را ایجاد کرد.
برای بهینه‌سازی شرایط زندگی مددجویان تحت حمایت، بنیاد برین اقدام به خرید مسکن، ودیعه اجاره مسکن (بلاعوض)، کمک هزینه ودیعه اجاره مسکن (وام)، وام اشتغال، اهدای لوازم ضروری زندگی کرده است.
ارزیابی و تشخیص بهداشت روان خانواده های تحت حمایت برین بسیار اهمیت دارد در این راستا همه اعضای خانواده هایی که تحت حمایت قرار می‌گیرند در همان ابتدا توسط مددکاران و روانشناسان ارزیابی و میزان سلامت روانی آنها مشخص می‌شود. همچنین مدت مشاوره روانشناسی آنها و نحوه مشاوره (فردی و گروهی) مشخص می‌شود. اگر نیاز به روانپزشک باشد نیز آنها به کلینیک‌های همکار با بنیاد برین معرفی می‌شوند.
هدف بنیاد برین (صالح) از مشاوره گروهی این است که مباحثی که بسیاری از مددجویان با آنها درگیر هستند به صورت گروهی و کارگاهی مطرح شود. از مهم‌ترین مزیت‌های مشاوره گروهی این است که این افراد متوجه می‌شوند تنها نیستند و افرادی دیگری هم با مشکلات مشابه آنها درگیر هستند، اعتماد به نفس در بیان مشکلاتشان پیدا می‌کنند و از راه حل دیگران (با تأیید مدرس و روان شناس) استفاده می‌کنند.
تمام مادران و کودکان تحت حمایت بنیاد می‌بایست در دوره های کارگاه‌های آموزشی رفتاری و ارتباطی (مانند کنترل‌خشم و فرزندپروری و…) و کارگاه هنردرمانی (مانند قصه خوانی، تئاتردرمانی، پرورش خلاقیت و …) حضور پیدا کنند .

photo 20160810 140657

کارگاه‌های هنردرمانی برای کودکان زیر دوازده سال تحت حمایت بنیاد برگزار می شود که این دوره های بسیار کارامد جهت ارتقای سطح ارتباطی و رشد خلاقیت کودکان است. بنیاد برین اولین مؤسسه نیکوکاری است که از تکنیک هنردرمانی برای شناسایی و درمان مشکلات رفتاری، روانی و ارتباطی کودکان استفاده و شرایط درمان آنها را نیز مهیا می‌سازد.
برنامه هایی که به رشد اجتماعی محصلان و مادران کمک شایانی می کند برنامه های فرهنگی، تفریحی و گردشگری است. از آنجایی که خانواده های تحت حمایت بنیاد وسیله نقلیه و شرایط اقتصادی انجام برنامه های تفریحی و گردشگری را ندارند، بنیاد با همکاری سازمانهای دیگر برنامه های رایگان برای خانواده ها برپا می کند. این برنامه ها شامل مسافرت به مشهد مقدس ، تهرانگردی، بازدید از مراکز آموزشی و موزه ها و پارک ها می شود.
درخصوص تسهیل‌گری سلامت جسمی نیز برخی بیمارستان‌های تخصصی و مطب‌های خصوصی طی تفاهم نامه‌ای با اعطای تخفیف 70درصدی و برخی به طور رایگان خانواده‌های بنیاد برین (صالح) را پذیرش می کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.