کد مطلب: ۵۳۹۱۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ۷۸ درصدی ذخیره آب برخی سدها/ وضعیت سدهای تهران چگونه است؟

کاهش ۷۸ درصدی ذخیره آب برخی سدها/ وضعیت سدهای تهران چگونه است؟

سال آبی جاری ریزش‌های آسمانی در برخی از استان‌ها تا ۸۰ درصد هم کمتر از میانگین درازمدت بوده است. وضعیتی که منجر به کاهش ذخایر سدهای کشور شده است. ذخایر برخی از سدهای مهم کشور نسبت به سال گذشته بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد ظرفیت کل مخازن سدهای کشور ۵۰.۵ میلیارد مترمکعب است و درصد پر شدگی سدها ۵۸ درصد است. آمارها نشان می‌دهد که میزان ذخایر آب همه سدهای مهم کشور بین ۷ تا ۷۰ درصد کاهش داشته و ذخیره یک سد فقط مثبت بوده و افزایش یافته است.

براساس جدول زیر، بیشترین میزان کاهش ذخایر آبی (شرب و کشاورزی) مربوط به استان هرمزگان است. سیستان و بلوچستان در رتبه دوم قرار دارد. در خرسان رضوی ذخیره آب سد دوستی ۴۲ درصد کمتر شده و ذخیره سد زاینده‌رود حدود ۳۲ درصد.

میزان ذخیره ۵ سد مهم استان تهران ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته کم شده و برای همین برخی معتقدند امسال جمعیت ۱۲ میلیون نفری تهران، نگرانی زیادی درباره کمبود آب ندارند.

اما تنها سدی که ذخیره آب آن نسبت به سال گذشته افزایش داشته سد رئیسعلی دلواری در استان بوشهر است که ذخیره آب آن ۲۴ درصد افزایش یافته است.

سد

منبع: شرکت مدیریت منابع آب ایران

کاهش ۸۸ درصدی بازندگی

کارشناسان محیط زیست سال‌هاست برای بحران بی‌آبی هشدار می‌دهند. آنطور که محمد درویش، فعال محیط زیست می‌گوید جنگ بعدی، جنگ آب است نه نفت. ایران هم یکی از کشورهایی است که با موضوع کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند.

محمد درویش روز جمعه در یک گفتگوی اینستاگرامی با تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر ۶/. سال آبی را طی کردیم و بخش بزرگی از بارندگی‌ها اتفاق افتاده است. ریزش‌های آسمانی حدود ۳۵ درصد در کشور از میانگین ۵۲ ساله کمتر است. در بخش‌هایی از کشور میزان کاهش بارندگی حدود ۸۸ درصد کمتر از میانگین درازمدت بوده است که یک فاجعه بزرگ است!»

روز ۳۰ فروردین ماه بود که مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران در مصاحبه با ایرنا گفت: «اکنون ۷۴۵ میلیون مترمکعب آب در سدهای پنجگانه استان از جمله لار، لتیان، طالقان، ماملو و امیرکبیر تهران ذخیره شده است که نسبت به روز مشابه سال گذشته کسری ۳۱ میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد.»

در کنار کاهش ذخایر سدها، برخی استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان از نبود آّب شرب و دسترسی به آب می‌گویند. از سوی دیگر برخی فعالان محیط زیست از پرداخت نشدن حق‌آبه دریاچه ارومیه از سوی وزرات نیرو می‌گویند.

همچنین چند روزی است وضعیت هزاران فلامینگو در بستر خشک تالاب بختگان نیز خبرساز شده است که برخی راه نجات آنها را در رهاسازی حق‌آبه تالاب بختگان می‌دانند و برخی انتقال آنها به جاهای دیگر. از سوی دیگر برخی کشاورزان شمال کشور نیز از نبود آب و مشکلات ایجاد شده برای کشاورزی‌شان گله دارند.

همه اینها در کنار هم این نگرانی را ایجاد می‌کند که امسال سال سختی در پیش روست. البته برخی از کارشناسان محیط زیست می‌گویند ایران هنوز روزهای سخت‌تری در پیش دارد اگر از همین حالا برای آینده برنامه‌ریزی نکند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.