کد مطلب: ۴۰۵۵۲۶

صف فروش ۷۵ درصد از نمادهای بورسی / اخباری از چند نماد موثر بورسی

صف فروش 75 درصد از نمادهای بورسی / اخباری از چند نماد موثر بورسی

دیروز شاخص بورس بیش از 10 هزار واحد ریزش کرد و باعث شد طی ساعات معاملاتی بیش از ۷۵ درصد نمادهای معامله شده بازار سهام با صف فروش مواجه شوند، این در حالیست که ارزش معاملات خرد نیز کاهش یافت تا به کمترین مقدار از نیمه اول شهریورماه برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پی افت شدید شاخص کل بازار سهام طی روز دوشنبه، دیروز این روند شدت بیشتری گرفت و دماسنج اصلی بورس تهران تسلیم فشار ۱۰ هزار و ۸۹۳ واحدی شد.

طی روز گذشته فشارهای فروش به حدی سنگین بود که طی ساعات معاملاتی بیش از ۷۵ درصد نمادهای معامله شده بازار سهام با صف فروش مواجه شدند. در همین حین ارزش معاملات خرد باز هم کاهش یافت تا به کمترین مقدار از نیمه اول شهریورماه برسد.

به نظر می‌رسد در آستانه ترافیک سنگین گزارش عملکرد نیمه نخست سال، سهامداران بورس تهران عقب نشسته و در انتظار انتشار این گزارش‌ها هستند.طی روز گذشته دماسنج اصلی بورس تهران در حالی افت ۴/ ۳ درصدی را تجربه کرد که نماگر هموزن نیز با اثرپذیری یکسان از نمادها تن به اصلاح ۳/ ۳ درصدی داد.

مقایسه میزان کاهش این دو شاخص نشان‌دهنده سرخ‌پوشی یکدست نمادهای بازار سهام است. به‌طوری که از ۳۲۵ نماد معامله شده در بورس تهران، ۳۱۶ نماد (معادل ۲/ ۹۷ درصد نمادها) با افت ارزش مواجه شدند. در همین حین ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) نیز باز هم کاهش یافت و به کمتر از ۱۱۸۷ میلیارد تومان رسید.

این در حالی است که در پایان بازار ۲۳۹ نماد با صف‌های فروش سنگینی دست و پنجه نرم می‌کردند و شاهد مازاد عرضه‌ای به ارزش ۶۲۲ میلیارد تومان برای فروش سهام در کف قیمتی مجاز روزانه بودیم. در جبهه مقابل نیز ۶ نماد صف خرید را تجربه‌کردند که ارزش مازاد تقاضاهای ایجاد شده برای این نمادها به ۱۳۸ میلیارد تومان رسید. البته از این مقدار ۱۲۶ میلیارد تومان متعلق به نماد تازه عرضه شده «کویر» بود و ارزش مازاد تقاضای ۵ نماد دیگر تنها ۱۲ میلیارد تومان بود.

موعد انتشار گزارش‌های نیمه نخست

شرکت‌های بورسی تا چهل روز بعد از پایان فصل تابستان مهلت دارند عملکرد خود در ۶ ماه ابتدایی سال را گزارش کنند. با گذر از نیمه اول این مهلت شاهد فزونی گرفتن گزارش‌های مذکور هستیم.

به‌طوری که تا ساعت ۱۷ روز گذشته ۵ شرکت بورسی عملکرد فصل تابستان خود را منتشر کردند.اولین شرکتی که دیروز عملکرد خود در ۹ ماه منتهی به آخر شهریور ۹۸ را منتشر کرد سرمایه‌گذاری سپه بود. «وسپه» در ۹ ماه مذکور به سود خالص بیش از ۳۷۹میلیارد تومانی دست یافته است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته سود خالص «وسپه» ۱۷۵ میلیارد تومان بوده و طی یک سال سودآوری این شرکت رشد ۱۱۷درصدی را تجربه کرده است. این نماد پس از انتشار گزارش عملکرد خود روز معاملاتی پیشین را در محدوده مثبت آغاز کرد. اما با نزدیکی به نیمه بازار مغلوب فشار منفی موجود در کل بورس تهران شد و به کف قیمتی مجاز روزانه (صف فروش) رسید. البته در انتهای بازار صف فروش «وسپه» جمع و با قیمتی معادل ۴/ ۳ درصد کمتر از روز دوشنبه معامله شد.

«غچین» دیگر نمادی بود که دیروز گزارش عملکرد خود در فصل تابستان را منتشر کرد. شرکت کشت و صنعت چین‌چین در فصل دوم سال به سود خالصی در حدود ۱۲ میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که «غچین» در تابستان سال گذشته ۳ میلیارد و ۷۶۱ میلیون تومان سود خالص داشته است.

در همین حال سود عملیاتی شرکت نیز رشد ۱۴۱ درصدی را نسبت به تابستان سال قبل تجربه کرده و به حدود ۹میلیارد تومان رسید. در همین راستا چین چین طی روز گذشته از معدود شرکت‌هایی بود که رشد ارزش بازار را تجربه کرد و در مقاطعی از جلسه معاملاتی نیز به سقف قیمتی مجاز روزانه رسید.از دیگر شرکت‌هایی که دیروز عملکرد خود در فصل تابستان را گزارش کرد می‌توان به لیزینگ صنعت و معدن اشاره کرد.

در حالی «ولصنم» طی ۹ ماه منتهی به شهریور ۹۷ به سود عملیاتی ۱۵ میلیارد و ۸۵۸ میلیون تومانی رسیده که این رقم برای سال جاری با افتی ۱۸ درصدی به ۱۲ میلیارد و ۹۴۱ میلیون تومان رسیده است. البته در نهایت سود خالص لیزینگ صنعت و معدن نسبت به سال گذشته ۹ درصد رشد داشته و به بیش از ۳۴میلیارد تومان رسیده است.

در همین راستا «کچاد» به‌عنوان یکی از دو غول سنگ آهنی کشور نیز روز گذشته عملکرد خود طی نیمه نخست سال جاری را گزارش کرد. طبق این گزارش، معدنی و صنعتی چادر ملو در ۶ ماه ابتدایی سال جاری به سود خالص ۲۶۶۵ میلیارد تومانی رسیده است. این در حالی است که «کچاد» در مدت مشابه سال قبل کمتر از ۱۰۶۱ میلیارد تومان سود خالص کسب کرده بود.

در حالی سودآوری این شرکت رشد ۱۵۱ درصدی را تجربه می‌کند که مقدار فروش محصولات شرکت بیش از ۹ درصد افت داشته است. به همین دلیل به نظر می‌رسد افزایش نرخ دلار دلیل اصلی رشد سودآوری «کچاد» است.صندوق سرمایه‌گذاری سپهر اندیشه نوین پنجمین شرکتی بود که طی روز گذشته (تا ساعت ۱۷) عملکرد خود در نیمه نخست سال جاری را گزارش کرد.

«صنوین» سال گذشته تا آخر تابستان به سود خالص ۷ میلیارد و ۶۰ میلیون تومانی رسیده بود. اما در ۶ ماه ابتدایی سال جاری سود خالص «صنوین» با رشدی بالغ بر ۹۷ درصد به ۱۳ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان رسیده است.

در انتهای تابستان حدود ۶۰ درصد از پرتفوی این صندوق به سهام، ۱۶ درصد اوراق مشارکت، ۲۲ درصد سپرده بانکی و ۲ درصد دیگر به سایر دارایی‌ها تعلق گرفته بود. به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که موجب بازدهی کمتر صندوق‌ها نسبت به شاخص کل بازار می‌شود، محدودیت آنها در نگهداری سهام است. به‌طوری که طی رشدهای اخیر گاه شاهد عرضه‌های سنگین صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای کم کردن سهم سهام از پرتفوی بودیم.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.