کد مطلب: ۳۹۳۰۳۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با دبیر اتاق مشترک ایران و عراق:

مهاجرت نیروی کار ایرانی به عراق چقدر جدی است؟ / حداقل حقوق ایرانی‌ها در عراق ۶۰۰ دلار است

مهاجرت نیروی کار ایرانی به عراق چقدر جدی است؟ / حداقل حقوق ایرانی‌ها در عراق 600 دلار است

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق می‌گوید: حقوق حداقلی ایرانی‌ها در عراق بین 600 تا 700 دلار است. یعنی هر ایرانی می‌تواند حداقل بین هفت میلیون و 200 هزار تومان تا هشت میلیون و 400 هزار تومان درآمد کسب کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته تیم 50 نفره‌ای از عراقی‌ها با هدف بررسی صنعت ساخت و ساز و مدل طراحی وارد ایران شدند. در این شرایط عراق در نظر دارد تا بخش شهری خود را به سبک مدرن بازسازی کند و از معماران ایرانی درخواست همکاری کرده است.

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق در پاسخ به این پرسش که هدف از ورود هیات عراقی به ایران چه بوده است؟ به تجارت‌نیوز گفت: هر ساله در تهران نمایشگاه ساختمانی با هدف آشنایی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برگزار می‌شود. نمایشگاه بین‌المللی ساختمان یکی از مهمترین و پربازدیدترین نمایشگاه‌هاست اما هیچ گاه نگاه صادراتی در آن دخیل نبوده است.

سید حمید حسینی در ادامه افزود: امسال با همکاری سازمان تعاون و صندوق شکوفایی ریاست جمهوری سعی کردیم تا از این موقعیت برای صادرات اقلام مختلف مصالح ساختمانی استفاده کنیم. از این رو هماهنگی با اتاق‌های بازرگانی اربیل، سلیمانیه، هله، کربلا و دیوانیه را در دستور کار قرار دادیم و در راس آنها هیاتی 50 نفر برای بازدید با فعالان اقتصادی در حوزه مصالح ساختمانی شکل گرفت.

حضور چشمگیر معمارها در کشور عراق

او اظهار کرد: در این مذاکرات و دیدارها ما متوجه شدیم که تکنولوژی صنعت ساختمانی ایران و عراق متفاوت است. عراقی‌ها در صنعت ساخت و ساز هنوز از تکنولوژی 40 تا 50 سال گذشته ما استفاده می‌کنند. آنها برای تغییر تکنولوژی خودشان به متخصصان حوزه ساخت و ساز و همچنین صنعت مصالح ساختمانی پیشنهاد همکاری و بازسازی شهر عراق را دادند. عمدتا ایران تامین کننده مصالح ساختمانی به عراق است؛ در حالی‌ که هنوز ما نقش چندانی در صنعت ساخت و ساز شهر عراق نداشته‌ایم.

حسینی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چه تعداد از ایرانی‌ها برای کار به عراق مهاجرت کرده‌اند؟ گفت: برخی از موضوع‌ها در فضای مجازی مبنی بر ورود کارگران ایرانی به عراق مطرح شده است در حالی‌که ایرانی‌ها در عراق کارگری نمی‌کنند. زیرساخت‌های فیزیکی در عراق از بین رفته است. نیروی انسانی هم بابت جنگ‌های پی در پی ضربه دیده و به سایر کشورها مهاجرت کرده‌اند.

او در ادامه اظهار کرد: عراق در حوزه خدمات به شدت مشکل دارد. بعد از جنگ‌های پی در پی در عراق تعدادی از نیروهای انسانی ایرانی به ویژه در حوزه معماری در این کشور حضور یافتند. کاشی‌کاران، در و پنجره سازان و سنگ کاران ایرانی برای بازسازی به عراق رفتند. از آن پس عراقی‌ها در صنعت ساخت‌وساز از معمارها و دیگر فعالان صنعتی ایرانی متخصص دعوت به کار کرد. همچنین ایرانی‌ها در بخش پروژه‌های نفتی و فروشندگی نیز مشغول به کار هستند.

عراقی‌ها جز شرکای خوش حساب هستند

حسینی گفت: بحث اشتغال در کردستان عراق نیز داغ‌تر است، ایرانی‌های بیشتری در این استان مشغول به کار هستند. مطمئنا چنانچه بخواهیم مدیر یا نیروی انسانی متخصصی را به کشورها صادر کنیم آن کشور عراق است. سال گذشته 100 هزار نفر ایرانی در کردستان عراق فعالیت داشتند. البته خیلی از ایرانی‌ها نیز رسما در این کشور فعالیتی ندارند. یعنی به طور غیررسمی فعالیت اقتصادی می‌کنند.

او اظهار کرد: قطعا در این شرایط، عراق از بازار کار خوبی برخوردار است. حقوق حداقلی ایرانی‌ها در عراق بین 600 تا 700 دلار است. یعنی هر ایرانی می‌توانند حداقل بین هفت میلیون و 200 هزار تومان تا هشت میلیون و 400 هزار تومان درآمد کسب کند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا عراقی‌ها در پرداخت حقوق افراد خوش حسابی هستند؟ گفت: عراقی‌ها جزء شرکای خوش حساب ما محسوب می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    سلام بنده گواهینامه ی پایه یکم با 25سال سابقه دارم وهم در رشته ی برق ساختمان مهارت دارم

  • سعید خلج

    سعید خلج سن 29 سال و تاسیسات کار ماهر میباشم و جوشکار درجه یک و زمینه تعمیر نگهداری موتورخانه هم فوق‌العاده ماهر میباشم

  • ناشناس

    مهندس عمران با۱۵ سال سابقه کار هستم متولد ۵۲

  • هادی

    سلام وقت بخیر
    درآمد کابینت سازی در کردستان عراق چقدره. ؟؟