کد مطلب: ۳۸۸۵۱۷

آخرین شنیده‌ها درباره واگذاری خودروساز بزرگ کشور

سند واگذاری ایران خودرو در حال تنظیم است / احتمال خرید ایران خودرو توسط گروه خودروسازی بهمن

سند واگذاری ایران خودرو در حال تنظیم است / احتمال خرید ایران خودرو توسط گروه خودروسازی بهمن

یک منبع آگاه می‌گوید: سند اولیه برای واگذاری سهام ایران خودرو در حال نوشته شدن است و دولتی‌ها تنها به دنبال مکانیزم نهایی آن هستند.در عین حال، برخی شنیده‌ها نیز حاکی از تلاش گروه خودروسازی بهمن برای خرید ایران‌خودرو است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اولین تیر ماه روز ملی اصناف بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت به مردم وعده داد که « ایران‌خودرو و سایپا حداکثر تا پایان سال ۹۹ به بخش‌خصوصی واگذار می‌شوند.» همین جمله کوتاه کافی بود تا فعالان بازار خودرو چرایی و چگونگی این خبر را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. از زمان انتشار این خبر تاکنون بیش از سه هفته می‌‎گذرد و حالا هر از چندگاهی تصمیم‌سازان و فعالان بازار خودرو از احتمال واگذاری سهام ایران خودرو به بهمن موتور سخن می‌گویند.

در فضای مجازی نیز اخبار غیررسمی احتمال واگذاری سهام ایران خودرو به بهمن موتوری‌ها دیده می‌شود و اخیرا نیز در این باره یکی از کاربران فضای مجازی در صفحه توییتری‌اش نوشت: «در حالی که نگاه‌ها به موضوعات کم اهمیتی مثل اسنپ و پشت بام ویلای لواسان فرزند فلان وزیر سابق است، گروه کروز بعد از دریافت میلیون‌ها دلار ارز 4200 تومانی و با سابقه بدقولی عدم تحویل خودروهای تولیدی گروه خودروسازی بهمن حالا بدنبال قبضه کردن ایران خودرو در فرایند خصوصی‌سازی در روزهای آتی است.»

etude22

در این بازه زمانی هر چند که نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت موضع سکوت را در پیش گرفته و با شک و تردید واگذاری ایران خودرو به گروه خودروسازی بهمن را نه رد و نه تائید می‌کنند اما فعالان بازار واگذاری بخشی از سهام ایران خودرو به گروه خودروسازی بهمن را محتمل می‌دانند.

در همین حال دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال خرید ایران‌خودرو توسط گروه خودروسازی بهمن صحت دارد یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: هنوز درباره واگذاری سهام ایران خودرو به بخش‌خصوصی واقعی یا گروه بهمن خبر موثقی در دسترس نیست. بنده این خبر را نه تائید و نه تکذیب می‌کنم؛ چرا که ممکن است وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسات محرمانه‌ای را با این گروه خودروسازی برگزار کرده باشد اما سایر تشکل‌ها از جزئیات این خبر اطلاعات چندانی نداشته باشند.

احمد نعمت‌بخش افزود: چندی پیش رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داد تا سال 99 گروه خودروسازی ایران خودرو را به بخش‌خصوصی واگذار کند اما فعلا تصمیم‌گیری راجع به آن کمی زود است. البته درباره واگذاری سهام خودروسازان ایرانی بنا بر قانون بهبود فضای کسب و کار وزارت صمت باید بخش‌خصوصی را درباره نحوه واگذاری مطلع و در جریان بگذارد.

تنظیم سند واگذاری ایران خودرو

بحث‌ها درباره واگذاری سهام ایران خودرو به بهمن موتور بالا گرفته، براساس این گزارش به نظر می‌رسد که عزم رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به واگذاری دو خودروساز بسیار جدی‌تر از گذشته شده است. به طوری‌که یک منبع آگاه در گفتگو با تجارت‌نیوز از تنظیم سند واگذاری ایران خودرو به خصوصی‌ها خبر داد و گفت: سند اولیه برای واگذاری سهام ایران خودرو نوشته شده و دولتی‌ها تنها به دنبال مکانیزم نهایی آن هستند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است تمام سهام ایران خودرو به گروه خودروسازی بهمن ارائه شود؟ اظهار کرد: وزیر صنعت فعلا با بخش‌خصوصی جلساتی را برگزار کرده اما در حال حاضر مشخص نیست که سهام این شرکت به کدام گروه خودروسازی ارائه شود.

انتظار عموم جامعه واگذاری صنعت خودرو به اهل فن است تا بتواند علاوه بر کاهش هزینه‌ها کیفیت خودروها را آنچه که در شان مردم است، ارتقا دهد.

اما و اگرها درباره واگذاری سهام ایران خودرو به بهمن موتور حالا نقل قول بسیاری از محافل شده؛ این در حالی است که مدیران بهمن موتور درباره این موضوع پاسخ شفاف و مشخصی را اعلام نمی‌کنند.

عده‌ای از صاحب نظران می‌گویند ‌این بار هم دعواها و به کشمکش‌ها بر سر واگذاری ایران خودرو نیست. بلکه افراد با ایجاد چنین حاشیه‌هایی سهم‌خواهی می‌کنند و قصد دارند سهام برخی از گروه‌ها را در این شرکت(ایران خودرو) افزایش دهند. در مقابل برای به کرسی نشاندن چنین ادعاهایی مجبورند سهام برخی شرکت‌ها را کاهش دهند.

در مقابل اما عده‌ای معتقدند در این شرایط دو خودروساز مطرح ایران یعنی سایپا و ایران خودرو باید به بخش‌خصوصی واقعی واگذار شوند. هر چند که در کشور خودروسازانی خصوصی هستند که آنها هم از عملکرد قابل قبولی آن طور که انتظار می‌رود برخوردار نیستند اما انتظار عموم جامعه واگذاری صنعت خودرو به اهل فن است تا بتواند علاوه بر کاهش هزینه‌ها کیفیت خودروها را آنچه که در شان مردم است، ارتقا دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تتت

    به امید خدا بزودی ورشکستگی این صنعت را نیز خواهیم دید

  • ناشناس

    نگذارید این اتفاق بیفتد نتیجه ای وحشتناک در انتظار صنعت خودرو خواهد بود.

  • محمد

    از جالبه درش میارن میندازن ته چاه به نظر من در ایران هیچ شرکت بزرگی وجود نداره که یک طرفش دولتی یا از افراد دولت درش وجود نداشته باشن

  • علیرضاهراتی مربی

    که افراد با ایجاد چنین حاشیه‌هایی سهم‌خواهی می‌کنند و قصد دارند سهام برخی از گروه‌ها را در این شرکت(ایران خودرو) افزایش دهند. در مقابل برای به کرسی نشاندن چنین ادعاهایی مجبورند سهام برخی شرکت‌ها را کاهش دهند.در مقابل اما عده‌ای معتقدند در این شرایط دو خودروساز مطرح ایران یعنی سایپا و ایران خودرو باید به بخش‌خصوصی واقعی واگذار شوند. هر چند که در کشور خودروسازانی خصوصی هستند که آنها هم از عملکرد قابل قبولی آن طور که انتظار می‌رود برخوردار نیستند اما انتظار عموم جامعه واگذاری صنعت خودرو به اهل فن است تا بتواند علاوه بر کاهش هزینه‌ها کیفیت خودروها را آنچه که در شان مردم است، ارتقا دهد.