کد مطلب: ۱۹۰۴۸۷

عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

پزشکی قانونی نهاد رسیدگی به تخلفات پزشکان نیست

پزشکی قانونی نهاد رسیدگی به تخلفات پزشکان نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر کاهش روند خطاهای پزشکی، گفت:‌ مرجع رسیدگی به تخلفات پزشکان نظام پزشکی بوده و پزشکی قانونی نهادی کمکی برای تصمیم‌گیری نهایی است.

همایون هاشمی درباره تشخیص‌های نادرست پزشکی و تاثیر این مسئله در افزایش خطاهای پزشکی، گفت:‌ تشخیص‌های نادرست و خطاهای پزشکی جز جدانشدنی ازعلم طب است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هاشمی افزود: البته درحال حاضرسازوکارهای جدید و ابزار کمک درمانی و روش‌های تشخیصی پزشکی بسیاری ابداع شده است که میزان خطاهای پزشکی نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است؛ اما یکی از علل خطاهای پزشکی درهمه شرایط مسئله خطا در تشخیص است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی، افزود:‌ هر پزشکی با مجموعه‌ای از بررسی‌ها و استفاده از روش‌های کلینیکی و پارا کلینیکی مختلف نوع بیماری و روش‌های درمانی را تشخیص می‌دهد.

وی گفت: اما گاهی همین تشخیص ناکافی، ناقص و یا نادرست است؛ بنابراین این مسئله نیز نوعی خطای پزشکی خواهد بود، البته برخی خطاهای پزشکی پس ازتشخیص و درحیطه مداخلات اشتباه است.

هاشمی تاکید کرد:‌ مهم ترین موضوع درحال حاضر این است که هیچ پزشکی به‌طور حتم به دنبال خطای پزشکی و تشخیص نادرست نیست، زیرا این مسئله منجر به زیان‌های جبران‌ناشدنی برای بیمار و جامعه است.

وی افزود: ضمن اینکه برای پزشک نیز این مسئله سبب ایجاد هزاران مشکل می‌شود، اما خطا همیشه وجود داشته و برخی ازآنها قابل رسیدگی است، یعنی با سازوکاری درسازمان نظام پزشکی خطاهای پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هاشمی با بیان اینکه خطاهای محرز و اهمال‌کاری پزشکان در روند درمانی باید در سازمان نظام پزشکی بررسی شود، گفت:‌ به‌طور حتم نسبت به گذشته میزان خطاها کاهش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلسافزود: با توجه به اینکه ابزار و روش‌های درمانی پزشکی پیشرفت قابل توجهی داشته است، باید انتطار داشت که میزان تشخیص‌های پزشکی نادرست کاهش پیدا کرده و قطعا تنها مداخله انسانی و تکیه بر تجربه و علم پزشکی روند درمانی را کامل نمی‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه مرجع رسیدگی به تخلفات پزشکی نظام پزشکی است، افزود:‌ پزشکی قانونی مرکز رسیدگی به تخلفات پزشکان نبوده و واحدی است که می‌تواند در کنار سازمان نظام پزشکی بخشی از امور را دراین حوزه انجام دهد، یعنی پزشکی قانونی تنها می‌تواند در رسیدن به حکم نهایی اظهارنظر کند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.