کد مطلب: ۴۰۰۶۳۰

تجارت‌نیوز برررسی کرد:

راز پس‌انداز مردم با وجود تورم ۲۶ درصدی چیست؟

راز پس‌انداز مردم با وجود تورم 26 درصدی چیست؟

در حالی که سرعت رشد تورم در سال 97 نسبت به سال 96 بیشتر شده اما امکان پس‌انداز خانوارها در سال 97 نسبت به این شاخص در سال 96 کاهش قابل توجهی نداشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در کل سال گذشته، متوسط درآمد و هزینه هر خانوار شهری در سال گذشته به ترتیب حدود 43 و 39 میلیون تومان بوده که متوسط درآمد ماهانه این خانورها معادل سه میلیون و 624 هزار تومان و متوسط هزینه آن معادل سه میلیون و 277 هزار تومان بوده است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران متوسط درآمد و هزینه ماهانه هر خانوار روستایی در سال قبل معادل یک میلیون و 943 هزار تومان و یک میلیون و 787 هزار تومان بوده است، متوسط کل درآمد و هزینه سالانه این خانوراها در سال مورد بررسی به ترتیب معادل 23 میلیون و 311 هزار تومان و 21 میلیون و 447 هزار تومان بوده است.

مابه‌التفاوت درآمد و هزینه سالانه خانوارهای کشور در سال 97 برای هر خانوار شهری به طور متوسط معادل چهار میلیون و ١٦٨ هزار تومان و برای هر خانوار روستایی معادل یک میلیون و ٨٦٤ هزار تومان است، یعنی روند مابه‌التفاوت درآمد و هزینه خانوارها در سال‌ قبل مثبت بوده است.

بررسی شاخص تورم طی سال‌ قبل نشان می‌دهد در سال 97 نسبت به دو سال قبل تورم با شیب تندی رشد کرده، یعنی تورم سالانه خانورهای شهری در سال‌های 95، 96 و 97 به ترتیب معادل 8.2، 6.8 و 26.6 درصد و تورم خانوارهای روستایی نیز این سال‌ها معادل 7.2، 8.8 و 28.1 درصد بوده است؛ اما در مابه‌التفاوت هزینه و درآمد این خانوارهای در سال 97 نسبت به این شاخص در سال 96 کاهش قابل توجهی مشاهده نمی‌شود.

در حالی که تورم خانوارهای شهری در سال 97 نسبت به سال 96 بیش از سه برابر شده، امکان پس‌انداز آن‌ها در این سال افزایش پیدا کرده است. مابه‌التفاوت درآمد و هزینه خانوار شهری در سال 96سه میلیون و 742 هزار تومان بوده که در سال 97 به چهار میلیون و 167 هزار تومان رسیده است. در واقع رشد 11.3 درصدی امکان پس‌انداز در دوره‌ای که تورم 17.8 واحد درصد افزایش یافته است.

اما این گزاره در خصوص خانورهای روستایی صادق نیست. به عبارتی مابه‌التفاوت درآمد و هزینه خانوار روستایی در سال 96 دو میلیون و 317 هزار تومان بوده که در سال 97 به یک میلیون و 864 هزار تومان رسیده است. در واقع کاهش 19.5 درصد امکان پس‌انداز در دوره‌ای که تورم 19.3 واحد درصد افزایش یافته است.

مقایسه این دو شاخص حاکی از این است که خانوارهای کشور با توجه به افزایش قیمت کالاها و خدمات در سال 97 نسبت به سال قبل، از خرید و مصرف بسیاری از اقلام چشم‌پوشی کرده‌اند تا بتوانند میزان پس‌انداز را همانند سال 96 افزایش دهند. پیش از این نیز کارشناسان در گفتگو با تجارت‌نیوز اشاره کرده بودند که خانوار ایرانی در دوره افزایش قیمت‌ها رفتار خود را تغییر داده و از مصرف برخی کالاها خودداری کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شین

    کاش وقتی اینقدر دقیق میتوانید آمار درآمد ومخارج مردم را داشته باشید یک نگاهی هم به هزاین جامعه سلامت وبهداشت مردم داشته باشید ومخارج درمان وپزشکی وتورم مربوطه را هم در بیاورید