کد مطلب: ۱۷۰۸۱۸

گذر از خاموشی با تخصیص بودجه به طرح‌های حساس

گذر از خاموشی با تخصیص بودجه به طرح‌های حساس

هر سال تابستان وضعیت تامین برق در ایران با چالش‌هایی روبرو می‌شود و به همین دلیل امسال مسئولان برق از تخصیص بودجه به طرح‌های ویژه و حساس در سراسر کشور خبر داده‌اند که اثرگذاری آن‌ها برای پیک سال آینده می‌تواند بسیار حیاتی باشد.

با توجه به برآوردهای انجام شده در تابستان ۱۳۹۷ در چهار شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، تهران، مازندران و سیستان و بلوچستان شرایط خاصی برای وضعیت برق پیش‌بینی شده است؛ به همین دلیل از هم‌اکنون تدابیر لازم را برای این مساله اندیشیده‌ شده تا بتوان تابستان ۱۳۹۷ را هم مانند امسال بدون خاموشی سپری کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق گفته‌های کردی، مدیرعامل توانیر امسال با رشد هفت درصدی مصرف برق روبرو بودیم و پیش‌بینی می‌شود که سال آینده نیز حدود هشت درصد افزایش مصرف برق را شاهد باشیم؛ به همین دلیل لازم است که همه شرکت‌های برق از اکنون در حالت آماده باش قرار گیرند.

این در شرایطی است که عبور از پیک بار مصرف برق سال ۱۳۹۶ نیز از موضوعات بسیار مهم صنعت برق بود که شاید اگر تدابیر مدیریت مصرفی از جمله جابجایی بار از لحظه پیک به سایر لحظات و سایر راهکارهای مدیریت مصرف اعمال نمی‌شدند، بایستی شاهد رشد هفت درصدی در مصرف انرژی و رشد هشت درصدی در پیک مصرف می‌بودیم که با تدابیر به کار گرفته‌شده در زمینه مدیریت مصرف این امر رخ نداد.

اکنون مدیریت تقاضا و فرهنگ مصرف در صنایع آب و برق مد نظر وزیر نیرو قرار گرفته است که این امر از طریق مدیریت هوشمند بار با روش‌های شناخته‌شده و همچنین بهینه‌سازی میزان مصرف محقق خواهد شد. همچنین در شبکه‌های توزیع ظرفیت‌های عظیم مخابراتی و اتوماسیون نهفته است که می‌توان با استفاده از آن‌ها به یک شبکه اتوماسیون جامع دست یافت.

در کل پیش‌بینی‌ها حاکی از تابستانی سخت با بحران خاموشی است که اگر تدابیر در نظر گرفته‌شده به درستی عملیاتی و به مسئله مدیریت مصرف نیز مانند سال‌های قبل توجه شود، می‌توان امسال تابستان را نیز همچون سال‌های گذشته بدون خاموشی سپری کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.