کد مطلب: ۳۴۴۰۹۰

مروری بر وضعیت صادارت نفت ایران در ماه‌های اخیر

صادرات نفت ایران در ماه‌های پیش‌رو چه خواهد شد؟

صادرات نفت ایران در ماه‌های پیش‌رو چه خواهد شد؟

برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران هفته گذشته اعلام کرد که معافیت‌های آمریکا در مورد خریداران نفت ایران به هیچ وجه تمدید نمی‌شوند. این در حالی است که دو کشور کره جنوبی و ژاپن که مشمول این معافیت‌ها بودند، طی چهار ماه گذشته هیچ نفتی از ایران خریداری نکرده‌اند.

برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران هفته گذشته در حاشیه کنفرانس صنعت نفت در ابوظبی اعلام کرد که معافیت‌های آمریکا در مورد خریداران نفت ایران به هیچ وجه تمدید نمی‌شوند. بر اساس گزارش رویترز، هوک در این کنفرانس خبری گفت: دلیل اصلی معاف کردن برخی کشورهای خریدار نفت ایران، جلوگیری از افزایش قابل توجه قیمت نفت بود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی در چهارم نوامبر، که بخش انرژی و بانکی ایران را هدف قرار می‌دهد، هشت کشور اصلی خریدار نفت ایران، چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، یونان، ایتالیا و تایوان معافیت دریافت کردند. بر اساس این معافیت، این هشت کشور طی 180 روز اجازه دارند از ایران نفت خریداری کنند.

مسئول «گروه اقدام ایران» در وزارت امور خارجه آمریکا چند روز پس از بازگرداندن تحریم‌ها تاکید کرد، ایالات متحده مصمم است با استفاده از حداکثر فشار اقتصادی بدون افزایش قیمت نفت، صادرات ایران را به صفر برساند. به اعتقاد او، انتظار می‌رود عرضه جهانی نفت در سال 2019 بیش از میزان تقاضا باشد و به این ترتیب، آمریکا بتواند از واردکنندگان نفت ایران بخواهد خرید از این کشور را به طور کامل متوقف کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد، واشینگتن به شکلی کاملا شفاف اعلام کرده که این معافیت‌ها موقت هستند و بار دیگر تمدید نخواهند شد.

این در حالی است که کره جنوبی و ژاپن طی این مدت نفتی از ایران خریداری نکرده‌اند و مقامات هر دو کشور به تازگی اعلام کرده‌اند که در نظر دارند واردات نفت از ایران را از سر بگیرند.

دو کشور کره جنوبی و ژاپن از ماه سپتامبر -دو ماه پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها- خریداری نفت از ایران را متوقف کردند تا موفق به دریافت معافیت‌های آمریکا بشوند. اگرچه هر دو متحد اصلی ایالات متحده آمریکا در نهایت مجوز خریداری نفت از ایران را گرفتند اما هنوز نفتی از ایران نخریده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیایی در ماه اکتبر و پیش از شروع تحریم‌ها (مهرماه) به 762 هزار بشکه در روز کاهش یافت. این رقم پایین‌ترین میزان متوسط ماهانه صادرات نفت خام ایران به آسیا طی پنج سال گذشته محسوب می‌شود. بر اساس همین گزارش، متوسط صادرات سالانه نفت ایران به آسیا 56.4 درصد کاهش یافته است.

با این حال مقامات ژاپنی و کره جنوبی اعلام کرده‌اند که در ماه جاری میلادی یا ماه فوریه، واردات نفت از ایران را از سر خواهند گرفت.

بر اساس گزارش‌ها، یک خریدار کره جنوبی نفت ایران قرار است در حدود دو میلیون بشکه از میعانات گازی ایران را به زودی تحویل بگیرد. این محموله به عنوان اولین نفت وارداتی ایران به کره جنوبی بعد از چهار ماه وقفه به دلیل تحریم‌ها خواهد بود.

دو خریدار بزرگ نفت ایران، چین و هند هم میزان خرید نفت از ایران را طی چند ماه گذشته کاهش داده‌اند. با این حال، هر دو کشور اعلام کرده‌اند که پس از پایان معافیت‌ها واردات نفت از ایران را ادامه خواهند داد. اولین شعبه هندی بانک پاسارگاد طی سه تا چهار ماه آینده در بمبئی راه‌اندازی می‌شود تا معاملات میان دو کشور تسهیل شود.

در همین حال، غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر امور خارچه به تازگی در گفتگو با روزنامه دنیای اقتصاد پیش‌بینی کرده است که معافیت نفتی مشتریان ایران تمدید خواهد شد. او در این باره گفت: ارزیابی من این است که همه کشورهایی که معافیت دریافت کرده‌اند، قطعا دوره دوم درخواستشان رد نمی‌شود، چون نیازهای آنها در این دوره کوتاه قابل جبران نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.