کد مطلب: ۵۹۳۱۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خبر خوب محسن رضایی برای بازار ارز/ ریزش قیمت دلار نزدیک است؟

خبر خوب محسن رضایی برای بازار ارز/ ریزش قیمت دلار نزدیک است؟

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفته بود که آذرماه اخبار خوبی برای مردم داریم. اگرچه برخی گفتند این خبر احتمالا مربوط به یارانه جدید است اما حالا یکی از نمایندگان مجلس می‌گوید احتمال دارد که خبر خوب رضایی مربوط به گشایش ارزی و کاهش قیمت ارز باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس گفته ایران اخیرا گشایش‌هایی در حوزه فروش نفت داشته و منابع ارزی ایران افزایش پیدا کرده است. بر این اساس می‌توان گفت که شاید خبر خوب آذرماه مربوط به تامین ارز و گشایش ارزی ایران باشد.

افزایش درآمد ارزی ایران؟

زنگنه در گفتگو با تجارت‌نیوز تاکید کرد که ایران در چند ماه اخیر توانسته نفت بیشتری بفروشد و این مساله درآمد ارزی ایران را افزایش داده است. برای همین به نظر می‌رسد که در ماه‌های آینده گشایش‌هایی در حوزه منابع ارزی رخ دهد و قیمت ارز کاهش پیدا کند. کاهش قیمت ارز می‌تواند روی همه بخش‌های اقتصادی تاثیر بگذارد.

بر اساس گفته‌های این نماینده مجلس، گمانه جدیدی که درباره خبر خوب رضایی مطرح می‌شود، ماجرای گشایش ارزی است و البته اینکه آذرماه فصل ارائه بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس است.

دولت چند باری اعلام کرده که می‌خواهد بودجه سال آینده را متفاوت با سال‌های گذشته تامین کند. به شیوه‌ای که بااعث افزایش نرخ تورم نشود. برای همین زنگنه تاکید می‌کند که «در آذر دولت بودجه سال آینده را به مجلس می‌دهد. قطعا یک بخشی از این خبر خوب درباره بودجه‌بندی دولت برای سال ۱۴۰۱ است. »

ریزش قیمت دلار جدی است؟

اما آیا گشایش ارزی جدیدی رخ داده است؟ آمارهای فروش نفت در ایران مدت‌هاست که محرمانه است و دولت میزان صادرات و درآمد نفت را منتشر نمی‌کند.

اما چندی پیش معاونت اقتصادی دولت اعلام کرد میزان فروش نفت ایران در شش ماهه نخست امسال معادل کل فروش نفت در سال ۹۹ بوده است. یعنی حدود ۱٫۲ میلیارد دلار. اگرچه این عدد در مقایسه با سال گذشته دو برابر است، اما در مقایسه با سال‌های گذشته چندان زیاد نیست.

حالا آنگونه که این نماینده مجلس می‌گوید احتمالا ایران توانسته نفت بیشتری در نیمه دوم سال بفروشد و منابع ارزی جدیدی را کسب کند. اما شاید نفت تنها راه افزایش منابع ارزی ایران نباشد. شاید مساله ازادسازی منابع ارزی ایران هم مطرح باشد.

پیش از این هم وزیر اقتصاد در جلسه‌ای اعلام کرده بود که درآمد ارزی ایران افزایش پیدا کرده است. اگرچه احسان خاندوزی هم نگفته بود منبع افزایش منابع ارزی چیست، اما شهریور و مهر اعلام کرد که دولت بدون استقراض و انتشار اوراق توانسته مخارج خود را بدهد.

اگر اظهارات خاندوزی و این نماینده مجلس صحیح باشد، افزایش منابع ارزی می‌تواند بر نرخ ارز در بازار ایران اثر بگذارد. برای همین شاید خبر خوب رضایی افزایش منابع ارزی و کاهش قیمت دلار در بازار باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    رضایی رو دست کم نگیرید..دلار پنج هزار تومنی رو میبینید

    • ناشناس

      داداش چرا دوس داری خودتو الکی خوش کنی

    • ناشناس

      دلار اخر سال 40 هزار رو رد می کنه

  • ناشناس

    بد ….خیلی بد…داریم میگذرونیم باسم زندگی…وازین بابت شرمنده خانواده ای که ستون وامیدشون هستیم..شدیم….خدایا توبعنوان خالق…چطورنمیدانی که بافرض صحیح بودن جهنمت اکثرپدرها حاضرند آنرا بجان بخرندتافرزندانشان درین دنیادربهشت زندگی کنند…پدرتحمل زندگی سخت ونداشتن های فرزندی که به این دنیا آورده بااختیارکامل ندارد…خدایاتوچطورتحمل میکنی…ازکدام یک ازماسوال کردی آمادگی امتحان راداری وماگفتیم بله…جای خودت وجای ماتصمیم میگیری وبهرکه بخواهی رانت میدهی وبقیه……دم شماگرم….

  • ناشناس

    کم کم این دولتم مثل دولت قبل رو اورده به شایعه پراکنی برا کنترل دلارو بازار چون همینجور اگه پیش بره یک قوطی رب باید ۵۰ هزار پول بدیم و خیلی چیزا دیگه…

  • محسن

    اون موقه که نفت بفروش میرفت چیزی ارزون نشد الان ارزون بشه چرا دروغ دروغ میگید

  • ناشناس

    . در انتظار خبر خوب باید هفته ماه سال صبر کرد ولی رانی هیچ انتطار ی ندارد در اسرع وقت

  • ناشناس

    هر زمان که گفته شد یا میشود ویا خواهد شد ویا میتواند بشود ویا ما میتوانیم بر عکس شده پس باید و حتما پرتغال فروش را پیدا کنیم وبععععععد.

  • ناشناس

    مطمئن باشین دلار میره خسته نشدید همه اش دروغ

  • قاسم صنعتی از جهرم

    هرچی مایادداریم همچی خبرای نبوده خداکند ک دلاد کاهش پیداکند ،

    • عوام

      آخه با این تورم بالا و حجم نقدینگیه بالاتر چجوری ممکنه دلارو ارزونتر کنن ، یچیزی بگین بگنجه

  • ناشناس

    تیتر با نام محسن رضایی
    اولش فکر کردم کسی حاضرشده ده بیست میلیارد دلار بده و محسن خان هم چندتا گروگان آزاد میکنه

  • سعید

    ای بابا خودشونم نمیدونن از چه راهی میخان گشایش ارزی کنند بد انتظار دارید دلار بیاد پایین؟ مردم رو هی با شعارها و وعده های الکی سرکار نگذارید،چرا یکدفعه اقدام نمیکنید چرا مثل بورس یکدفعه دلار را هم پایین نمی اورید؟مگر توی بورس به مردم اعلام کردید؟