کد مطلب: ۴۹۹۱۴۵

رمزگشایی از پیام قاتل سریالی پس از ۵۱ سال

رمزگشایی از پیام قاتل سریالی پس از 51 سال

دست نوشته رمزگذاری شده یک قاتل سریالی در آمریکا مشهور به «زودیاک قاتل» پس از ۵۱ سال با تلاش مشترک یک تیم کد شکن متشکل از دو برنامه‌نویس کامپیوتر، یک ریاضیدان کاربردی و یک ابررایانه رمزگشایی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «زودیاک قاتل»(Zodiac Killer) نام مستعار یک قاتل سریالی یا زنجیره‌ای در شمال کالیفرنیا است که بین سال‌های ۱۹۶۰ تا اوایل ۱۹۷۰ دست به قتل‌های سریالی زده‌ است. ماجرای «زودیاک قاتل»یکی از بزرگترین قتل‌های سریالی حل‌نشده تمام دوران به شمار می‌رود. هویت وی هرگز شناسایی و آشکار نشد. «زودیاک» قربانیان خود را بین دسامبر ۱۹۶۸ و اکتبر ۱۹۶۹ به قتل رسانده است. قربانیان او اغلب افراد جوان و زن‌های بین سنین ۱۶ تا ۲۹ سال بودند.

این قاتل نام «زودیاک» را بر اساس نامه‌های عجیب و طعنه‌آمیزش که به مطبوعاتی در منطقه خلیج سانفرانسیسکو ارسال می‌نمود، برای خود برگزید. «زودیاک قاتل» بیش از ۲۰ نامه برای ارتباط با پلیس نوشته بود که از این نامه‌ها، چهار عدد توسط روش «سایفر» و نمادها و علائم قرون وسطایی کدگذاری شده بود. تاکنون از بین این چهار نامه کدگذاری شده، تنها یکی از آنها به طور کامل رمزگشایی شده بود.

تا به حال مظنون‌های بسیاری توسط پلیس شناسایی شده‌اند، اما هیچ شواهد قطعی در این زمینه وجود ندارد. اگرچه پلیس تاکنون از بیش ۲۵۰۰ نفر بازجویی به عمل آورده است، اما تا به حال پرونده «زودیاک قاتل"»به طور رسمی حل نشده ‌است.

در عمل رمزنگاری «سایفر» یک الگوریتم برای قفل‌گذاری یا قفل‌شکنی به عنوان یک سری مراحل تعریف شده به کار می‌رود. «سایفر» از آن جهت مورد استفاده قرار می‌گیرد که زمان کمتری صرف رمز نگاری می‌شود. شیوه رمز نگاری به روش «سایفر» به این صورت است که اطلاعات متن آشکار را به رمز یا کد تبدیل می‌کند. به بیان دیگر "سایفر" همان کدگذاری است. با این حال یک مفهوم مجزا در رمزنگاری است. کدها معمولاً طولانی یا کوتاه هستند اما در روش «سایفر» به تعداد کاراکترهای فایل، کد نوشته می‌شود. یعنی تعداد کاراکترهای فایل با کاراکترهای کد برابر است.

اکنون روزنامه «سان‌فرانسیسکو کرونیکل» گزارش داده است که یک تیم بین‌المللی کد شکن سرانجام پس از ۵۱ سال تلاش و سعی‌های بی‌شمار، موفق به حل غیرقابل رمزگشایی‌ترین نامه «زودیاک قاتل» شده‌اند. این نامه که به خاطر تعداد کاراکترهایش به «سایفر ۳۴۰» مشهور است، توسط «دیوید اورانچاک» برنامه‌نویس آمریکایی، «جارل ون ایکه» برنامه‌نویس بلژیکی و «سم بلیک» ریاضیدان کاربردی استرالیایی رمزگشایی شد.

قبل از اینکه به تشریح این فرآیند موفق رمزگشایی بپردازیم، ابتدا به شما اطلاع خواهیم داد که «زودیاک قاتل» در این نامه دقیقاً چه چیزی گفته است:

«من امیدوارم که به شما در تلاش برای دستگیری من خوش بگذرد

کسی که به برنامه تلویزیونی آمد من نبودم

که بیانگر یک نکته درباره من است

من از «اتاق گاز»(اعدام) نمی‌ترسم

زیرا هرچه زودتر مرا به بهشت می‌فرستد

چرا که اکنون برده‌های(خدمتگزاران) کافی برای خدمت به خود دارم

از آنجایی که هیچ کس وقتی به بهشت می‌رسد، چیزی ندارد

بنابراین آنها از مرگ می‌ترسند

من نمی‌ترسم، زیرا می‌دانم که آن زندگی جدید من است

زندگی برای مرگ بهشتی یک زندگی آسان خواهد بود»

موضوع جالب درباره این رمزگشایی این است که تیم کدشکن تلاش خود را با اجرای بیش از ۶۵۰ هزار شبیه‌سازی برای تعیین جهت صحیح خواندن کاراکترها آغاز کرد. سپس آنها فهمیدند که باید این رمز را به سه‌قطعه جداگانه تقسیم کنند. این زمانی بود که آنها شروع به خواندن کاراکترها به صورت مورب کردند.

آنها ابتدا عبارات «تلاش برای گرفتن من» و «اتاق گاز» را شناسایی کردند، اما بقیه کلمات بی‌معنی به نظر می‌آمدند تا اینکه «اورانچاک» و «ون ایکه» فهمیدند که «زودیاک»دچار یک اشتباه شده است و باید نحوه خوانش کاراکترها را تغییر دهند. با انجام این کار، سرانجام این نامه به طور کامل رمزگشایی شد.

این تیم حاصل تلاش خود را برای «اف بی آی» ارسال کرد و آنها تأیید کردند که سرانجام این معما حل شده است. اما متأسفانه این رمزگشایی به ماموران برای دستگیری این قاتل سریالی کمکی نمی‌کند. با این حال می‌تواند به نگاه عمیق‌تری از روان آشفته او کمک کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.