کد مطلب: ۳۲۴۸۴۷

سرانه مصرف آب در ایران ۲ برابر آلمان

سرانه مصرف آب در ایران ۲ برابر آلمان

مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای تهران با بیان اینکه سرانه مصرف آب شرب در ایران ۲۱۵ لیتر در شبانه‌روز است و نسبت به سایر کشورهای پر آب رقم بالایی محسوب می‌شود، گفت:سه مولفه برای کاهش مصرف آب وجود دارد که لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

صادق یونسلو در مورد دلایل بالا بودن سرانه مصرف آب شرب در کشور گفت: بخشی از این بالا بودن سرانه مصرف آب به مباحث فرهنگی و تا حدودی هم به استفاده از ابزارها و دستگاه‌های کاهنده مصرف باز می‌گردد، چرا که لوازم مورد استفاده در بخش آب در ایران پرمصرف هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: باید کشور به سمت استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب حرکت کند تا مصرف آب شرب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و حتی کشورهای پرآب نیز با استفاده از لوازم کاهنده مصرف، سرانه مصرف آب شرب خود را کاهش داده‌اند.

۳ مولفه اساسی در کاهش مصرف آب و سرانه آب شرب مؤثر است

یونسلو در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای پیشرفته و پر آب آیا تنها با استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب توانسته‌اند سرانه مصرف آب را کاهش دهند یا اینکه در بحث فرهنگ‌سازی نیز برنامه‌های زیادی اجراء کرده‌اند، گفت: ۳ مؤلفه اساسی در کاهش مصرف آب و سرانه آب شرب مؤثر است که فرهنگ، تعرفه و یا قوانین و مقررات و در نهایت استفاده از ابزار آلات کاهنده مصرف است، چرا که این سه مولفه لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی تأکید کرد: وقتی قیمت آب در کشور ارزان است، استفاده از ابزار کاهنده مصرف آب شرب که اتفاقا تا حدودی گران هستند، به شکل قابل توجه کاهش می‌یابد، پس این سه مؤلفه باید در کنار هم باشند.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ استفاده درست و مدیریت مصرف آب نباشد و قیمت آب هم ارزان باشد، مشترکان قطعا حتی اگر لوازم کاهنده نیز نصب کرده باشند، این لوازم بعد از مدتی کنار گذاشته خواهد شد.

به گفته وی، وقتی ابزار کاهنده مصرف آب به دست مردم برسد و فرهنگ آن ایجاد شود، اما قیمت آب ارزان باشد باز هم استفاده از لوازم کاهنده نهادینه نخواهد شد.

رشد ۲،۵ درصدی مصرف آب شرب در تابستان امسال

یونسلو در پاسخ به این سوال که مصرف آب شرب تهران در سال جاری نسبت به پارسال به چه شکل بود، گفت: مصرف آب شرب ۲.۵ درصد رشد داشت، اما قطعا با این مصارف و با این وضعیت بارش‌ها و تغییر اقلیم باید به سمت مدیریت مصرف حرکت کنیم چرا که دچار مشکل هستیم و مشکل ما در آینده نزدیک دوچندان خواهد شد.

کشورهای پر آب و پیشرفته به سمت مدیریت مصرف آب حرکت کرده‌اند

مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای تهران تأکید کرد: کشورهای پر آب و پیشرفته به سمت مدیریت مصرف آب حرکت کرده‌اند، ایران نیز باید و ناگزیر است که به این سمت هم از طریق ابزارآلات کاهنده مصرف، فرهنگ و تعرفه و قوانین و مقررات حرکت کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان که حاکی از استفاده درست از آب و مدیریت مصرف آب است، به خوبی رعایت نمی‌شود، گفت: ساختمان‌هایی که احداث می‌شود، باید تجهیزات کاهنده مصرف آب در آن ساختمان‌ها نصب شود، بنابراین براساس مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان باید سازمان نظام مهندسی پس از کنترل نهایی این مبحث ۱۶ در آن ساختمان احداث شده، تأییدیه نهایی را صادر کند و اگر ساختمانی مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان را رعایت نکرد، «پایان کار» برای آن ساختمان صادر نشود.

یونسلو گفت: آب و فاضلاب هم براساس این تاییدیه اقدام به نصب انشعاب آب کند، پس باید یک سری اقدامات اساسی انجام شود.

سرانه مصرف آب شرب شهر تهران ۲۱۵ لیتر در شبانه‌روز است

مدیر دفتر مدیریت مصرف آب و فاضلاب تهران با بیان اینکه سرانه مصرف آب شرب شهر تهران به ازاء هر نفر ۲۱۵ لیتر در شبانه‌روز است، گفت: سرانه آب به اقلیم هر کشوری بستگی دارد، بنابراین شرایط فرهنگی، اقلیمی و آب و هوایی به چه شکل است و این شرایط است که باعث می‌شود تا سرانه آب آن کشور تعیین شود.

به گفته وی، این سرانه ۲۱۵ لیتر یک عدد بالایی است و باید کاهش یابد، چرا که در کشور آلمان از هر لحاظ با آن میزان بارش‌ها مصرف آب سرانه هر نفر خود را به ۱۱۰ لیتر رسانده است.

یونسلو ادامه داد: متاسفانه کولرهای آبی در ایران به ازاء هر نفر در شبانه روز آب مصرف می‌کنند، یعنی مصرف این کولرها ۲۱۵ لیتر تا ۲۲۰ لیتر است و اگر در یک خانواده ۴ نفر ۸۰۰ لیتر آب مصرف کنند، با این کولر آبی مصرف آب آنها به ۱۰۰۰ لیتر می‌رسد.

در اروپا بازگشت آب گرم وجود دارد

وی با اشاره به سیستم لوله‌کشی آب در ساختمان‌های کشور اضافه کرد: در اروپا بازگشت آب گرم وجود دارد و زمانی که افراد قصد حمام کردن دارند، کل آب داخل لوله خالی نمی‌شود تا آب گرم شود، در حالی که در آن سیستم‌های بازگشت آب گرم پشت لوله آب یک لوله برگشت وجود دارد و این آب بلافاصله پس از باز شدن شیر حمام آب گرم می‌شود.

یونسلو ادامه داد: این بازگشت آب گرم (مبحث ۱۶ مقررات ملی) در حد بسیار اندک و حدود ۲ درصد در ساختمان‌های کشور اجرایی می‌شود، هرچند که در مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان عنوان شده که اگر فاصله بیش از ۱۰ متر از منبع گرمایشی باشد، حتما باید برگشت آب لوله و آب گرم وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت نیرو و یا شرکت آب و فاضلاب در این مورد با سازمان نظام مهندسی وارد مذاکره نمی‌شود که در دادن تاییدیه به ساختمان‌های جدیدالاحداث نظارت بیشتری کند تا مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان به شکل بهتری رعایت شود، گفت: با سازمان نظام مهندسی وارد مذاکره شد و موافقت‌نامه‌ای هم امضا کرده‌ایم تا مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان رعایت شود، چرا که اگر سازمان نظام مهندسی ساختمان تاییدیه به مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان را ندهد، انشعاب آب به مشترک مربوطه داده نمی‌شود.

وی افزود: اما سوال این است که مگر ساختمان‌های جدیدالاحداث چند درصد ساختمان‌های کشور را تشکیل می‌دهند، چرا که اگر فرض شود در تهران ۱۰ میلیون ساختمان داشته باشیم، مگر در سال چند واحد مسکونی احداث می‌شود که به نظر می‌رسد کمتر از ۲ درصد است، پس این موضوع زمان‌بر است.

وی ادامه داد: به هر حال این موضوع ۴ تا ۵ سال پیش جدی پیگیری می‌شود، تا اگر سازمان‌های مهندسی اجرای مبحث مقررات ملی ساختمان را تایید نکرد، شرکت آبفا از دادن انشعاب آب خودداری کند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.