کد مطلب: ۵۷۳۱۰۰

جو بایدن:

طالبان تغییر نکرده‌اند

طالبان تغییر نکرده‌اند

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است که طالبان تغییر نکرده‌اند اما آنها در حال گذر از یک «بحران وجودی» هستند که آیا می‌خواهند در صحنه جهانی مشروعیت کسب کنند یا خیر.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه طالبان را به عدم پایبندی به وعده‌اش مبنی بر فراهم کردن زمینه دسترسی «امن» به فرودگاه کابل برای شهروندان افغان متهم کرد.

بسیاری از افغان‌هایی که طی سال‌های گذشته با کشورهای خارجی در افغانستان همکاری کرده‌اند و همچنین فعالان جامعه مدنی این کشور به دنبال به قدرت رسیدن گروه طالبان، برای ترک کشور تلاش می‌کنند.

گزارش‌ها از پایتخت افغانستان از دشواری در دسترسی به فرودگاه کابل برای شهروندان افغان به دنبال ایجاد ایست‌های بازرسی متعدد حکایت دارد.

وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: «اطلاعاتی داریم که براساس آن طالبان برخلاف اظهارات علنی و وعده‌شان به دولت ما اجازه دسترسی به فرودگاه را به افغان‌هایی که به دنبال خروج از کشور هستند نمی‌دهند.»

وی افزود که دیپلمات‌های آمریکایی از مقامات طالبان در دوحه خواسته‌اند که زمینه دسترسی به فرودگاه کابل را به شکل «امن» و «بدون اذیت و آزار» فراهم کنند.

نظر آمریکایی‌ها در مورد جنگ افغانستان

در این میان، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها می‌گویند جنگ افغانستان ارزش جنگیدن نداشت.

نظرسنجی آسوشیتدپرس - مرکز تحقیقات امور دولتی ان‌اوآرسی نشان می‌دهد که ۳۵ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که جنگ در افغانستان ارزش جنگیدن داشت در حالی که ۶۲ درصد عقیده دارند که چنین جنگی ارزش نداشت.

طبق این گزارش، تفاوت زیادی در عقاید جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در این رابطه وجود ندارد. طبق نتایج این نظرسنجی ۴۷ درصد آمریکایی‌ها از نحوه رسیدگی بایدن به امور بین‌المللی رضایت دارند.

منبع: یورونیوز

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.