کد مطلب: ۳۱۵۶۸۶

قیمت گندم در سال آینده افزایش خواهد یافت

قیمت گندم در سال آینده افزایش خواهد یافت

یزدان سیف در گفتگوی زنده تلوزیونی با اشاره به عدم تغییر قیمت گندم در سال گذشته و نیز افزایش قیمت جهانی این محصول از قطعی بودن افزایش قیمت گندم برای سال زراعی آینده خبر داد.

یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران 30 مهرماه در برنامه استودیو خبر ۲۱ شبکه اول سیما از افزایش قطعی نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۸-۹۷ خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، از جمله وظایف مهم و قانونی دولت در بخش کشاورزی، خرید تضمینی محصولات اساسی غذایی است که تاثیر بسزایی در زندگی و سفره مردم دارند.

گندم به دلیل تامین ۳۸ و ۴۲ درصد از پروتئین و کالری مصرفی خانوار، نقشی اساسی در تامین امنیت غذایی دارد و به همین منظور این محصول نیز در لیست محصولات اساسی مشمول قانون خرید تضمینی قرار دارد.

اجرای صحیح قانون، برنامه مهم دولت یازدهم در خودکفایی تولید گندم

با شروع بکار دولت یازدهم، وزارت جهاد کشاورزی با اجرای صحیح این قانون توانست ظرف مدت ۳ سال کشور را از حالت واردات در این محصول به خودکفایی تبدیل کند. به گونه ای که در سال های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۱۴.۵، ۱۱.۵ و ۱۲.۵ میلیون تن گندم در کشور تولید شد که رکورد خوبی از گذشته تا کنون برای کشور محسوب می شود.

اما وجود مشکلاتی در روند خرید تضمینی گندم طی دو سال اخیر موجب شده است تا نگرانی ها بابت از دست رفتن خودکفایی در تولید گندم افزایش یابد.

از جمله مشکلات بزرگ در روند خرید تضمینی گندم، عدم افزایش قیمت این محصول متناسب با هزینه های تولید است که این موضوع می تواند منجر به کاهش تولید گندم در سال آینده شود.

قیمت گندم در سال آینده افزایش خواهد یافت

به همین منظور یزدان سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص وضعیت قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۸-۹۷ گفت: تلاش دولت برای افزایش قیمت گندم در سال زراعی جاری است، چرا که در حال حاضر قیمت جهانی گندم از قیمت داخلی این محصول بالاتر است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به این که نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری در شورای اقتصاد در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: علت دیر اعلام شدن قیمت گندم، حساسیت دولت برای تعیین قیمت مناسب خرید برای افزایش انگیزه کشاورزان در جهت تولید بیشتر است.

واردات و قاچاق گندم از کشور نتیجه تعیین قیمت کمتر از ۱۶۰۱ تومان برای گندم

گفتنی است طی دو سال اخیر علیرغم تاکید صریح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی بر افزایش قیمت گندم حداقل به اندازه نرخ تورم سالیانه اما قیمت گندم از سال 95 تاکنون، تنها دو درصد افزایش یافته است و در حال حاضر گندم کیلویی 1300 تومان از کشاورزان خریداری می شود.

عدم افزایش مناسب قیمت گندم در شرایط حساس کنونی که دولت با کمبود منابع ارزی نیز مواجه است منجر به کاهش تولید، افزایش واردات و قاچاق گندم به کشورهای همسایه خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد به منظور تثبیت خودکفایی در تولید گندم، لازم است قیمت گندم در سال جاری بیش از ۱۶۰۱ تومان تعیین شود تا مشکلی برای کشاورزان و تولید این محصول ایجاد نشود.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.