کد مطلب: ۵۵۶۹۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مصطفی محقق داماد کیست؟ / او جانشین رئیسی می‌شود؟

مصطفی محقق داماد کیست؟ / او جانشین رئیسی می‌شود؟

کمتر از ۴۰ روز دیگر ابراهیم رئیسی به قوه مجریه می‌رود و تا آن زمان باید جانشین رئیسی در قوه قضاییه مشخص شود. یکی از گزینه‌های جانشینی رئیسی مصطفی محقق داماد است. اما او کیست و چقدر احتمال دارد جانشین رئیسی شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تاکنون گزینه‌های زیادی درباره جانشینی ابراهیم رئیسی مطرح شده است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، آیت الله اعرافی، احمد مرتضوی مقدم و مصطفی محقق داماد از مهم‌ترین گزینه‌هاست.

سید مصطفی محقق داماد کیست؟

سید مصطفی محقق احمدآبادی، رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و استاد حوزه و دانشگاه است.

محقق داماد سال ۱۳۲۴ در شهر قم‌ به‌ دنیا آمد. او فرزند سید محمد محقق داماد و نوه دختری شیخ عبدالکریم حائری یزدی بنیانگذار حوزه علمیه قم است. او با فاضله لاریجانی، تنها دختر استاد خود میرزا هاشم آملی ازدواج کرد.

او شاگردی علامه طباطبایی، مرتضی مطهری، آملی لاریجانی و دایی مرحومش مرتضی حائری یزدی را در کارنامه خود دارد. مصطفی محقق داماد در سال ۱۳۴۸ درجه «اجتهاد» را کسب کرد.

اما تحصیلات او به حوزه محدود نشد. مصطفی محقق داماد در سال ۱۹۸۸ میلادی برای تحصیل در رشته دکترای حقوق به دانشگاه فرانسوی زبان «لوون» بلژیک رفت و در سال ۱۹۹۵ موفق به اخذ درجه مدرک دکترای تخصصی در حقوق بین‌الملل شد.

سوابق کاری محقق داماد

مصطفی محقق داماد از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ و به مدت ۱۳ سال ریاست سازمان بازرسی کل کشور را بر عهده داشت.
برخی دیگر از مسئولیت‌ها و مناصب محقق داماد عبارتند از:

۱- ریاست گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم

۲ - ریاست گروه حقوق و استاد دانشکده حقوق

۳ - عضویت در شورای علمی دائره‌المعارف بزرگ اسلامی

۴- عضویت در شورای عالی دانشگاه بین‌المللی

وی عضو پیوسته فرهنگستان و استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی است و به‌ زبان‌های‌ عربی‌ و انگلیسی‌ تسلط دارد.

اما محقق داماد یکی از گزینه‌های جانشینی ابراهیم رئیسی است. گزینه‌ای که نه تاکنون رد شده و نه تایید. مانند دیگر گزینه‌هایی که فقط درباره آنها می‌توان گمانه‌زنی کرد.

خبرآنلاین چند روز پیش از درخواست حقوقدانان برای انتصاب «محقق داماد» بر مسند رئیس قوه قضاییه خبر داد. محمدهادی جعفرپور، وکیل دادگستری در یادداشتی در خبرآنلاین نوشت: حقوقدانان کشور اعم از وکلا، قضات و استادان دانشگاه به طرق مختلف درخواست کرده‌اند تا آیت ا..محقق داماد را به‌عنوان قاضی‌القضات کشور بر مسند ریاست قوه قضاییه منصوب کنند.

محسنی اژه‌ای، جانشین رئیسی؟

گزینه دیگری که درباره جانشینی رئیسی عنوان می‌شود، غلامحسین محسنی اژه‌ای است. محسنی اژه‌ای در سال ۹۳ به دستور صادق لاریجانی به معاون اولی ریاست قوه قضاییه رسید و تاکنون معاون اول قوه قضاییه است.

محسنی اژه‌ای در سال‌های ۶۳ و ۶۴ مسئول گزینش وزارت اطلاعات و در سال‌های ۶۴ تا ۶۷ نماینده قوه قضائیه در وزارت اطلاعات بود. اژه‌ای در سال‌های ۶۸ و ۶۹ مسئول دادسرای امور اقتصادی تهران و در سال‌های ۷۰ تا ۷۳ نماینده قوه قضائیه در وزارت اطلاعات و بعضی از حراست‌ها بود.

این گزینه احتمالی ریاست قوه قضاییه از سال ۷۴ تا ۷۶ دادستان ویژه روحانیت تهران و مسئول مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت از سال۷۷ لغایت۸۱ هم در کارنامه کاری خود دارد.

حال باید دید چه کسی جانشین رئیسی می‌شود و جای او به قوه قضاییه می‌رود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.