کد مطلب: ۲۲۱۹۵۴

ورود ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق عامل اصلی رکود اقتصادی

ورود ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق عامل اصلی رکود اقتصادی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس بررسی‌ها، اکنون بین ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما گفت: در سال ۹۲ اعلام شد ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، اما بر اساس بررسی گروه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی که امسال فعالیت خود را آغاز کرده است، بین ۵ تا ۷ میلیارد دلار قاچاق کالا در مقایسه با سال ۹۲ کاهش یافته است. آماری که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر وجود ۱۲ و نیم میلیارد دلار کالای قاچاق اعلام می‌کند با حجم کالای قاچاقی که در بازار وجود دارد منطبق نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موسوی لارگانی با بیان اینکه قاچاق تولید کشور را زیر سوال برده افزود: حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار از مبانی قانونی و غیرقانونی کالای قاچاق وارد کشور می‌شود. اکنون کالای بسیاری از صنعتگران در انبارها به دلیل نداشتن توان رقابت با کالاهای خارجی انباشته شده است.

ابراهیم زارعی مدیر کل اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این برنامه گفت: این ستاد آمار حجم کالای قاچاق را بر اساس مستندات ارائه می‌دهد، اما منتقدان این آمار مستندی برای اظهارات خود ندارند. در سال ۹۲ به میزان ۲۵ میلیارد دلار حجم قاچاق کالا به کشور انجام شد که در سال ۹۵ به ۱۲ و نیم میلیارد دلار کاهش یافته است.

ابراهیم نقدی مدیر کل حقوقی و قضایی گمرک نیز در این برنامه گفت: در دو سال گذشته با تلاش فراوان در گردش کالا و پول شفافیت ایجاد شده است.

رضا خشنودی مدیر کل دفتر پیگیری امور قاچاق کالا و ارز دادستانی کل کشور نیز در این برنامه با بیان اینکه رقم قاچاق کالا قابل توجه است گفت: پرونده‌های قاچاق در سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴ روند افزایشی داشته و این نشان دهنده برخورد جدی‌تر با این مسئله است.

مدیر کل حقوقی و قضایی گمرک کشور هم گفت: گمرک مرزبان اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

ابراهیم نقدی افزود: در دو سال گذشته گام‌های موثری درخصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته است که یکی از مهمترین اقدامات در حوزه قاچاق شفافیت گردش کالا و ارز است.

نقدی با اشاره به اینکه وقتی کالایی وارد قلمرو کشور می‌شود از طریق چند دستگاه مورد کنترل قرار می‌گیرد، افزود: قانون گذار اجازه استفاده از سامانه‌های نوین و روش‌های پیشرفته دنیا را داده است، لذا اکنون از سامانه‌های هوشمند الکترونیکی در گمرکات کشور استفاده می‌شود و تمام کالاها تحت نظارت سامانه‌های هوشمند هستند.

مدیر کل حقوقی و قضایی گمرک با اشاره به اینکه تمامی داده‌ها به صورت هوشمند کنترل می‌شود، گفت: سال گذشته در حوزه قاچاق توانستیم به توفیقات خوبی دست یابیم.

نقدی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته ۵۵۰ مورد قاچاق انسان توسط دستگاه ایکس ری کشف شده است، ادامه داد: در بحث کشف مواد مخدر در دنیا رتبه اول را کسب کرده ایم، استفاده از کالایی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شود برای جامعه مفید است. نباید به کالایی که قاچاق است تنها از بعد اقتصادی توجه کرد بلکه باید از جهت امنیت، سلامت و فرهنگ نیز به آن نگاه شود.

ابراهیم زارع مدیر کل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه حجم قاچاق کالا در سال ۹۵، ۱۲ و نیم میلیارد دلار برآورد شده است که ۷ میلیارد دلار آن قاچاق خروجی فرآورده‌های نفتی است، اظهار کرد: ثبت گوشی تلفن همراه مصداق بارز اجرای ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا است.

وی با اشاره به اینکه آمار واردات قاچاق از گمرک گرفته می‌شود، افزود: حجم قاچاق پیرامون هر کالا برآورد می‌شود، در طی چهار سال گذشته به مستمر به کمیسیون اقتصادی و حقوقی مجلس گزارشات ستاد را ارائه داده ایم.

زارع با اشاره به اینکه در دولت نهم و دهم یک بار حجم قاچاق برآورده شد، افزود: سال ۸۷ حجم قاچاق کالا ۱۹ میلیارد دلار اعلام شد، لذا باید قیمت‌ها اصلاح شود، هر سال حدود یک میلیارد دلار حجم قاچاق ورودی کاهش می‌یابد.

نقدی با اشاره به اینکه با سازمان منطقه آزاد تفاهم‌نامه امضا کرده ایم تا کالاهای ورودی و خروجی کنترل شود، افزود: سال آینده وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود، در بحث مناطق آزاد در کشور به دلیل محدودیت‌هایی که این مناطق دارند احتمال انحراف وجود دارد.

وی با بیان اینکه در چند ماه گذشته بعد از طرح ریجیستری حدود ۹۰ درصد واردات گوشی همراه از مبادی رسمی افزایش یافته است، گفت:: بعد از طرح رجیستری سال آینده نتایج مطلوب‌تری را شاهد خواهیم بود.

موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اضافه کرد: قاچاق کالا و ارز یکی از دلایل مهم رکود کشور است.

رضا خشنودی مدیر کل دفتر پیگیری امور کالا و ارز دادستانی کل کشور در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز قانون‌گذار ستادی را پیش‌بینی کرده است تا به مبارزه با کالای قاچاق و ارز بپردازد، گفت::در این حوزه به توفیقاتی دست یافته ایم، اما تا رسیدن به هدف اصلی راه زیادی در پیش است.

وی با اشاره به اینکه دادستانی کل کشور مرجع نظارتی محسوب می‌شود، گفت: تا زمانی که اقتصاد تعرفه محور است، هر جا تعرفه افزایش پیدا می‌کند قاچاق می‌تواند سودآوری داشته باشد لذا باید در وضع تعرفه‌ها تجدید نظر کرد.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.