کد مطلب: ۵۸۵۱۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرگیجه در بازار ارز / سرنوشت قیمت دلار چه می‌شود؟

سرگیجه در بازار ارز / سرنوشت قیمت دلار چه می‌شود؟

بازار ارز دچار سرگیجه شده است. قیمت دلار چشم‌انتظار تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای است. اما هنوز مشخص نیست ایران چه زمانی و با چه شروطی قرار است به میز مذاکره برگردد. پیش از این وزیر امور خارجه درخواست آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی ایران را کرده بود. اما حالا سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید ایران شرطی برای برگشت به مذاکرات ندارد. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روز وزیر امور خارجه ایران گفته بود ایران به زودی به مذاکرات هسته‌ای در وین بر می‌گردد. اما امیر عبدالهیان برای برگشت به مذاکرات پیش‌شرط گذاشته و گفته بود آمریکا باید ۱۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران را آزاد کند. پیش‌شرطی که انتظار می‌رفت قیمت دلار را کاهش دهد.

گفته عبدالهیان با واکنش مقامات آمریکایی مواجه شد. آنگونه که جماران خبر داده آمریکا نه تنها آزادسازی ۱۰ میلیارد دلاری را رد کرده، بلکه مسئولان آمریکا گفته‌اند واشنگتن از ارائه هرگونه امتیازی به ایران برای بازگشت به مذاکرات هسته ای خودداری می‌کند.

درخواست ایران برای آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده با واکنش آلمان هم مواجه شد. وزارت امور خارجه آلمان روز گذشته اعلام کرد برلین «درخواست تهران برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده‌ ایران به‌عنوان یکی از شروط از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین» را رد می‌کند. ایران نمی‌تواند شروط بیشتری برای از سرگیری مذاکرات تعیین کند.»

چرا قیمت دلار افزایش یافت؟

این واکنش امریکا قیمت دلار را امروز ۱۳ مهرماه اندکی گران کرد. اما این نوسان در حد ۵۰ تومان بود و قیمت دلار در بازار آزاد به حدود ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. این در حالی است که روز قبل از آن قیمت دلار وارد محدوده ۲۷ هزار تومان شد. اگرچه در این کانال چندان دوام نداشت و به سرعت به کانال ۲۸ هزار تومانی برگشت.

به نظر می‌رسید شرط وزیر امور خارجه برای برگشت به میز مذاکره و واکنش آمریکا بازار ارز را اندکی تحریک کرد. چون معامله‌گران مدتی است که چشم‌انتظار اخبار جدید از مذاکرات هستند. اما سیگنال‌هایی که می‌رسد اصولا متناقض است و جالب اینکه قیمت دلار، به اخبار منفی واکنش بیشتری نشان می‌دهد تا اخبار مثبت.

اما بعد از اظهارات مقامات آمریکایی، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد ایران پیش‌شرطی برای بازگشت به مذاکرات وین ندارد. سعید خطیب‌زاده گفته «زمانی‌که روند بازبینی داخلی‌ به جمع‌بندی برسد، به وین بازخواهیم گشت.»

سخنی که نشان می‌دهد احتمالا ایران آماده برگشت به مذاکرات هسته‌ای است اما منتظر تعیین برخی اصول و خطوط کلی است.

پیش‌بینی قیمت دلار ۱۴ مهرماه

اما سوالی که وجود دارد این است که قیمت دلار چه می‌شود؟ به نظر می‌رسد که بازار ارز دچار سرگیجه شده است. از یک سو اخبار مثبت داخلی می‌گوید مذاکرات هسته‌ای نزدیک است و احتمالا به زودی بخش مهمی از مشکلات حل می‌شود. اما اخبار خارجی چندان امیدبخش نیست. مانند اظهارات دو هفته گذشته وزیر امور خارجه فرانسه که گفته بود ایران زمان چندانی برای بازگشت به مذاکرات ندارد. یا واکنش آمریکا و آلمان که می‌گویند ایران نمی‌تواند شروط بیشتری برای از سرگیری مذاکرات تعیین کند.

اما این موارد تنها عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار در روزهای آینده نیست. درآمد نفتی ایران در شش ماهه نخست سال جاری، مذاکره آمریکا با چین برای کاهش خرید نفت از ایران، آمار صادرات و واردات ایران در شش ماهه نخست همه نشان‌دهنده این است که منابع ارزی ایران شرایط مطلوبی ندارد و دولت رئیسی با برخی از راهکارهای موقتی قیمت دلار را متعادل کرده است.

حالا بازار منتظر یک سیگنال قوی از سوی وین است. اگر ایران به زودی به مذاکرات برگردد احتمال کاهش قیمت دلار وجود دارد. اما اگر مذاکرات به زودی نتیجه ندهد، این احتمال وجود دارد که قیمت دلار در نیمه دوم سال صعودی شود.

به خصوص در شرایطی که بسیاری از معامله‌گران می‌گویند قیمت دلار مرز روانی ۲۸ هزار تومانی را رد کرده و حالا معامله‌گران منتظر یک اشاره جدید هستند.

از طرف دیگر گفته می‌شود دولت در تلاش است تا با تزریق ارز قیمت دلار را کنترل کند. اما گویا بازار دست دولت را خوانده و نقشه بانک مرکزی دیگر جواب نمی‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دلار به بازکشت وین ربط نداره جانم