کد مطلب: ۶۶۷۷۴

۵۰ درصد از فارغ التحصیلان بیکار هستند

۵۰ درصد از فارغ التحصیلان بیکار هستند

رئیس مجلس گفت: کنکور سد محکمی در برابر توسعه و تحول آموزش و پرورش است؛ در مجلس برای ساماندهی کنکور قانونی گذاشته شد تا این موضوع بهبود یافته و فرزندان ما دچار استرس نشوند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی امروز در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش

ddfd45f53e58b7e0122d18b60f794e10_XL.jpg

رئیس مجلس گفت: کنکور سد محکمی در برابر توسعه و تحول آموزش و پرورش است؛ در مجلس برای ساماندهی کنکور قانونی گذاشته شد تا این موضوع بهبود یافته و فرزندان ما دچار استرس نشوند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی امروز در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با اشاره به وجود معضل کنکور در کشور اظهار داشت: یکی از مسائل و موضوعات مهم برای تحول و توسعه حوزه آموزش و پرورش حل معضل کنکور است، از این رو تا وقتی که کنکور با این وضع در کشور وجود داشته باشد تحولی رخ نداده و ما با سد بزرگی برخورد می کنیم، از این رو تا زمانی که این مسئله در اذهان و برنامه ها دیده نشود، نمی توان یک نظام پویا و خلاق برای آموزش و پرورش طراحی کرد.
استرس کنکور، مخل فهم و درک مسائل علمی است
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در مجلس برای ساماندهی موضوع کنکور قانونی گذاشته شد تا این موضوع بهبود یافته و فرزندان ما در اواسط دوره تحصیل خود برای مسئله کنکور دچار استرس نشوند، زیرا در شرایط کنونی استرس کنکور از سال های آخر دبیرستان به سال های اول دبیرستان کشیده شده که این مسئله مخل فهم و درک مسائل علمی است، زیرا تست زدن و کنکور دادن تنها یک فن بوده و ما باید این مسئله را از جلوی پای آموزش و پرورش برداریم، از این رو برداشتن و رفع این مسئله نیاز به آیین نامه ندارد، بلکه نوع تفکر و ارزیابی ها در میان مدارس، معلمان، دانش آموزان و جامعه باید تغییر کند.
زندگی با کرامت، کسب مدرک نیست/ ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان بیکار هستند
وی افزود: این مسئله مهم است که در خانواده ها جا بیفتد که زندگی با کرامت، کسب مدرک نیست بلکه افراد باید خلاق و صاحب حرفه باشند، بنابراین معلمان، رسانه ها به ویژه رسانه ملی باید این مسئله را ترویج کند، از این رو این فرهنگ باید تغییر کند تا بتوان با کنکور به عنوان یک سد مقابله کرد، اما اگر در این میان همه مسئله مدرک گرایی را ترویج کنند نمی توان آن را حل کرد هر چند برای آن قانون گذاشته شود.
لاریجانی تصریح کرد: قطعا برای مقابله با تب کنکور مسئله رشد صندلی های دانشگاه ها راه حل نیست زیرا براساس آمارها در شرایط کنونی ۵۰ درصد از فارغ التحصیلان بیکار هستند. از این رو اگر افراد دارای فن و خلاقیت باشند شغل و کار ایجاد می شود. همچنین اگر می خواهیم شرایط خروجی سیستم آموزش و پرورش متناسب با بازار باشد باید سد کنکور را برداریم. البته در گذشته این میزان حجم پذیرش دانشجو در دانشگاه ها وجود نداشت اما در مقطعی این موضوع تغییر کرد و دانشجویان برای تحصیل جذب شدند که در آن زمان گسترش دانشگاه اقتضای توسعه بود، اما نه در این حجم باید صورت می گرفت.
وی با بیان اینکه دستگاه آموزش و پرورش، یک دستگاه تمدن ساز برای کشور است، گفت: این دستگاه مانند سایر دستگاه‌های کشور که امور جاری را پیگیری می‌کنند نیست بلکه آموزش و پرورش امروز یکی از مسائل و محورهای امنیت ملی در کشور است. از طرفی دیگر خوشبختانه بعد از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی حوزه آموزش و پرورش کشور با وجود تغییرات مختلف در این بخش به تجربیات خوبی دست پیدا کرده و مسیر معقولی را دنبال کرده تا افراد در جامعه اسلامی در تراز آن تربیت شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.