کد مطلب: ۲۴۳۴۴۱

سلسله گزارش‌هایی درباره مالکیت پیام‌رسان‌های داخلی

از «گپ» که حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم

از «گپ» که حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم

بی‌اعتمادی کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی یکی از مهمترین موانع در مسیر استفاده مردم از این خدمات عنوان شده است. علی مطهری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط اعلام کرد که مشخص نیست که پیام‌رسان‌‌های داخلی مربوط به اشخاصی (حقیقی و حقوقی) است. شفافیت در این مسیر می‌تواند منجر به به جلب اعتماد عمومی شود.

محسن حسینی: شکست انحصار استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در چند هفته اخیر به موضوعی داغ در کشور تبدیل شده بود. حمایت از پیام‌رسان‌ها و خدمات‌دهندگان داخلی که مشابه نمونه‌های خارجی فعالیت می‌کنند. همین مسئله موجب شد که در همین بازه زمانی رسانه‌های رسمی کشور در ارتباط با لزوم استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی دست به تبلیغات گسترده بزنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بی‌اعتمادی کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی یکی از مهمترین موانع در مسیر استفاده مردم از این خدمات عنوان شده است. علی مطهری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط اعلام کرد مشخص نیست که پیام‌رسان‌‌های داخلی مربوط به چه اشخاصی (حقیقی و حقوقی) است. شفافیت در این مسیر می‌تواند منجر به به جلب اعتماد عمومی شود.

اما واقعا مالکیت پیام‌رسان‌های داخلی در اختیار چه کسانی است. در این مطالب تلاش می‌شود تا حد امکان برخی از نمونه‌های ایرانی پیام‌رسان‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. شاید این شفافیت بر تصمیم استفاده یا عدم استفاده از برخی سرویس‌ها اثرگذار باشد. در مطلب اول به سراغ پیام‌رسان گپ می‌رویم.

شکل‌گیری توسعه سامان

پیام‌رسان‌های «گپ» و «رینگ» به عنوان دو نمونه از پیام‌رسان‌های داخلی شناخته می‌شوند. این دو سرویس از سوی تیم فنی مشترک توسعه داده شده‌اند اما شرکت‌های اداره کننده این دو اپلیکیشن با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراظهار نظر مدیر پروژه، زیرساخت‌های گپ به منظور تجارت الکترونیک و رونق کسب و کار دیجیتالی طراحی شده در حالی که رینگ بیشتر برای سرگرمی و ارتباط با دیگر کاربران، راهی بازارهای اپلیکیشن شده است.

پیام رسان گپ از سوی شرکت «توسعه سامان» طراحی و ارائه شده است. برای آنکه با جزئیات کار این شرکت آشنا شویم لازم است شکل‌گیری و برخی فعالیت‌های این مجموعه را از آغاز تا امروز مرور کنیم.

شرکت فناوری اطلاعات توسعه سامان در سال ۱۳۷۹ با نام «موسسه فرهنگی پیام صالح» کار خود را آغاز کرد. در ابتدای مسیر، تمرکز این شرکت بر حوزه نشر الکترونیک بود. اما یک سال بعد این شکرت اولین فروشگاه اینترنتی محصولات فرهنگی خود را راه‌اندازی کرد و همزمان نیز با مسئولان بانک سامان وارد مذاکره شدند تا زمینه را برای ایجاد درگاه پرداخت الکترونیکی در کشور ایجاد کنند.

سال ۱۳۸۰ سال گسترش فروشگاه‌های اینترنتی زیر نظر شرکت توسعه سامان بود. مجموعه فروشگاه‌های زنبیل نیز در همین سال افتتاح شد. سال ۱۳۸۱ نیز توسعه سامان در زمینه ایجاد درگاه پرداخت آنلاین در بستر بین‌المللی فعالیت کرد که حاصل آن راه‌اندازی «پی‌ور» و «میهن‌پی‌منت» بود. امکان پرداخت از طریق کارت‌های ویزا و مستر و همچنین فعالیت با حساب‌های «پی‌پل» نیز در همین راستا قابل اجرا بود.

تولد دوباره

موسسه فرهنگی پیام صالح در سال ۱۳۸۴ به صورت رسمی نام و حوزه فعالیت‌های خود را تغییر داد. شرکت فناوری اطلاعات توسعه سامان در همان سال، فاز دوم دیتا سنتر خود را راه‌اندازی کرد. این دیتاسنتر توان میزبانی شرکت را تا ۱۰ هزار وب سایت افزایش داد.

اگرچه در معرفی فعالیت‌های این شرکت در وب سایت توسعه سامان اشاره شده که در سال ۱۳۸۶ این کمپانی خدماتی را در دفتر انگلستان راه‌اندازی کرده است اما اشاره‌ای به زمان آغاز به کار این دفتر نشده است. مدیران این مجموعه به فعالیت‌های فرامرزی توسعه سامان اشاره کرده و اعلام کرده‌اند که مجموعه تحت مدیریت‌شان در کشورهایی چون انگلستان، آلمان، ترکیه، ایتالیا و روسیه خدماتی را برای کاربران ارائه می‌کند. بخش زیادی از فعالیت‌های مرتبط با توسعه بازی، مخصوصا بازی آنلاین عصر پادشاهان، در خارج از کشور مربوط به روسیه می‌شود.

دنباله‌روی از سرویس‌های مطرح جهانی

سال ۱۳۸۷ را می‌توان به عنوان سال آغاز ورود کمپانی به عرصه ساخت بازی‌های آنلاین در نظر گرفت. در این سال شرکت توسعه سامان موتور ساخت بازی‌های آنلاین را رونمایی کرد. در همین راستا یک سال بعد، تولید بازی آنلاین «عصر پادشاهان» آغاز شد.

علاوه بر این بازی‌، سرگرمی‌های آنلاین دیگر نیز در مجموعه شرکت توسعه سامان تولید شده است. بازی‌هایی از جمله «سبقت»، «شکار پرندگان» و «پینگ» از جمله این بازی‌ها هستند. اگر این بازی‌ها را در سرویس‌های گوگل پلی و فروشگاه اپل جست‌وجو کنید با نظرات مثبتی روبرو می‌شوید که تعداد زیادی از آنها را کاربرانی با نام فامیلی انجیدنی منتشر کرده‌اند. انجیدنی نام مدیر عامل شرکت توسعه سامان است که پیام‌رسان گپ را تولید و اداره می‌کند.

علاوه بر ورود شرکت به عرصه بازی‌سازی، زمینه اصلی موفقیت‌های اساسی در این کمپانی به دنباله‌روی از سرویس‌های آنلاین جهانی مربوط می‌شود. سرویس‌هایی که هر کدام در ایران مسدود شده و راه را برای شبیه‌سازی‌های بومی باز کرده‌اند. از این دسته خدمات می‌توان به «ویدانما» اشاره کرد. همان‌طور که پیام‌رسان گپ از بستر ایجاد شده پیرامون اپلیکیشن تلگرام بهره‌مند شده، ویدانما نیز سرویس مبتنی بر محتوای ویدیویی است که به گفته مدیر این مجموعه، مشابه سرویس یوتیوب است.

انجیدنی کیست؟

مهدی انجیدنی مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات توسعه سامان است. او کار در حوزه آی‌تی و برنامه‌نویسی را از حدود بیست سال پیش آغاز کرده است. انجیدنی در رشته نرم افزار تحصیل کرده و در زمینه بازی و رسانه های تعاملی از دانشگاه کلن آلمان در مقطع دکترا فارغ‌التحصیل شده است.

انجیدنی ساکن مشهد است. از این رو وقتی به بخش مشتریان شرکت توسعه سامان مراجعه کنید بسیاری از فرمانداری‌ها، مراکز دولتی و سازمانی‌های استان خراسان را در این فهرست مشاهده می‌کنید. البته این تنها نکته‌ای نیست که از فهرست مشتریان شرکت دستگیرتان خواهد شد. اغلب سارمان‌های دولتی، قوه‌قضاییه و مراکز بسیج نشان دهنده گرایش فکری این مدیر است.

اگر چه انجیدنی وب سایتی برای یادداشت‌های خود در نظر گرفته و مطالبی در ارتباط با حوزه کاری خود در آن منتشر می‌کند، اما کمترین اطلاعات شخصی در مورد این مدیر در وب سایت شخصی‌اش قابل مشاهده است. از سوی دیگر او در ارتباط با رسانه‌ها اغلب با خبرگزاری‌هایی چون فارس، مهر و دیگر رسانه‌های شناسنامه‌دار اصولگرا فعالیت می‌کند. نکاتی که دانستن آنها شاید به انتخاب یک پیام‌رسان ارتباط چندانی نداشته باشد اما می‌تواند گرایش و مشخصات یک سرویس‌دهنده را روشن سازد. موضوعی که نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز به آن اشاره کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.