کد مطلب: ۳۳۴۸۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی شاخص بورس درست است یا نه؟

پیش‌بینی شاخص بورس درست است یا نه؟

شاخص کل بورس روزهای بدی را پشت سر می‌گذارد. کارشناسان به صورت روزانه و هفتگی محدوده شاخص کل را پیش‌بینی می‌کنند و با وجود این عقیده دارند که پیش‌بینی شاخص درست نیست و سهامداران باید با دانش خود معامله کنند. پیش‌بینی شاخص درست است یا نه؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس طی دو سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشت و بخش عمده‌ای از سهامداران قدیمی و جدید در این بازار زیان کردند.

برخی از سهامداران عقیده دارند که به واسطه حمایت‌های دولت وارد بورس شدند. برخی دیگر نیز می‌گویند تشویق کارشناسان و امیدواری بیهوده آنها باعث شد که میزان سرمایه خود را افزایش دهند.

حال کارشناسان بورسی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که نباید با اظهارنظر دیگران خرید کرد، بلکه هر فرد باید آموزش ببیند. اما یک سوال اینجا مطرح می‌شود که چرا با وجود این کارشناسان بورسی روزانه در صفحات مجازی خود از وضعیت شاخص و خرید و فروش سهام سخن می‌گویند؟

الیاس پیام‌کردی، کارشناس بورس در توییتی از بیهوده‌ بودن پیش‌بینی شاخص‌کل بورس و در توصیه به سهامداران نوشت: « فقط و فقط رو خودتون حساب کنید. هیچ کس در بازارهای مالی ناجی شما نیست.»

او در ادامه نوشت: «۶‌ماه پیش یک خبرگزاری بورسی از ۱۹ مدیر سرمایه‌گذاری، مدیر صندوق، مدیرعامل کارگزاری و کارشناسان برند بازار خواسته بود شاخص رو پیش‌بینی کنن. جالبه حتی یک نفر درست پیش‌بینی نکرده! ‌»

این توییت باعث شد که بسیاری از فعالان و سهامداران بازار نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند که آیا پیش‌بینی شاخص بورس درست یا نه؟ اغلب کارشناسانی که نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند در گفتگو با رسانه‌های مختلف شاخص کل را پیش‌بینی می‌کنند اما عقیده دارند که این روش غلط است!

پیش‌بینی شاخص خطاست؟

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی در پاسخ به پیام‌کردی نوشت: «ما یک کف و سقف از ابتدای سال ‌اعلام کردیم که درست بود ولی کاش اصلا مردم با شاخص کار نداشته باشند و روی اصالت شرکت‌های امروز کار کنند.‌»

رضا خانکی، در این باره نوشت: «اینکه کسی شاخص رو پیش‌بینی کنه شبیه غیب‌گوییه و فی‌الذاته ارزشی نداره و نهایتا میتونه بیانگر نگاه افراد به ترندهای آینده باشه. ربطی به بازار ایران هم نداره و خارج از ایرانم همینه.‌ هزار سال‌ هم آموزش ببینید باز هم این گزاره فرقی نمیکنه، پس نتیجه این که شما آموزش رو جدی بگیرید.‌»

حسین خزلی‌خرازی، کارشناس بازار سرمایه نوشت: «شخصا ۱۰ سال‌است هیچ پیش‌بینی از بازار، صنعت و سهم به هیچ‌کس خصوصا رسانه‌های محترم ارائه نمی‌دهم! چون بارها و بارها اشتباه کردم و بعضا جبران‌ناپذیر!»

کاربرد شاخص بورس چیست؟

کاربران نیز به این موضوع واکنش نشان دادند و نوشتند: «پس چرا همه کارشناس‌ها شاخص رو پیش‌بینی می کنن؟ اصلا شاخص به چه درد میخوره وقتی همه سهم ها قرمز و اون برای خودش سبزه؟»

«اقا شاخص درست نیست پس همه میگن شاخص امروز فلان شد؟؟»

«کارشناس ها هم عین ما مردم سودا درست و حسابی ندارند و نگا میکنن چی پیش اومده و دربارش میگن»

کاربران زیادی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند، خطاب به کارشناسان گفتند اگر مخالف پیش‌بینی شاخص بورس هستند چرا این کار را انجام می‌دهند؟ این کار اشتباه نیست؟

به نظر می‌رسد بسیاری از سهامداران به علت بی‌اعتمادی پیش‌آمده به پیش‌بینی کارشناسان اعتمادی ندارند و ترجیح می‌دهند با دانش خود وارد بازار شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یا الله

    چه جوابی دارید در مورد غارت کردن سهامداران متضرر در پیشگاه خدا؟؟

  • سمانه

    پیش بینی وقتی معنا دارد که بورس بر مبنای قاعده و معیارهای اقتصادی حرکت کند.بورس ایران دستوری است و از هیچ معیار متداول و رایج اقتصادی پیروی نمی کند.زمانی که قیمتهای جهانی بالا می رود بورس ایران کاهش پیدا می کند.در سال 1399 و در شرایطی که همه بورس های جهانی به واسطه شیوع کرونا با افت مواجه شدند،بورس ایران به شکل دستوری بیش از 5 برابر در دو ماه؟!!!رشد کرد و مردم را به خاک سیاه نشاند.

  • ناشناس

    بورس ایران فقط تقلب

  • علی

    درود و سپاس از رک گوئی شما
    دقیق و صحیح می فرمائید. لیکن این به اظهار نظر دوستان و کارشناسان باید این دیدگاه را اضافه کنم که، در سازمان بورس ایران چندین متغیر قابل توجه است.
    ۱- سازمان بورس یک سازمان بی سازمان است.
    ۲- دخالت های دولتی عمدتا با هدف سوء و تخریب و رانت همراه است.
    ۳- زیر و رو کشیدن و بازار سازی بلند مرتبه گان لشگری و کشوری بسیار مشهود است.
    ۴- سهام داران خرد باید سازمان مستقل و قوی داشته باشند.

  • ناشناس

    بورس یعنی کارخانه پول سوزی مردم که دولت قبلی از اعتماد مردم سواستفاده کرد با ترفند سرمایه مردم به سمت بورس آورد خوب جیب شان را خالی کرد

  • عربی

    سزای آدم طمعکار همینه کسانی که میخان بدون زحمت پولدار بشن همینه

  • بلاش ابادی

    بورس من بورس من کوره پول سوز من