stars
آربیتراژ
صرافی فروش خرید
تحلیل‌ها
آموزش
سوالات متداول
  • ارز دیجیتال یا رمزارز چیست؟

    ارز دیجیتال (Cryptocurrency) شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. بیشتر ارزهای دیجیتال برای بهره‌مند شدن از ویژگی‌های اساسی مانند غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیر بودن از بلاک چین استفاده می‌کنند. ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به این معنی است که هیچ نهاد، گروه یا سازمانی آن‌ها را کنترل نمی‌کند.

  • بیت‌کوین چیست؟

    بیت‌کوین (Bitcoin)، نخستین رمزارز موجود در جهان است. رمزارزها و پول‌های دیجیتال، تحت کنترل بانک‌های مرکزی یا هیچ قدرت مرکزی دیگری نیستند. بیت‌کوین سال 2008 توسط فردی با هویتی ناشناس با نام ساتوشی ناکاموتو متولد شد.

  • استخراج (mining) رمزارز چیست؟

    هر بار که یک بلوک جدید روزی زنجیره بلاکچین بیت‌کوین تایید می‌شود، یک بیت‌کوین جدید ایجاد (استخراج) می‌شود. این بیت‌کوین جدید در واقع پاداشی برای حل معماهای محاسباتی توسط ماینرهاست.

  • توکن‌ چیست؟

    رمزارزها، بر بستری به نام بلاک‌چین منتقل می‌شوند. کوین‌ها بلاک‌چین ویژه خود را دارند اما توکن‌ها بر بستر شبکه‌های دیگر چون اتریوم و ریپل انتقال می‌یابند. به معنای دیگر، از بلاک‌چین اختصاصی برخوردار نیستند.

  • بلاک‌چین چیست؟

    بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.

  • کیف پول (wallet) چیست؟

    یه یک بخش کلیدی از زیرساختی که به کاربران اجازه می‌دهد بیت‌کوین و دیگر ارزهای بر پایه بلاکچین را خرید و فروش و نگهداری کنند، کیف پول گفته می‌شود.

  • آیا خرید و فروش رمزارزها قانونی است؟

    ممنوعیتی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و رمزارزها در ایران وجود ندادر اما قانونی هم برای آن تنظیم نشده است. در واقع افراد می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند اما مسئولیت هر خطری با خود آنها است.

  • هش‌ریت یا قدرت هش چیست؟

    هش ریت (HashRate) یا هش پاور (Hash Power) معیاری برای اندازه‌گیری عملکرد یک دستگاه ماینر است. به عبارت دیگر هش ریت، میزان سرعتی که یک ماینر موفق به حل هش‌ می‌شود تا پاداش دریافت کند را نشان می‌دهد. در روند استخراج بیت کوین، بلاک‌های حاوی تراکنش‌های تاییدشده، پیش از اضافه شدن به بلاک چین می‌بایست هش شوند.

  • عرضه اولیه ارزهای دیجیتال (ICO) چیست؟

    یک روش تامین سرمایه برای پروژه‌های بلاکچین است و برای تامین هزینه‌های ایجاد یک ارز جدید از این روش استفاده می‌شود.

  • NFT چیست؟

    یک نوع رمزارز است که ویژگی قابلیت معاوضه را ندارند اگرچه استفاده از NFTها در صنایع مختلف وجود دارد، ولی بیشتر در حوزه‌ی بازی‌ها و کلکسیون دیجیتال استفاده می‌شوند.