کد مطلب: ۳۶۶۱۲۱

بازخوانی یک تجربه موفق استارتاپی

بازخوانی یک تجربه موفق استارتاپی

راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا و موفق این روزها دغدغه و آرزوی بسیاری از کارآفرینان و متخصصان جوان ایرانی است که با وضعیت نامساعد کسب‌وکار و شرایط اقتصادی مواجه هستند.

آزاده خرمی مقدم، پژوهشگر و تحلیلگر اقتصادی درباره موفقیت اخیر یکی از استارتاپ‌ها تحلیلی را نوشته که در تجارت‌نیوز می‌خوانید:

راه‌اندازی یک کسبوکار نوپا و موفق این روزها دغدغه و آرزوی بسیاری از کارآفرینان و متخصصان جوان ایرانی است که با وضعیت نامساعد کسب‌وکار و شرایط اقتصادی مواجه هستند.

با این حال متاسفانه علی رغم تلاش‌ها و فکرها و ایده‌ها کمتر استارتاپ و بنگاهی هست که توانسته باشد مسیر موفقیت را حداقل به طور میان‌مدت و بلندمدت سپری کرده باشد.

در این نوشتار هدف اصلی پرداختن به علل ناکامی‌ها نیست بلکه برعکس معرفی یک نمونه استارتاپ موفق به زعم نویسنده است. در این باره شناخت دقیق و بررسی‌های موشکافانه‌ای لازم است تا بتوان به صورت واقعی و کامل و جامع نظر کارشناسی ارائه کرد. اما هنگامی که در فضای مجازی نیز خبر موفقیت‌ها و افتخار‌آفرینیشان را از جمله کسب رتبه برتر کارآفرین آسیا- اقیانوسیه در سال 97 از سوی موسسان آن دیدم این باور برایم تقویت شد که موفقیت در یک استارتاپ هم می‌تواند حتی بدون بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته و از طریق بانوان توانمند ایرانی رقم بخورد.

به عنوان یک اقتصادخوانده مهمترین ویژگی‌ای که موفقیت تخفیفان را برایم محرز کرد و برایم جالب بود توانایی تحلیل بازار و شناخت صحیح مشتریان محصولات و خدمات متنوع است. تخفیفان عموما با معرفی خدمات تفریحی در اقساط نقاط کشور به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد که خدمات و محصولات را با قیمت کمتر خریداری کند. البته که اعمال تخفیف به عنوان بخشی از برنامه تبلیغاتی مراکز خدماتی و محصولات نیز منظور می‌شود.

اما آن چه که مهمتر به نظر می‌رسد این مساله است که تخفیفان به خوبی توانسته است مازاد رفاه تولیدکننده را از طریق شناسایی مصرف‌کنندگان به مصرف‌کنندگان با کشش قیمتی بالاتر و با کشش قیمتی پایین‌تر نیز حداکثر کند. به عنوان مثال شیوه کار آنها بدین شکل است که در اینستاگرام تخفیفان یک پست مبنی بر تخفیف استفاده از خدمات رفاهی و تفریحی مکانی معرفی می‌شود و از متقاضیان استفاده از ان خدمات تخفیف‌دار خواسته می‌شود تا در زیر پست تقاضای درخواست لینک رو بنویسند.

سپس به صورت پیام شخصی لینک مربوطه ارسال می‌شود. پس از کلیک بر روی لینک، متقاضی ابتدا به سایت تخفیفان هدایت می‌شود تا به عضویت سایت درآید و بعد ادامه مراحل صورت می‌گیرد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا لینک استفاده از تخفیف و خرید بلیط یا رزرو مکان مستقیما و به صورت عمومی منتشر نمی‌شود تا هر کس که بخواهد بدون صرف وقت اضافی مستقیما به لینک مربوطه دسترسی داشته باشد؟

در پاسخ باید گفت کسانی که حاضرند برای دریافت لینک بهره‌مندی از تخفیف تقاضایشان را شخصا بنویسند و پس از وارد کردن اطلاعاتی که مربوط به عضویت در سایت است به آن دسترسی داشته باشند مصرف‌کنندگانی هستند که حساسیت بیشتری نسبت به قیمت دارند ولی سایر افراد که درصد بیشتری هم هستند، دارای حساسیت قیمت پایین‌تری هستند اعتنایی نمی‌کنند.

لذا شرکت‌ها و مراکز خدماتی مصرف‌کنندگان و مشتریان خود را به دو گروه تقسیم می‌کنند، مصرف‌کنندگان با کشش تقاضای بالاتر و مصرف‌کنندگان با کشش تقاضای پایین‌تر که قیمت برای مصرف‌کنندگان با کشش تقاضای بالاتر کمتر تعیین می‌شود. در صورتی که اگر دسترسی به سایت تخفیف برای همه خیلی راحت بود یا به عبارت دیگر تخفیف برای همه مصرف‌کنندگان به طور یکسان اعمال می‌شد مازاد رفاه تولیدکننده کمتر از میزانی به‌دست می‌آمد که با تقسیم مصرف‌کنندگان به دو گروه تعیین می‌شد.

از این رو این شیوه کار بسیار ساده تخفیفان علاوه بر اینکه تخفیفات خوبی را برای مصرف‌کننده معرفی می‌کند برای تولیدکننده نیز علاوه بر بحث تبلیغات و فروش، سودآوری بیشتری را نیز منجر می‌شود و موفقیت این استارتاپ را به لحاظ نظریه علم اقتصادی نیز تایید می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.