کد مطلب: ۳۸۷۸۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت خودرو این روزها چگونه کشف می‌شود؟ / بی‌ثباتی قیمت‎ها در سایه ممنوعیت سایت‌ها

قیمت خودرو این روزها چگونه کشف می‌شود؟ / بی‌ثباتی قیمت‎ها در سایه ممنوعیت سایت‌ها

بعد از مسدودسازی بخش قیمت‌گذاری سایت‌های آنلاین در زمینه خرید و فروش خودرو حالا فروشندگان عمدتا قیمت‌ها را به صورت پراکنده تعیین می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، یک بررسی اجمالی نشان می‌دهد در حال حاضر ثبات قیمتی برای یک مدل مشخص از یک خودرو در این بازار پر مخاطب وجود ندارد.

درست در شرایطی که قرار بود اتحادیه خرید و فروش خودرو مرجع قیمت‌گذاری خودروها باشد و با در اختیار قرار دادن لیست قیمت به سایت‌های آگهی به آنها برای درج قیمت واقعی کمک کند، این اتحادیه از اعلام قیمت سرباز زد و به همین ترتیب دومینوی تعیین قیمت خودروها در سایت‌ها متوقف ماند.

حالا همین توقف باعث شده تا قیمت‌های متفاوتی را از یک مدل خودرو در سایت‌های آگهی شاهد باشیم و فروشندگان نیز مرجع دریافت قیمت را منابعی اعلام کنند که هیچ نظارتی بر آنها نیست.

پرس‌وجو در این بازار نشان می‌دهد قیمت‌ها یا در نمایشگاه‌ها یا در بازار خرید و فروش ماشین که بازار چیتگر یکی از معروفترین آنهاست یا با محاسبه فرمولی که برای تعیین قیمت خودروی کارکرده بر اساس قیمت روز صفر همان مدل خودرو است، تعیین می‌شوند. برخی نیز اعلام کردند با افرادی که خودروی مشابه را در بخش آگهی سایت دیوار قرار داده‌اند تماس می‌گیرند تا میانگینی از قیمت واقعی خودرو را به دست آورند.

برخی از این فروشندگان به تجارت‌نیوز اعلام کردند که قیمت‌ها را از بنگاه‌های خرید و فروش ماشین دریافت می‌کنند. معمولا در نمایشگاه‌ها یک نفر کارشناس و ارزیاب خودرو بعد از گرفتن اطلاعات خودرو اقدام به ارزیابی قیمت می‌کند.

قیمت چند؟

به نظر می‌رسد در شرایطی که خریداران مرجع مشخص و رسمی برای تعیین قیمت خودروهای فروشی خود ندارند، قیمت‌ها به صورت دهان به دهان یا درگوشی، نظر آگهی‌دهندگان در سایت‌های آگهی یا نرخ‌گذاری شخصی تعیین می‌‌شوند.

یک خانم دارنده پژو 206 مدل سال 89 در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید، برای خودروی خود قیمت 54 میلیون تومانی تعیین کرده است. او می‌گوید این قیمتی است که در بنگاه خرید و فروش ماشین به او داده‌اند.

مرد جوانی که یک خودروی i20 هیوندا مدل سال 96 را برای فروش گذاشته قیمت آن را 270 میلیون تومان عنوان می‌کند. او می‌گوید محاسبه قیمت بر اساس قیمت روز صفر این خودرو، مدل ماشین و کارکردش تعیین می‌شود. کار ساده‌ای است که همه می‌توانند قیمت ماشینشان را از این طریق تعیین کنند.

مرد دیگری که یک 206 مدل 89 را برای فروش گذاشته می‌گوید قیمت این ماشین 46 میلیون تومان است. در مشخصات این خودرو چهار نقطه رنگ شدگی و شش ماه بیمه شخص ثالث اعلام شده است.

او می‌گوید برای تعیین قیمت به سراغ آگهی‌های سایت دیوار رفته با افرادی که همین مدل ماشین را آگهی کرده‌اند تماس گرفته و بعد از قیمت گرفتن از چند فروشنده قیمت مناسب را تعیین کرده است.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو

به نظر کارشناسان فنی عوامل متعددی در تعیین قیمت خودرو تاثیر گذار است و تجربه‌های شخصی افراد نیز از توجه به همین عوامل برای تعیین قیمت خودرو حکایت دارد.

کارکرد : یکی از مهمترین عواملی که قیمت خودرو دست دوم را تعیین می‌کند، مقدار کارکرد آن است. میزان معمول کارکرد خودرو بین 20 تا 25 هزار کیلومتر در هر سال از عمر خودرو است. مثلا با فرض اینکه یک خودرو سالم و بدون ایراد فنی باشد، با کارکرد زیر 1000 کیلومتر 4درصد از قیمت آن کم می‌شود ولی اگر بالای 1000 باشد هشت تا 10 درصد از قیمت افت می کند. در این خصوص باید از صحت کار کیلومتر شمار و واقعی بودن ارقام آن اطمینان حاصل کرد. چون بسیاری از افراد با استفاده از ترفندهایی که در بازار خرید و فروش خودروی کارکرده معمول است عدد نشان دهنده کیلیومتر شمار خودرو را تغییر می‌دهند.

مدل: مدل هم یکی از عوامل مهم تعیین قیمت خودرو دست دوم است. اگر خودرویی مدل سال قبل باشد، تقریبا 10 درصد از قیمت آن افت دارد ، اگر سه سال از مدل آن گذشته باشد تقریبا 24 درصد و اگر پنج سال یا بیشتر از مدل آن گذشته باشد حدود 35-30 درصد از قیمت آن کاهش می یابد.

رنگ: رنگ شدگی خودرو نشان از تصادفی بودن آن یا حداقل برخود آن با اشیا دارد. در بازار خرید و فروش خودرو معمولا هر رنگ شدگی بدنه اتومبیل، قیمت آن را سه تا شش درصد کاهش می‌دهد.

با وجود همه این عوامل به نظر می‌رسد برای ساماندهی بازار خودرو و مبحث قیمت‌گذاری یک مرجع دولتی باید قیمت‌ها را به صورت استاندارد اعلام کند و نظارت بر قیمت‌گذاری بازارها را بر عهده بگیرد. اما به دلیل فقدان چنین چرخه نظارتی همچنان سایت‌های انتشار دهنده آگهی به دستور مراجع قضایی نمی‌توانند قیمت خودرو و مسکن را منتشر کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به نظر من که خیلی در این خصوص تحقیق کرده ام حذف قیمت در سایت ها به ثبات بازار کمک کرده چون دلال بازاری اوج پیدا کرده و پدر مردم را در می آورند و درواقع نتیجه اش این بود که ماشین ۷۰ میلیونی رسید به ۱ میلیارد تومان.نه آقا ما ملت حذف قیمت از سایت ها را می پسندیم صددرصد شما نمایشگاه خودرو دارید یا دلال درجه یک هستید و یا از سوی اینها این را نوشته اید. اگر می خوهاند بازار ثبات داشته باشه مثل این روزا به همین روش باید ادامه دهند.