کد مطلب: ۳۵۱۴۸۵

چند گوشی با رجیستری غیرفعال شد؟

چند گوشی با رجیستری غیرفعال شد؟

تعداد گوشی‌هایی که از زمان آغاز طرح رجیستری مسدود شدند، طبق آخرین آمار تا پایان خردادماه سال جاری، ۲۴۱ هزار و ۶۳۷ گوشی از برندهای متخلف است.

تعداد گوشی‌هایی که از زمان آغاز طرح رجیستری مسدود شدند، طبق آخرین آمار تا پایان خردادماه سال جاری، ۲۴۱ هزار و ۶۳۷ گوشی از برندهای متخلف است.

به گزارش تجارت‌نیوز، طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن تجهیزات سیم‌کارت‌خور با هدف مبارزه سیستمی با قاچاق تلفن همراه ، پیاده‌سازی و اجرا شد. در رجیستری با استفاده از امکانات زیرساختی مخابرات، همه گوشی‌های فعال اسکن می‌شوند و با استفاده از کد IMEI می‌توان آن‌ها را شناخت. این کد مانند شماره شناسنامه برای تلفن‌های همراه است و توسط شرکت سازنده و به شکل منحصر به فرد صادر می‌شود.

با اجرای طرح رجیستری از آذرماه سال ۱۳۹۷، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار گوشی تا پایان خردادماه به‌صورت قانونی در سامانه رجیستری فعال شده‌اند و نزدیک به ۲۵۰ هزار گوشی به دلایلی از جمله قاچاق یا عدم فعال‌سازی، مسدود شده‌اند.

«سامانه همتا» دارای فهرستی است که دارندگان گوشی‌های تلفن همراه را از ۱۴ آذرماه سال گذشته، در سه گروه سیاه، سفید و خاکستری دسته‌بندی می‌کند. فهرست سفید، دارندگان گوشی‌های قانونی فعال را که در این سامانه رجیستر شده‌اند، نشان می‌دهد. در وضعیت خاکستری گوشی‌هایی قرار می‌گیرند که هنوز وضعیت رجیستری آن‌ها، نهایی و تعیین تکلیف نشده است. گروه سیاه نیز شامل گوشی‌های بلاک‌شده است که به دلایل زیادی از جمله قاچاق یا عدم فعال‌سازی در این لیست قرار دارند.

بر اساس آماری که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه شده، تا پایان خردادماه سال جاری، حدود ۱۱ درصد از گوشی‌ها در فهرست سیاه قرار گرفته و مسدود شده‌اند که با هیچ سیم‌کارتی در ایران قادر به فعال شدن نیستند و امکان برقراری تماس و دریافت سرویس از آن‌ها وجود ندارد.

بیش‌ترین آمار گوشی‌های مسدود شده متعلق به برند نوکیاست که رجیستری آن از ۱۹ اسفندماه سال گذشته آغاز شده و ۷۳ هزار و ۱۲ گوشی از این برند تا پایان خردادماه سال جاری غیرفعال شد. پس از نوکیا، بیش‌ترین گوشی‌هایی که در لیست سیاه قرار گرفتند، متعلق به برند هوآوی است که رجیستری آن‌ها همزمان با برند نوکیا آغاز شده و تا خردادماه سال جاری ۶۸ هزار و ۴۰۰ گوشی از این برند غیرفعال شد.

رجیستری گوشی‌های برند اپل که اولین برند این طرح بود، از ۱۴ آذرماه سال گذشته آغاز شد که تا پایان خردادماه سال جاری، ۶۴ هزار و ۵۵۶ گوشی از این برند، غیرفعال شده‌اند. پس از آن بیش‌ترین گوشی‌های مسدود شده متعلق به برند ال‌جی است که رجیستری آن از تاریخ ۲۸ بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و تا خرداد ماه سال جاری، ۱۸ هزار و ۲۰۰ گوشی از این برند غیر فعال شدند.

رجیستری گوشی‌های برند موتورولا از تاریخ هشت دی‌ماه سال گذشته آغاز شد و تا خردادماه سال جاری، ۷۴۷۴ گوشی از این برند غیر فعال شدند. هم‌چنین رجیستری گوشی‌های برند سونی از تاریخ ۲۶ اسفندماه سال گذشته آغاز شد و تا خردادماه سال جاری، ۶۴۲۸ گوشی از این برند غیرفعال شدند.

رجیستری گوشی‌های برند شیائومی از تاریخ ۲۶ اسفندماه سال گذشته آغاز شد و تا خردادماه سال جاری، ۱۸۵۳ گوشی از این برند غیرفعال شدند. رجیستری گوشی‌های برند بلک‌بری نیز از تاریخ هشت دی‌ماه سال گذشته آغاز شد و تا خردادماه سال جاری، ۱۴۴۰ گوشی از این برند غیرفعال شدند.

پس از آن، گوشی‌های برند سامسونگ هستند که تا خردادماه، ۱۲۷ گوشی از این برند غیرفعال شده اما باید توجه داشت که گوشی‌های سامسونگ پرمصرف‌ترین برند حاضر در بازار ایران هستند و رجیستری آن‌ها به‌دلیل گستردگی و کاربران زیادی که دارند، به آخرین مرحله موکول شده و رجیستری این برند از تاریخ ۳۱ فروردین‌ماه سال جاری آغاز شد.

هم‌چنین رجیستری گوشی‌های برند تکنو از تاریخ ۲۶ اسفندماه سال گذشته آغاز شد و تا خردادماه سال جاری، ۷۹ گوشی از این برند غیرفعال شدند. رجیستری گوشی‌های برند گوگل نیز از تاریخ هشت دی‌ماه سال گذشته آغاز شد و تا خردادماه سال جاری، ۶۸ گوشی از این برند غیرفعال شدند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.