کد مطلب: ۳۹۲۸۶۶

هواپیمای اینترنت‌دار فقط برای پرواز خارجی

هواپیمای اینترنت‌دار فقط برای پرواز خارجی

امکان استفاده از اینترنت وای‌فای در فاز نخست برای پروازهای خارجی فراهم خواهد شد و در صورت استقبال در برخی از پروازهای داخلی هم امکان دسترسی به وای‌فای فراهم خواهد شد.

«خطوط هوایی ایران مجهز به اینترنت وای‌فای می‌شود». این خبری است که این روزها از زبان مدیران مختلف صنعت هوایی اعلام می‌شود و ماجرا تا آن‌جا پیش رفته است که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که می‌خواهد اینترنت ماهواره‌ای را به سفرهای هوایی، دریایی و ریلی انتقال بدهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درباره ماجرای اینترنت وای‌فای برای مسافران هوایی، آن‌طور که به نظر می‌رسد قرار است سازمان هواپیمایی کشوری برای نمونه، یک هواپیما در اختیار سازمان هوا فضا بگذارد، تا تست‌های اولیه این طرح روی این هواپیما انجام شود. هرچند که شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی دسترسی به اینترنت وای‌فای در حین سفر را یکی از مهمترین شاخص‌های جهانی در کسب رضایت مسافران می‌داند، اما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید که بسیاری از هواپیماهای ایرانی به دلیل فرسوده‌بودن امکان تجهیز به این سرویس را نخواهند داشت.

مقصود اسعدی سامانی البته این نکته را هم اضافه می‌کند که استفاده از اینترنت ماهواره‌ای برای شرکت‌های هواپیمایی هزینه بالایی دارد و کسانی که می‌خواهند از این امکانات استفاده کنند، باید پول بیشتری پرداخت کنند. به‌عنوان مثال درحال حاضر یک آنتنی که باید روی هواپیما برای اینترنت وای‌فای نصب شود چیزی حدود یک‌میلیون دلار قیمت دارد.

اما تحریم‌ها از دیگر عواملی است که دسترسی ناوگان هوایی ایران به اینترنت را کمی دشوار کرده است. این فعال صنعت هوایی توضیح می‌دهد که بیشتر تجهیزات وای‌فای در هواپیمای آمریکایی، عموما آمریکایی است که با توجه به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران دسترسی آن کمی سخت و دور از تصور به نظر می‌آید.

وای‌فای برای لاکچری‌ها

در کشوری مانند آمریکا هم‌اکنون اینترنت در پروازها به یک امکان معمول تبدیل شده و اتحادیه هوایی این کشور اخیرا اعلام کرده که قصد دارد از‌ سال آینده در تمام خطوط اصلی پروازی، اینترنت وای‌فای ارائه کند. دو شرکت هواپیمایی آمریکایی دلتا ایرلاین و آمریکن ایرلاین هم به تازگی اعلام کرده‌اند که در نظر دارند تا پایان‌ سال‌ جاری میلادی امکان اتصال به شبکه اینترنت بی‌سیم وای‌فای را برای تمامی پروازها و هواپیماهای خود به ارمغان بیاورند تا آنها بتوانند به راحتی تمامی کارها و فعالیت‌های موردنظر خود را در طول پرواز انجام دهند.

کارشناسان فعال در صنعت هوانوردی و تکنولوژی همچنین بر این باورند که اتصال مسافران به شبکه اینترنت وای‌فای تا پایان‌ سال‌جاری میلادی و نهایتا تا‌ سال ۲۰۲۰، بالغ بر ۸۰‌ درصد از هواپیماهای ایرلاین‌های مختلف در جهان برقرار خواهد شد. اما در ایران گویا این امکان در فاز اول قرار است برای لاکچری‌ها باشد. به گفته مقصود اسعدی‌سامانی، در فاز نخست این امکان برای پروازهای خارجی فراهم خواهد شد و در صورت استقبال در برخی از پروازهای داخلی هم امکان دسترسی به وای‌فای فراهم خواهد شد.

چرا از اینترنت موبایل نمی‌توان در پروازها استفاده کرد؟

درحال حاضر پوشش آنتن‌های BTS موبایل به‌حدی نیست که بتواند اینترنت را روی سیم‌کارت در آسمان ارائه کند. اما تا به حال به این نکته فکر کرده‌اید که هواپیما در طول پرواز چگونه به اینترنت متصل می‌شود و دسترسی مسافران به اینترنت چگونه برقرار است؟ به‌طورکلی دو روش برای اتصال به اینترنت برای هواپیما وجود دارد. یکی از طریق ماهواره است که این روش درحال حاضر مسیر گرانی تلقی می‌شود و کمتر سراغ آن می‌روند. روش دوم تا حد زیادی مانند روشی است که تلفن‌های همراه از آن استفاده می‌کنند و هواپیما به دکل‌های مخابراتی که روی زمین قرار دارند، متصل می‌شود. درواقع تجهیزات ارسال و دریافت روی همان دکل‌های مخابراتی برای تلفن همراه نصب می‌شود. با این تفاوت که این تجهیزات امواج را به سوی آسمان و به سمت هواپیماها ارسال می‌کنند.

در طول مسیر پرواز، هواپیما ارتباطش را بین هر کدام از این دکل‌های مخابراتی جابجا می‌کند، تا همیشه ارتباط اینترنت را حفظ کرده و آن را در اختیار مسافران قرار بدهد.

به همین منظور طی چند ‌سال گذشته یک شبکه سراسری گسترده برای ارائه اینترنت در پروازها پیاده‌سازی شده است. جالب است بدانید یک شرکت به نام GoGo پیاده‌سازی و ارائه این اینترنت را به عهده داشته است.

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.