کد مطلب: ۴۰۵۲۶۸

بیكاری ۳۰ هزار نفری با لغو مجوز شرکت‌های خدمات ارزش افزوده

بیكاری 30 هزار نفری با لغو مجوز شرکت‌های خدمات ارزش افزوده

رئیس انجمن ارائه‌دهندگان سرویس‌های دیجیتال اپراتورهای مخابراتی تهران درباره اقدام وزارت ارتباطات مبنی بر جمع شدن سرویس‌های ارزش افزوده گفت: بین 30 تا 50 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در حوزه خدمات ارزش افزوده ایجاد شده که اکثرا هم اشتغال متخصص به حساب می‌آیند.

وزارت ارتباطات اخیرا به دنبال تعطیلی صنعت نوینی افتاده كه تاكنون 4000 میلیارد تومان سود به جیب دولت ریخته و بیش از 30 هزار شغل ایجاد كرده است. آنچه وزارت ارتباطات به دنبال تعطیلی آن است، صنعت خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) است كه به اختصار VAS نامیده می‌شود كه از چند سال پیش در كشورمان رونق گرفت و اكنون صدها شركت نوپا با حضور شمار زیادی از جوانان مسلط به فناوری اطلاعات در آنها مشغول به كار هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با جدی شدن تهدیدهای وزارت ارتباطات برای تعطیل كردن شركت‌های خدمات ارزش افزوده، اخیرا 75 شركت فعال در این صنعت با ارسال نامه‌ای به سران قوا با توجه به هجمه‌های مكرر ماه‌های اخیر به این صنعت، ضمن ارائه گزارشی از اهم فعالیت‌های این حوزه و دستاوردهای آن، خواستار بررسی و رفع مشكلات ایجادشده برای ۷۰۰ شركت فعال در این حوزه شدند.

تخلف برخی شركت‌ها چیست؟

گرچه خدمات ارزش افزوده باید با اطلاع مشتركین تلفن همراه فعال شود، اما برخی از این خدمات بدون اطلاع كاربران و توسط شركت‌های ارزش افزوده فعال شده و بعضا هزینه‌های زیادی برای برخی كاربران داشته است.

این تخلفات موجب شده كه اخیرا مسئولان وزارت ارتباطات به دنبال لغو مجوز این شركت‌ها و تعطیلی كامل خدمات ارزش افزوده بیفتند. این در حالی است كه فعالان خدمات ارزش افزوده معتقدند اگر برخی شركت‌ها در این صنف تخلف كرده‌اند، نباید كل این صنعت كه اكنون حدود 30 هزار نفر در آن شاغل هستند را قربانی كرد.

خدمات ارزش افزوده شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامك است. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامك، تماس و دیتای مصرفی به‌عنوان ابزار ارائه خدمات استفاده می‌شود. خدمات ارزش افزوده می‌تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شركای ثالثی كه به‌عنوان تامین‌كننده محتوا (Content Provider) شناخته می‌شوند، انجام شود.
مهم‌ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل مسابقات و رأی‌گیری، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستی، تبلیغات تلفن‌همراهی، پرداخت تلفن‌همراهی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع‌رسانی، خدمات استیكر و این قبیل سرویس‌ها می‌شود.

گرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط كاربر انتخاب شود، اما به نظر می‌رسد توسط برخی از شركت‌های ارزش افزوده، كاربران به عضویت این سرویس‌ها درآمده بودند و با توجه به این‌كه این خدمات معمولا هزینه‌های بالایی دارند، به‌عنوان مثال ارسال یك پیامك ارزش افزوده به كاربر می‌تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، این موضوع كه ظاهرا موجب بالا رفتن قبض گوشی كاربران شده بود، نارضایتی آنها را دربرداشته و واكنش وزارت ارتباطات را هم برانگیخته است.

به هر صورت، باید توجه داشت اگرچه كلاهبرداری‌های صورت‌گرفته از طرف شركت‌های ارزش افزوده بوده، اما صرف‌نظر از بازگشت هزینه‌هایی كه از كاربران كلاهبرداری شده، این‌كه اطلاعات كاربران چرا و چطور در اختیار این شركت‌ها قرار گرفته كه بتوانند بدون اطلاع از كاربری، او را عضو سرویس‌های ارزش افزوده كنند، جای پیگیری دارد.

اصلاح آری، انحلال نه

فتحعلی، مدیر شرکت بادبادک در خصوص انحلال شرکت‌های ارزش افزوده توسط وزارت ارتباطات گفت: 140 کشور دنیا به شهروندان خود خدمات ارزش افزوده می‌دهند و ایران تنها کشوری نیست که به این امر می‌پردازد.

وی تصریح کرد: در این زمینه باید اصلاحاتی صورت گیرد ولی نباید این خدمات را یکباره از بین برد و شرکت‌های ارزش افزوده را منحل کرد چون هیچ کشوری در جهان هم این کار را نکرده که مصداق این امر، حضور 140 کشور جهان در گوگل استور هست.

مدیر شرکت بادبادک گفت: تمامی این مسائل و مشکلاتی که در ارزش افزوده در ایران وجود دارد توسط کشورهای دیگر برطرف شده، بنابراین باید این راه‌ها را در ایران هم رفت. به عنوان نمونه هزاران بدافزار در کشورهای پیشرفته همچون انگلستان و آمریکا نیز وجود دارد. فتحعلی تشریح کرد: در تمام کشورهای جهان شرکت‌های واسطی به آبونمان گرفتن مشغول هستند ولی در ایران کسانی به این عرصه ورود کرده‌اند که برای گرفتن آبونمان روی به عکس‌های غیراخلاقی آورده‌اند تا از این طریق مشتری جذب کنند این در حالی است که مسؤولین این شرکت‌ها خود از این امور آگاه نیستند، بنابراین باید این شرکت‌های واسط در ایران نیز تشکیل شود.

وی افزود: بازی‌های ساده و محتوای ساده که از طریق یک نرم‌افزار نیز در گوگل‌پلی و بازار وجود دارد باید همه حذف شود چون این محتواها همه دم‌دستی بوده و از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و نباید از مردم آبونمان بگیرند تا تنها اپهایی که خود را به روز می‌کنند و دائما مطالب غنی در اپ خود می‌گذارند و کیفیت خوبی دارند بتوانند آبونمان بگیرند.

مدیر شرکت بادبادک اذعان کرد: اگر نرم‌افزاری به فروش می‌رسد ولی کسی آن را نمی‌خواند به دلیل فرهنگ جامعه است نه این که صاحبان آن نرم‌افزار مقصر شناخته شوند.فتحعلی در ادامه بیان کرد: ما باید این مسأله را مدیریت و اصلاح کنیم نه این که به کلی آن را حذف کنیم چون در حوزه آی.تی برای کشورمان کسر شان محسوب می‌شود چون ایران در حال حاضر بهترین محتواها را تولید و در این حوزه فعال است و 180 نفر کارمند نیز در آن وجود دارد آیا انصاف است که یکباره بدون هیچ توجیه قانع‌کننده‌ای تعطیل شود؟

وی افزود: باید با نرم‌افزار‌ها و وب‌سایت‌هایی که تخلف کرده‌اند به‌شدت برخورد کرد نه این که کل صنعت خوابانده شده و کلی کارمند بیکار شود.

به‌خاطر تخلف چند شركت، نباید یك صنعت را تعطیل كرد

چندی پیش احمد اناركی محمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص یكی از پست‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر درباره تعطیلی سرویس‌های ارزش افزوده گفته بود: دولت باید با ایجاد زیرساخت‌ها مانع ادامه فعالیت سرویس‌های متخلف شده و رونق سرویس‌های كاربردی و خدمات‌رسان را سبب شود؛ اما تعطیلی و برخورد قهری با تمام سرویس‌های ارزش افزوده آن هم در شرایطی كه بیكاری بیداد می‌كند، عاقلانه و منطقی نیست. باید صنعت تولید محتوای اپراتوری و خدمات ارزش افزوده، شرکت‌های نوپا و دیگر مشاغل مرتبط با حوزه دیجیتال و فناوری جدی گرفته شوند.

#800*

حال كه این گزارش را خواندید احتمالا برایتان این سوال به وجود آمده كه چگونه از خدمات ارزش‌افزوده‌ای كه به هر صورت (چه خواسته و چه ناخواسته) برایتان فعال شده می‌توانید آگاهی پیدا كنید.
پاسخش چندان طولانی و پیچیده نیست؛ همین الان می‌توانید با شماره‌گیری #800* (ستاره هشتصد مربع) از تمامی سرویس‌های ارزش افزوده فعال در سیمكارت خود مطلع شوید و در صورتی كه بخواهید همه یا تعدادی از آنها را لغو كنید، به راحتی و با چند كلیك ساده می‌توانید آن را انجام دهید.

تصمیم باید در شورای عالی فضای مجازی رسیدگی شود نه در وزارت ارتباطات

رضا تقی‌پور، عضو شورای عالی فضای مجازی در خصوص نامه شرکت‌های ارزش افزوده گفت: هرچند ممکن است عده‌ای بخواهند از این امر سوءاستفاده بکنند ولی نباید خطای این عده را به پای همه شرکت‌های ارزش افزوده نوشت. متاسفانه در این موضوع وزارت ارتباطات موضع منطقی و اصولی صورت نگرفته چون خدمات ارزش و افزوده بنا بر مجوزها و پروانه‌های کار، صورت گرفته است و وظیفه کمیسیون عالی تنظیم مقررات که زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی هست، این است که چارچوب‌ها و سیاست‌های این شرکت‌ها را مشخص کند؛ بنابراین وزارت ارتباطات نمی‌تواند خودسرانه به انحلال شرکت‌های ارزش افزوده روی بیاورد بلکه این تصمیمات بزرگ که به سیاست‌های ملی بازمی‌گردد در حیطه وظایف شورای عالی فضای مجازی است و باید این نهاد که عالی‌ترین مرکز تصمیم‌گیری در خصوص مباحث فضای مجازی است در این خصوص تصمیم بگیرد.

تقی‌پور تصریح کرد: شرکت‌های ارزش افزوده که در معرض انحلال قرارگرفته‌اند، می‌توانند به شورای عالی فضای مجازی نامه بنویسند تا این شورا به طرح شکایت آنها رسیدگی کند.

برخی به دنبال ایجاد انحصار بزرگ در خدمات ارزش افزوده هستند

حسین ترابی، رئیس انجمن ارائه‌دهندگان سرویس‌های دیجیتال اپراتورهای مخابراتی تهران درباره اقدام وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات مبنی بر جمع شدن سرویس‌های ارزش افزوده گفت: سوالی در ذهن فعالان این صنف به وجود آمده و این است که اگر تخلفی در یک بانک اتفاق بیفتد کل شبکه بانکی تعطیل خواهد شد یا اقدام به اصلاح رویه برای مقابله با فساد انجام می‌شود؟
وی با بیان این‌که هر کاری فواید و مضراتی دارد که باید برای ادامه کار سبک سنگین شود، افزود: بیش از 400 شرکت در حوزه خدمات ارزش افزوده فعالیت دارند و آمار کشوری به عدد 700 شرکت مستقیم و غیرمستقیم در این بخش هم می‌رسد.

ترابی تاکید کرد: بین 30 تا 50 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در حوزه خدمات ارزش افزوده ایجاد شده که اکثرا هم اشتغال متخصص به حساب می‌آیند. مدیران ارشد کشور هم وقتی تصمیم می‌گیرند به این‌گونه مسائل رسیدگی کنند قطعا به این موارد توجه دارند.

رئیس انجمن ارائه‌دهندگان سرویس‌های دیجیتال اپراتورهای مخابراتی تهران ادامه داد: برخی کارشناسان معتقدند به دلیل تخلف چند شرکت نباید این کسب‌وکار تعطیل شود اما بنده معتقدم بحث تعطیل کردن، یک نمایش است تا انحصار بزرگتری اتفاق بیفتد.

وی با بیان این‌که انحصار بزرگ‌تری در بخش خدمات ارزش افزوده در حال شکل‌گیری است تصریح کرد: مسائل اخیر برای این است که چند شرکت خدمات ارزش افزوده بازار مطمئنی در اختیار داشته باشند آنها که قطعا به حلقه قدرت متصل هستند جایگزین شرکت‌های فعلی خواهند شد و این اطمینان وجود دارد که خدمات ارزش افزوده پایان نخواهد یافت بلکه به دست شرکت‌های دیگر ارائه سرویس صورت می‌گیرد.

این مقام صنفی با اشاره به این‌که در هر کسب‌وکاری برخی افراد سالم فعالیت می‌کنند و برخی ناسالم افزود: در طول عمر 10 ساله ارزش افزوده شرکت‌هایی که در حوزه اپراتوری تلفن‌همراه ارائه خدمات کردند کاهش هزینه، کاهش سفرهای شهری، افزایش رفاه و رشد رضایت مشترکین را به همراه داشتند. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام دادیم سرویس‌های عرضه‌شده در این بخش مورد توجه مردم است و آمارگیری از مخاطبین نشان می‌دهد رضایت بالایی از خدمات عرضه‌شده داشتند.

ترابی با تاکید بر اینکه اگر تخلفی در این زمینه صورت می‌گیرد باید با آن برخورد شود گفت: متولی خدمات ارزش افزوده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که قوانین آن در شورای عالی فضای مجازی تصویب می‌شود. در صورت تخلف هم نهادها و دستگاه‌های زیادی برای برخورد آماده هستند که یکی از آنها پلیس فتا است که باید با اپراتورها و شرکت‌های متخلف برخورد کند.

خدمات ارزش افزوده با پیامک‌های مزاحم تفاوت دارد

رئیس انجمن ارائه‌دهندگان سرویس‌های دیجیتال اپراتورهای مخابراتی تهران گفت: متاسفانه برخی مدیران رده‌بالای کشور وقتی می‌خواهند از خدمات ارزش افزوده صحبت کنند به پیام‌های تبلیغاتی اشاره می‌کنند در حالی که خدمات ارزش افزوده با پیام‌های تبلیغاتی بسیار متفاوت است.

ترابی تصریح کرد: خدمات ارزش افزوده سرویس‌هایی هستند که در فضاهای مختلف مثل شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی یا از طریق سرویس‌های پیامکی ارائه می‌شود که دارای سازوکار مختلف است.

وی افزود: مختصات و آدرس به همراه قیمت روزانه یا ماهانه خدماتی که قرار است توسط سرویس‌های ارزش افزوده ارائه شود، ابتدا به اطلاع مشترک می‌رسد و برای تأیید و ایجاد ارتباط شرایطی در نظر گرفته می‌شود. در این زمان به مشترک اطلاع داده می‌شود اگر با توجه به قوانین و شرایط موجود قصد ارائه خدمات دارید عدد مشخص‌شده را به همان پیش‌شماره یا شماره‌های دیگر ارسال کنید که برای مشترکین اعتباری روزانه کسر خواهد شد و برای مشترکین دائمی به قبض ماهانه در بخش خدمات ارزش افزوده مبلغ محاسبه می‌شود.

رئیس انجمن ارائه‌دهندگان سرویس‌های دیجیتال اپراتورهای مخابراتی تهران به سرویس‌های ارزش افزوده اشاره کرد و ادامه داد: خدمات ارزش افزوده در همه حوزه‌ها فعالیت دارند که موارد تفریحی، اطلاع‌رسانی، سرگرمی، خدماتی و غیره است که میزان رضایت مردم در این بخش‌ها بیش از 80 درصد است.

به گفته وی، نارضایتی در همه اصناف وجود دارد و متخلفین در همه مشاغل نیز هستند اما با تخلف در یک بخش آیا باید کل آن صنف تعطیل شود یا با متخلفین برخورد صورت گیرد.

ترابی گفت: سرویس‌های پیامک انبوه مانند استانبول و کوش آداسی و موی سر بکارید لیزر و غیره با سرویس‌های ارزش افزوده تفاوت دارد و نباید در یک قالب قرار بگیرد. متاسفانه بر سرویس‌های پیامک انبوه هیچ نظارتی نیست و با سرشماره‌هایی غیر از سرشماره‌های جمعی هم ارسال صورت می‌گیرد که موجب نارضایتی مردم ‌شده است.

منبع: جام جم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    الان استعلام گواهینامه رانندگی حدود 400تومن از شارژ کم میشه،خب این پولش معلومه به جیب کیا میره

  • ناشناس

    ما از تبلیغات همین اپلیکیشن ها نان میخوریم،اینم جمع بشه چیکار کنیم دیگه

  • ناشناس

    استعلام چک برگشتی پولش به جیب کیا میره؟؟؟

  • ناشناس

    همه‌ش کلاهبرداریه، میدونین چقدر از پول مردم رفته توی جیب این شرکتهای ارزش افزوده، هی خرد خرد از جیب مردم می‌خورن.

  • ناشناس

    برا من زده 200تومن برای سبد کالا کم کردن

  • مصطفی

    خودم کارم همین حوزه بود.
    متاسفانه اکثر ابن شرکت‌ها از بی‌خبری کاربر کلاهبرداری می‌کردند.
    خوب شد که جمعش کردند.
    پدر من ۶۰ سالشه و گوشی ساده دارد و بی سواد است.
    وقتی نگاه کردم عضو سرویس آشپزی اش کرده بودند و روزانه ازش کسر اعتبار می‌کردند….دست وزیر جوان درد نکنه این زالوها را جمع کرد
    هر جا مافیا بیاد از این رپرتاژ ها هم برای خوشایندش منتشر می‌شوند اما اکثریت مردم مهم اند که خداروشکر خوشحال اند از جمع‌آوری این جماعت…..