کد مطلب: ۳۷۲۰۸۰

روش آسان احراز هویت دیجیتال در بخش خصوصی

روش آسان احراز هویت دیجیتال در بخش خصوصی

سامانه سنجینه، سامانه‌ای است که با توجه به اعتبارسنجی مالی در حوزه اعتمادسازی و رونق فضای کسب‎وکار کشور،امکان احراز هویت دیجیتال را برای بخش خصوصی فراهم کرده است.

سامانه سنجینه، سامانه‌ای است که بهمن‌ماه ‌سال گذشته افتتاح شد. هدف از ایجاد سامانه سنجینه این بود که با توجه به اعتبارسنجی مالی در حوزه اعتمادسازی و رونق فضای کسب‎وکار کشور، بتواند از طریق این سامانه امکان احراز هویت دیجیتال را برای بخش خصوصی فراهم کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این سامانه وضع اعتباری افراد از نظر مالی و اینکه چقدر قابل اعتماد هستند، بررسی می‌شود و شما می‌توانید هم تصویری واقعی از وضع اعتباری خود نزد نظام مالی کشور و هم دیگران به دست بیاورید.

با سنجینه به افراد اعتماد کنید

حتما برایتان پیش آمده که وارد معاملات با افراد ناشناسی می‌شوید که هیچ شناختی از آنها ندارید و نمی‌دانید اصلا قابل اعتماد هستند یا نه. کار سامانه سنجینه دقیقا همین است که به شما از فردی که قرار است با او مراودات مالی داشته باشید، تصویری واقعی ارائه دهد. در واقع سامانه سنجینه با استفاده از اطلاعات موجود در «سامانه ملی اعتبارسنجی» سابقه اعتباری و مالی افراد را سنجش کرده و در قالب یک نمره و یک رتبه در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سامانه ملی اعتبارسنجی در‌ سال ۱۳۸۹ با مجوز و نظارت بانک مرکزی تاسیس شد و کلیه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی و کلیه تامین‏‌کنندگان موظف به تامین اطلاعات مورد نیاز این سامانه شدند.

به این ترتیب با استفاده از کارنامه اعتباری سنجینه، بانک‌ها، موسسات مالی، شرکت‌های دارای فروش اقساطی یا لیزینگی و حتی افراد حقیقی می‌توانند پیش از نهایی شدن یک قرارداد یا معامله، از اعتبار مالی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنند. سنجینه درواقع ابزاری است که امکان دسترسی عمومی به خدماتی را فراهم کرده است که سال‌هاست بانک‌ها و موسسات مالی ما از آن استفاده می‌کردند و اکنون عموم افراد می‌توانند با استفاده از سنجینه از این خدمات بهره ببرند. جالب است بدانید که سنجینه خدمات متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. کارنامه اعتباری فرد در سامانه سنجینه دارای سه سطح نمره و رتبه اعتباری، خلاصه کارنامه اعتباری و کارنامه اعتباری تفصیلی است. فرد متقاضی می‌تواند هرکدام از این اطلاعات را در تمامی بسترها شامل اپلیکیشن، پیام کوتاه یا ارسال کد دستوری دریافت کند. دسترسی به هر سطحی از این اطلاعات به صورت کاملا امن و با تایید هویت دیجیتالی مالک خط تلفن امکان‌‏پذیر خواهد بود. به همین دلیل دسترسی به کارنامه اعتباری طرف مقابل در هر معامله یا تراکنش مالی نیز در هر سطحی تنها با تایید وی انجام خواهد شد.

چطور از سنجینه استفاده کنیم؟

برای استفاده از خدمات سنجینه باید اپلیکیشن آن را از سایت خود سنجینه دانلود کنید. البته قرار بود که نسخه قابل نصب این سامانه به‌زودی در فروشگاه‌های معتبر اپلیکیشن مانند گوگل پلی، اپ استور و کافه بازار عرضه شود که هنوز این اتفاق رخ نداده است. کاربران همچنین می‌توانند با ارسال عدد ۳ به ۲۰۸۹۸ لینک دانلود اپلیکیشن سنجینه را دریافت کنند. جالب است بدانید که پیش از نصب اپلیکیشن سنجینه نیز می‌توانید با ارسال کد ملی خود یا دیگران به شماره ۲۰۸۹۸، نمره اعتباری خود یا دیگری را در صورت تایید وی، دریافت کنید. در حال حاضر هزینه اشتراک این خدمات به صورت روزانه ۴۰۰ تومان است که بعد از گذشت یک ماه امکان یک بار درخواست کارنامه برای شما فراهم می‌شود. در صورت نیاز به دریافت موردی کارنامه نیز هزینه هربار استعلام ۱۲‌ هزار تومان تعیین شده است. سامانه سنجینه با هدف تسهیل استفاده از خدمات و تنوع روش‌های پرداخت، امکان پرداخت بر بستر اپراتور را هم فراهم کرده است تا دسترسی به کارنامه اعتباری شما در هر زمان و مکانی راحت‌تر شود.

شیوه‌های اعتبارسنجی در سنجینه

از جمله مزایای خدمات سنجینه، می‌توان به استعلام رتبه در بستر اپلیکیشن، استعلام رتبه در بستر پیامک، پرداخت اپراتوری و مستمر برای دریافت گزارش، امکان ذخیره اعتبار در پروفایل کاربر و استفاده از آن در صورت لزوم، همگام‌سازی اطلاعات سامانه با دیتابیس همه اپراتورهای کشور، همگام‌سازی اطلاعات سامانه با دیتابیس جامع تأمین اجتماعی و آرشیو گزارش‌های قبلی کاربر در پروفایل او اشاره کرد. این درحالی است که پیش از ورود به معامله اعتباری، کاربران سنجینه می‌توانند اطلاعات اعتباری مربوط‌ به طرف مقابل خود را نیز با اطلاع و رضایت وی مشاهده کنند. در صورت تایید طرف مقابل، شما می‌توانید نمره و رتبه اعتباری او و حتی جزئیات کارنامه اعتباری وی را مشاهده کنید. البته دسترسی به هر کدام از این موارد، به‌صورت مرحله به مرحله نیازمند تایید طرف مقابل خواهد بود. همچنین بعد از دریافت گزارش، گزارش برای خود شخص نیز ارسال خواهد شد. اپلیکیشن سنجینه جدا از اطلاعات اعتباری، روش‌ها و مشاوره‌هایی برای بهبود رتبه و امتیاز اعتباری به شما ارائه می‌کند تا با رعایت آنها بتوانید نمره و رتبه اعتباری خود را ارتقا دهید.

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.