کد مطلب: ۴۰۸۷۸۵

ماجرای توییت جنجالی وزیر ارتباطات و ارزش افزوده‌های غیرقانونی

ماجرای توییت جنجالی وزیر ارتباطات و ارزش افزوده‌های غیرقانونی

آذری جهرمی عصر یکشنبه در توئیتی از شب تلخ کلاهبرداران حرف زد؛ با این حال ساعاتی بعد مشخص شد که تعداد زیادی از شهروندان پس از اجرای دستورالعمل وزیر ارتباطات مالباخته شدند و پول‌های زیادی بابت سرویس‌های پیامکی که برخلاف میل شان به آنها تحمیل شده از جیب‌شان رفته است.

پس‌لرزه‌های اقدام آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در خصوص بستن راه سودجویی شرکت‌های ارزش افزوده تبعاتی را به همراه داشت و از جمله اینکه تنها ساعاتی پس از اعلام ستاره مربع رایگان برای متوجه شدن مشترکان اپراتورهای مختلف مشخص شد مبالغ هنگفتی از حساب برخی افراد کم شده است که قابل پیگیری و عودت یافتن مبلغ است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آذری جهرمی عصر یکشنبه در توئیتی از شب تلخ کلاهبرداران حرف زد؛ با این حال ساعاتی بعد مشخص شد که تعداد زیادی از شهروندان پس از اجرای دستورالعمل وزیر ارتباطات مالباخته شدند و پول‌های زیادی بابت سرویس‌های پیامکی که برخلاف میل شان به آنها تحمیل شده از جیب‌شان رفته است.

مال‌باخته‌ها چه گفتند؟

یکی از شهروندان در گفت‌‌و‌گو با آفتاب یزد خبر داد که پس از شماره‌گیری ستاره 800 ستاره 6 مربع به او اعلام شده که مبلغ 520 هزار تومان مجموع هزینه‌های پرداخت شده بابت ارزش افزوده از جیبش رفته است. وی که به شدت خشمگین بود بلافاصله اقداماتی را برای بازگردانده شدن پول به حسابش مطابق دستورالعمل‌های موجود آغاز کرد. با این حال بررسی‌های بعدی نشان داد تعداد بیشتری از افراد پس از اجرای کد مذکور متوجه هدر رفتن پول‌های زیادی در حساب خود شده‌اند.

یک خانم جوان هم پس از ارسال کد دستوری متوجه شد که مبلغ 500 هزار تومان پیامک ارزش افزوده از حسابش کسر شده است. وی گفت: به دنبال راه حلی است که پول گزاف از دست داده را به جیب خود بازگرداند و اگر لازم باشد شکایت هم می‌کند.

وی گفت:‌ پولی که از این بابت از جیب‌اش رفته معادل یک سوم حقوقم در ماه است و من از این موضوع خیلی عصبانی هستم.

«ارزش افزوده‌چی‌ها» دست نگه داشتند

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد کسانی که کد دستوری اطلاع از مبالغ از دست داده بابت ارزش افزوده را شماره گیری می‌کنند ار سال پیامک‌های ارزش افزوده را دریافت نمی‌کنند اما یک شهروند آشنا به امور‌ای سی‌تی می‌گوید: پس از اقدام عصر یکشنبه وزیر ارتباطات، شرکت‌های ارزش افزوده خوار فعالیت خود را در روز دوشنبه متوقف کردند تا آب‌ها از آسیاب بیفتد.

بابک می‌گوید: فعلا باید صبر کرد و دید که چه تعداد از افرادی که پول‌های کلان از این رهگذر از دست داده‌اند به پول‌هایشان می‌رسند و اینکه آیا این صرفا یک اطلاع‌رسانی برای آگاه شدن از خطر ارزش افزوده‌هاست یا اینکه به صورت جدی افراد مالباخته می‌توانند به پول‌هایی که از دست داده‌اند دست پیدا کنند.

مردم خودشان باید مراقب باشند

به گفته این کارشناس‌ آی‌سی‌تی در اینگونه متضرر شدن‌ها بخش عمده تقصیر متوجه خود مردم است که وقتی سیل پیامک‌های اسپم را مشاهده می‌کنند راهی برای خلاص شدن از دست آنها پیدا نمی‌کنند و اجازه می‌دهند کار ادامه پیدا کند.

بابک در خصوص چگونگی خلاص شدن از شر اسپم‌های مشکوک به ارزش افزوده یاد آور شد: قبلا می‌گفتند شماره خاصی را ارسال کنید تا از شر پیامک‌های مزاحم خلاص شوید اما گاهی حتی بعد از ارسال عدد مورد نظر اسپم‌ها بازهم سرازیر می‌شدند که در این حالت باید شماره ارسال کننده را در لیست بلاک قرار داد چون فرستنده‌ها از شماره خاصی پیامک‌ها را ارسال می‌کنند و در صورت مسدود شدن هیچ پیامک دیگری دریافت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: البته راه دیگری هم وجود دارد و آن مراجعه به سایت اپراتور تلفن همراه افراد و غیرفعال کردن گزینه خدمات مبتنی بر ارزش افزوده است که این کار ظرف چند دقیقه قابل انجام است ضمن آنکه دفاتر خدمات ارتباطی هم همین کار را برای مشترکان انجام می‌دهند.

در تایید اظهارات این کارشناس، یک شهروند دیگر گفت: پس از ارسال کد دستوری وزیر متوجه شد عدد 400 تومان بابت ارزش افزوده از دست داده است که دلیلش این است که من بیشتر شماره‌های ارسال کننده را در بلاک لیست قرار داده‌ام و به ندرت این پیامک‌ها برای من ارسال می‌شود.

نخستین موضع‌گیری

با این حال گرچه اقدام اخیر وزیر، فتح بابی برای کاستن از هزینه‌های اضافی ناخواسته از جیب مردم بود اما به نظر می‌رسد ذی‌نفعان موضوع هم چندان دست و پا بسته نبوده‌اند و صبح دوشنبه آنها هم وارد عمل شده و ضمن سیاسی دانستن چنین رویه‌ای به این اقدام اعتراض کرده‌اند.

در همین خصوص، انجمن صنفی خدمات دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد درآمد شرکت‌های ارزش افزوده توسط اپراتورهای کشور و تحت نظارت سازمان تنظیم مقررات کشور محاسبه شده است. آن‌ها اظهار امیدواری کردند که شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ خدمات دیجیتال و ارزش افزوده بتوانند فارغ از تنش‌ها و هیجانات سیاسی همچون گذشته تمام تلاش خود را مصروف بهبود و توسعه‌ صنعت خدمات دیجیتال و ارزش افزوده کنند.

علی‌رغم اینکه گفته می‌شود اقدامات این شرکت‌ها غیرقانونی است هنوز شرکت، ارزش افزوده خاصی به طور مشخص در این باره موضع‌گیری نکرده است.

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد هیچکس آمار و نام و نشان درستی از عنوان و شیوه فعالیت این گونه شرکت‌ها ندارد به‌طوری‌که وزیر ارتباطات در مراسم جایزه جهانی خشت طلایی گفت که «هیچ‌کس نام حتی یک شرکت ارزش افزوده را نمی‌شناسد».

آذری جهرمی ادامه داد: مگر می‌شود در بازار ۲۶۰۰ میلیارد تومانی، مردم حتی یک بازیکن اصلی در این عرصه را نشناسند. زمانی که از مبارزه با اقدامات خدمات ارزش افزوده صحبت کردیم، طرفداران این خدمات اعلام کرده‌اند ۳۰ هزار شغل با پایان ارزش افزوده از بین خواهد رفت. اگر واقعا این تعداد شغل ایجاد شده، چطور هیچ‌کدام از مردم حتی نام یکی از این شرکت‌های ارزش افزوده را نمی‌دانند؟

شفاف بودیم، هیجان زده نشوید!

با وجود این اظهارات وزیر، تشکلی با عنوان «انجمن صنفی خدمات دیجیتال اتاق بازرگانی تهران» صبح پس از آن «شب تلخ» اطلاعیه‌ای صادر کرد و متذکر شد «صنعت خدمات دیجیتال و ارزش افزوده یکی از شفاف‌ترین صنایع در کشور است که تمامی سرویس‌های آن پس از تایید وزارت ارشاد و اپراتورهای کشور فعال شده و ریال به ریال درآمد شرکت‌های آن توسط اپراتورهای کشور و تحت نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی محاسبه شده و به شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس و محتوا پرداخت می‌گردد. به طوری‌که تا امروز همه مشترکین می‌توانستند سرویس‌های فعال خود و هزینه آن را در اپلیکیشن‌های اپراتورها مانند «همراه من» و «ایرانسل من» و در قبوض خود و یا از طریق سامانه *۸۰۰# مشاهده نموده و هم اکنون نیز همه اطلاعات درآمدی شرکت‌ها برای مردم در دسترس قرار گرفته است که مطمئنا در کمتر صنعتی چنین امکانی وجود دارد.

به نظر می‌رسد این موضعگیری قبل از هر چیز حاکی از تقابل یک نهاد بازرگانی با یک بخش دولتی است که می‌گوید اهداف خاص دیگری در پس پرده این کمپین وجود دارد.

ماجرا در جایی جالب‌تر می‌شود که در بیانیه مذکور تصریح می‌شود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به عنوان نماینده‌ی دولت و صادرکننده‌ی پروانه‌ی فعالیت اپراتورهای تلفن همراه در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ مجموعا قریب به ۵۰۰ میلیارد تومان از محل ارائه‌ی این خدمات از طریق اپراتورهای تلفن همراه کشور درآمد داشته است.

فعالان صنعت ارزش افزوده می‌گویند کسانی که جنجال‌های این روزها را به راه انداخته‌اند بهتر است صبور تر باشند. این فعالان تصریح کردند: ما مجددا تمام افراد و سازمان‌های ذی‌ربط در این زیست‌بوم را به سعه‌ی صدر، پرهیز از تنش و اقدامات هیجان‌زده و سیاسی و تمرکز کامل بر انجام اقدامات و اصلاحات منتج از بررسی‌های کارشناسی دعوت می‌کند و همراهی کامل خود با مسیر مبتنی بر تصمیمات کارشناسی را کمافی‌السابق اعلام می‌دارد.

اجحاف به جوانان نخبه؟
اما در این بین گروه دیگری از افراد فعال در زمینه صنعت خدمات دیجیتال نیز وارد کارزار شده و به کمپین راه افتاده اخیر اعتراض کردند.

آنها که خود را جوانان نخبه‌ای تی و فعالان عرصه فن آوری ارتباطات می‌دانند، می‌گویند نان‌شان را از راه نو آوری در این صنعت و ایده پردازی در این عرصه در می‌آورند.

این گروه هم جزو مخالفان جریان اخیر هستند و می‌گویند خدمات ارزش افزوده باید ادامه حیات بدهد. مجید ریحانی که خود فارغ التحصیل رشته نرم افزار و گرافیک است، می‌گوید:‌ صنعت دیجیتال یک حرفه پویا و کارآمد است که با ایده سر و کار دارد و طبعا بخشی از نیازهای مردم تمرکز بر خدماتی است که به آن نیاز دارند؛ مثل آشپزی، پرورش اندام و خدمات زیبایی بنا بر این نوآوری در این صنعت نیازهای مخاطبان را سازماندهی می‌کند و آنها را در مسیر درست قرار می‌دهد که در قبال این کار درصد ناچیزی کارمزد هم کسر می‌شود و این طبیعی است.

وی افزود:‌ در این حرفه اکنون تعداد زیادی جوان نخبه کارآفرین مشغول کار هستند که جزو توانمندان این سرزمین هستند اما در ماه‌های اخیر آماج تهمت‌ها، بهتان‌ها و ناجوانمردی‌های فراوان بوده‌اند و به برخی به اشکال مختلف صنعت خدمات دیجیتال را به دلیل برخی اظهارات غیرکارشناسی در معرض آسیب قرار داده‌اند.

ریحانی گفت: توصیه ما این است که اگر به دنبال رفع اجحاف از مردم هستند، تکلیف بسته‌های اینترنتی فروخته شده به مردم را روشن و کم فروشی‌های این بخش را جبران کنند چون بخش زیادی از مردم متوجه نیستند که کم فروشی‌های قابل توجهی در فروش اینترنت که متولیان آن پرچمداران مبارزه با ستاره مربع‌ها و ارزش افزوده‌ها هستند، صورت می‌گیرد که قابل توجیه نیست.

زنجیره‌ای بهم پیوسته

سیستم ارزش افزوده در ایران کمی عجیب است؛ چرا که این امکان وجود دارد که یک کاربر حتی نداند که ماهانه پولی از حساب او برداشت می‌شود. معمولا هر پنجره‌ای را که در اینترنت و در سایت‌های فارسی باز می‌شود، بلافاصله صفحه‌ای جدید می‌آید که از فرد می‌خواهد با وارد کردن شماره تلفن همراه خود در قرعه کشی یک محصول شرکت کند.

نمونه‌اش اینکه کافی است در هر ساعتی از روز تلویزیون را روشن کنید تا مجری خوش تیپ و خوش پوشی را در یک زمینه رنگارنگ بد قواره ببینید که از شما می‌خواهد کد ستاره مربع را با تلفن همراه خود شماره گیری کنید تا در قرعه کشی چند صد میلیونی یک اسپانسر شرکت کنید. به این ترتیب خواسته یا اغلب ناخواسته، روزانه مبلغی به قبض موبایل شما اضافه می‌شده یا از شارژ خط اعتباری‌تان کم خواهد شد.

یک سوال ناراحت کننده

اما یک سوال آزاردهنده که بیشتر مالباخته‌های ارزش افزوده‌ای آن را مطرح می‌کنند این است مگر مجوز اپراتورها را چه کسی صادر می‌کند؟

پاسخ خود آنها این است که مخابرات مجوز فعالیت این اپراتورها را صادر کرده و طبعا مخابرات هم زیر نظر مستقیم وزارت ارتباطات است در نتیجه به نظر می‌رسد در این ماجرا زنجیره بهم پیوسته‌ای از مقصرین وجود دارند و صرفا یک یا چند شرکت در این خصوص مقصر تلقی نمی‌شوند.

سراغ کم‌فروشی اینترنت هم بروید!

اکنون در این وانفسا معلوم شده است که با شماره گیری کد دستوری اعلام شده تعدادی از مردم بابت خدمات ارزش افزوده دچار ضرر شده‌اند حال یک فعال رسانه‌ای می‌گوید اگر در عزم خود با این فساد‌ها مصمم هستند چرا سراغ ماجرای کم‌فروشی اینترنت نمی‌روند!

سبحان مقدم که دانش آموخته علوم ارتباطات است به آفتاب یزد می‌گوید: ماجرای ستاره مربع‌ها و ارزش افزوده‌های غیرقانونی موضوعی است که مردم می‌توانستند خودشان جلوی ماجرا را با غیرفعال کردن آن بگیرند اما اگر واقعا عزم جدی برای حق الناس دارند بروند سراغ کم‌فروشی‌های اینترنت.

وی افزود:‌ اگر کد دستوری ستاره مربع‌ها را برای اینترنت فعال کنند رقم اجحاف شده برای هر کاربر نجومی خواهد بود به شرطی که یک سیستم نرم افزاری به صورت دقیق و منصفانه بتواند کم فروشی‌های اینترنتی را محاسبه کند.

مقدم گفت: پیامک‌های ارزش افزوده به هر حال هر از گاهی ممکن است برای مردم بیاید اما اینترنت پدیده‌ای است که 80 درصد مردم با آن به صورت مداوم سر و کار دارند؛ اگر تخلفات این بخش را پیگیری کنند تعداد متضرر‌ها بیش از آن چیزی خواهد بود که در بحث ارزش افزوده وجود دارد.

وی یاد آور شد:‌ جلوی تخلف از هر نوعی را که بگیرند اقدامی مبارک است به شرطی که گام نخست، اصلاح روند اشتباه باشد و اقدامات اعلامی صرفا جنبه نمادین نداشته باشد، مثلا خوب است که کم‌فروشی اینترنت‌های آلفا را بررسی کنند یا کیفیت اینترنت‌های خانگی مخابرات با توجه به پولی که از مردم دریافت می‌کنند را بررسی کنند تا مشخص شود چه میزان اجحاف در حق مردم صورت گرفته است.

منبع: آفتاب یزد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من وب سایت دارم مجبوریم تبلیغ ارزش افزوده ها رو کنیم اگه نکنیم هزینه سایتو از کجا بیاریم؟

  • ناشناس

    یه چیز عجیب بگم:من عضو ارزش افزوده نبودم اما دیدم در هفته گذشته در بعضی ساعات هی از شارژ من مبلغ 30ریال کم میشه که با خودم گفتم خب مبلغ خیلی ناچیزه فقطم هفته گذشته اینطوری شده بود،حالا بماند همراه اول چقدر اینطوری از مشترکین پول کم کرده و چون مبلغ اصلا به چشم نمیاد کسی متوجه نمیشه

    • ناشناس

      هفته پیش اپلیکیشن همراه من از کار افتاد،احتمالا ایراد از همراه اول بوده،خیلی پول میشه بازم با این مبلغ ناچیز

  • ناشناس

    الان بعضی بازی های موبایلی ارزش افزوده هستن طرف گوشی رو میده دست بچش اونم نصب میکنه بعد میاد میگه من خبر ندارم داره از شارژم کم میشه بدون اطلاع منه

  • ناشناس

    من استعلام کردم 350 تومن شرکت ناجا بابت استعلام نمره منفی کم کرده 170 تومن هم بابت استعلام سبد کالا

  • ناشناس

    بن نظر من تخلفات ارزش افزوده چندین سال است که اتفاق میفتد و هیچ کاری نشده است. بنده دو سال پیش از این موضوع به سامانه 195 وزارت ارتباطات شکایت کردم ولی هیچ کاری نکردند. پس مقصر اصلی خود وزارت ارتباطات و آقای جهرمی است که به مسئولیت خودش در قبال شرکت‌های وس عمل نکرده است

  • امیر عباس

    نت چند روز قطعه، اگه یه مسئول دیگه تو کشور دیگه ای به جای شما بود الان استعفا میداد ! ولی شماها خیلی روتون زیاده ماشاءالله !