کد مطلب: ۳۲۷۱۰۹

پرواز خاموش هواپیمای یونی بدون قطعه متحرک!

پرواز خاموش هواپیمای یونی بدون قطعه متحرک!

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست در حال ساخت و توسعه هواپیمایی هستند که علاوه بر استفاده از یون برای تامین نیرو و پروازی بی‌صدا، هیچ قطعه متحرکی نیز ندارد.

همانطور که هواپیماهای الکتریکی اصطلاحا پاک هستند، اما باز هم یک نوع آلودگی تولید می‌کنند و آن «نویزم» یا همان آلودگی صوتی است.

به گزارش تجارت‌نیوز،دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست( MIT ) موفق به ابداع یک هواپیما شده‌اند که با نیروی یونی کار می‌کند، در حالی که از قطعات متحرک استفاده نمی‌کند.

این دستگاه که در حال حاضر حدود ۵ متر عرض دارد، با شارژ کردن سیم‌های با ولتاژ بالا (۴۰ هزار ولت) در حالت پرواز باقی می‌ماند. این سیم‌های مخصوص، الکترون‌های بار منفی را از مولکول‌های هوا می‌گیرند و الکترون‌ها به الکترودهای منفی در عقب هواپیما جذب می‌شوند.

این کار موجب ایجاد چرخش هوای یونی موسوم به «باد یونی» می‌شود که نیروی لازم برای حفظ ارتفاع و پرواز این هواپیما را ایجاد می‌کند.

باد یونی تا سال‌ها از لحاظ تئوری امکان‌پذیر بود، اما طرح‌های واقعی تا کنون محدود به دستگاه‌هایی بود که در بالای یک میز روی هوا معلق می‌ماندند، ضمن اینکه در عین حال به یک منبع برق با ولتاژ بالا متصل بودند.

راه حل اینجا یک منبع تغذیه سفارشی بود که بتواند خروجی لازم را تولید کند.

هنوز تا دیدن این فناوری در آسمان، راهی بسیار طولانی وجود دارد. نمونه اولیه آن با پیچیدگی فراوان در ساخت، تنها می‌تواند ۶۰ متر پرواز کند و به یک میدان الکترود بزرگ برای تولید نیروی کافی نیاز دارد.

یک هواپیمای کاملا تحت کنترل و کارآمد ممکن است تا چند وقت دیگر تولید نشود، اما پتانسیل این وسیله کاملا روشن است.

با استفاده از این فناوری می‌توان هواپیماهای بسیار آرام، مانند پهپادها را مشاهده کرد که آلودگی صوتی تولید نمی‌کنند.

همچنین ممکن است منجر به تولید هواپیمای هیبریدی شود که می‌تواند بازده سوخت را بهبود بخشد و از آنجایی که قطعه متحرکی وجود ندارد، هواپیمای باد یونی می‌تواند نسبت به همتایان خود قابل اعتمادتر باشد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.