خبر فوری:

کد مطلب: ۳۸۴۷۵۷

زباله و امنیت اطلاعات، وقتی آشغال‌ها دردسرساز می‌شوند

زباله و امنیت اطلاعات، وقتی آشغال‌ها دردسرساز می‌شوند

شام که تمام می‌شود ظرف پیتزا را به همراه فاکتور آن دور می‌اندازید. بعد قبض برق را هم پرداخت می‌کنید و آن را در سطل زباله می‌گذارید. بدون آن که دقت کنید که چه حجم بالایی از اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار داده‌اید. در همین مثال ساده نام و نام خانوادگی، شماره

شام که تمام می‌شود ظرف پیتزا را به همراه فاکتور آن دور می‌اندازید. بعد قبض برق را هم پرداخت می‌کنید و آن را در سطل زباله می‌گذارید. بدون آن که دقت کنید که چه حجم بالایی از اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار داده‌اید.

در همین مثال ساده نام و نام خانوادگی، شماره تلفن، آدرس محل سکونت و کدپستی خود را در اختیار هر کسی گذاشته‌اید که به کیسه زباله شما سرک بکشد. اما زباله‌ها و پسماندهای ما اطلاعات بسیار بیشتری در خود دارند.

زباله‌های افشا کننده

از یک سطل زباله می‌شود اطلاعات زیادی به دست آورد. از بررسی زباله‌های یک خانه، می‌توانید با تخمین خوبی بفهمید که در خانه چه خبر بوده؛ چند نفر آنجا بوده‌اند؛ ترکیب جنسیتی افراد (تعداد مردها و زن‌ها) به چه صورت بوده است؛ ارتباط افراد به چه صورت بوده و مهمان‌ها چه مدت در خانه مانده‌اند.

از یک سطل زباله می‌شود اطلاعات زیادی به دست آورد.

در مواردی یک فرد می‌تواند با استفاده از این اطلاعات اقدام به تهدید یا اخاذی کند. شما از این‌که آن‌ها حجم زیادی از اطلاعات در مورد زندگی شخصی شما دارند تعجب می‌کنید. غافل از این‌که مواد لازم برای استنتاج را خود شما در اختیار آن‌ها قرار داده‌اید.

زباله و امکان سوءاستفاده اطلاعاتی

با در اختیار داشتن مقدار زیادی از اطلاعات فردی، یک دزد اطلاعات می‌تواند اقدام به چاپ کارت‌های جعلی با نام شما بکند. او می‌تواند با در اختیار داشتن این کارت و نیز شماره تلفن و آدرس دقیق محل سکونتتان، سوءاستفاده‌های زیادی کند.

در مواردی ممکن است شما ندانید چیزی که دور می‌اندازید حاوی اطلاعات ارزشمند است. نامه‌نگاری‌های رسمی، قبوض آب و برق، چک نویس مطالبی که نوشته‌اید و اسناد رسمی و شرکتی از جمله مواردی است که باید با احتیاط دور انداخته شوند.

زباله آشغال سطل تفکیک

همان‌طور که فضای شخصی صفحات مجازی برای شما مهم است، لازم است که به حفظ حریم شخصی خود در سطل زباله هم اهمیت بدهید.

هاردهای سوخته، تلفن همراهی که خراب شده یا کامپیوتری که دیگر به آن نیاز ندارید، از جمله مواردی است که باید با احتیاط دور انداخته شود. می‌توانید هارددیسک را باز کنید و قبل از دور انداختن مطمئن شوید که دیسک داخل آن شکسته و کاملا غیرقابل‌بازیابی است.

زباله‌هایی که در شرکت دور انداخته می‌شوند

نامه‌های اداری، پیش‌نویس قراردادها و پرینت نامه‌هایی که از فرستادن آن‌ها منصرف شده‌اید، نباید به‌سادگی در سطل زباله قرار بگیرند. یک کاغذ خردکن که امکان از بین بردن سی‌دی را هم داشته باشد، از ملزومات اداری است.

شرکت‌های رقیب یا کسانی که قصد آسیب‌زدن به کسب‌وکار شما را دارند، بدشان نمی‌آید که به اطلاعات شرکت شما دست پیدا کنند. این‌که خودتان فکر کنید یک سند حاوی اطلاعات مهمی نیست، نباید باعث سهل‌انگاری شما شود. به از بین بردن مدارک باطله عادت کنید. حتی یک سربرگ معمولی می‌تواند دستمایه سوءاستفاده قرار بگیرد.

سطل زباله و مالکیت خصوصی

یک موضوع بسیار داغ، بحث مالکیت افراد بر زباله‌ها است. شاید فکر کنید که این پرسش معنای خاصی ندارد. چه کسی می‌خواهد مالک زباله‌های خود باشد؟

چه می‌شود اگر اشتباهی گردنبند خود را در کیسه زباله بیندازید، کیسه را در سطل فلزی کوچه خود بگذارید و کسی آن را بر دارد. اگر در همین لحظه متوجه شوید که گردنبند شما در کیسه است، باید چه‌کار کنید؟

یک موضوع بسیار داغ، بحث مالکیت افراد بر زباله‌ها است.

اگر بگوییم که زباله مادامی که نزدیک خانه شما است به شما تعلق دارد، پس هرکس که از سطل زباله چیزی بردارد (مثلا پلاستیک جهت بازیافت) دست به سرقت زده است. اگر مالکیت آن با شهرداری باشد یا زباله از اموال عمومی به حساب بیاید، پس خودتان بعد از دور انداختن کیسه زباله، حق ندارید دوباره به آن مراجعه کنید.

قانون در این مورد به صورت شفاف صحبت نکرده است. بااین‌حال قوانین کشورهای دیگر هم ابهام دارد. در آمریکا مادامی‌که زباله در مقابل خانه شما باشد به خودتان تعلق دارد. اما چه می‌شود اگر کسی سطل را اندکی جابجا کند و بعد آن را بگردد؟

چه چیزی را دور می‌اندازید

قبل از آن‌که هر چیزی را به سادگی دور بیندازید، به این فکر کنید که از کنار هم قراردادن این زباله‌ها چه نتیجه‌هایی می‌توان گرفت؟ آیا این کیسه زباله قادر است داستان اتفاقاتی را که در خانه شما رخ داده تعریف کند؟

مطمئن شوید که هیچ مدرکی که نشان دهد این کیسه زباله متعلق به شما است دور انداخته نشود. اسم، نشانی، کد ملی، عکس یا هر چیزی که بتواند کیسه زباله شما را از کیسه دیگران متمایز کند، نباید در سطل برود.

کیسه زباله را درست در مقابل خانه خود رها نکنید. سطل‌های بزرگ که کمی از ساختمان محل سکونت شما فاصله دارد، کار رهگیری مبدا زباله را دشوار می‌کند.

چیزی که در سطل می‌گذارید، در خیابان و در اختیار همگان قرار می‌گیرد. چیزی را دور بیندازید که اگر همه آن را ببینند، ناراحت یا خجالت‌زده نشوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.