کد مطلب: ۳۸۰۸۷۴

آیا همه خریداران سکه باید مالیات بدهند؟

آیا همه خریداران سکه باید مالیات بدهند؟

در بخشنامه مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ که از سوی سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد، تا 20 سکه دریافتی از مالیات معاف است، اما دریافت‌کنندگان بیش از 20 سکه به‌صورت تصاعدی باید به ازای هر سکه مالیات بپردازند.

بعد از اینکه سازمان امور مالیاتی بخشنامه دریافت مالیات از معاملات سکه را ابلاغ کرد، این شائبه نادرست در برخی افراد ایجاد شد که دولت تصمیم دارد از تمام معاملات و دادوستدهای سکه مالیات دریافت کند، درحالی که این گونه نیست و خریداران بیش از 20 سکه آن هم از بانک مرکزی مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از ارز، خریداران سکه نیز مشمول مالیات شدند. سازمان امور مالیاتی در بخشنامه 25 اردیبهشت ماه امسال نحوه دریافت مالیات از خریداران ارز را به سازمان‌های امور مالیاتی اعلام کرد. هفته گذشته نیز این سازمان میزان مالیاتی را که خریداران سکه‌های پیش‎فروشی بانک مرکزی در سال گذشته باید بپردازند ابلاغ کرد. بدین ترتیب پایه مالیاتی جدید با عنوان مالیات بر عایدی سرمایه به‌صورت رسمی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

سازمان امور مالیاتی در روز 13 خرداد ماه جاری مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی را ابلاغ کرد. بر اساس این بخشنامه کلیه خریداران سکه که در سال ۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون صدرالاشاره و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند. در این بخشنامه تا 20 سکه دریافتی از مالیات معاف است، اما دریافت‌کنندگان بیش از 20 سکه به‌صورت تصاعدی باید به ازای هر سکه مالیات بپردازند. بدین ترتیب نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع، نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲ میلیون ریال، نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع تعیین شده است.

این دسته ازمودیان نیازی به ثبت‌نام و تشکیل پرونده مالیاتی نخواهند داشت. همچنین مودیان موضوع این دستورالعمل می‌بایست جهت پرداخت مالیات مربوط به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنند.

قسط‌‌بندی مالیات

در خصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به‌صورت یک‌جا در خرداد ماه ۹۸ ندارند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا ۴ ماه به‌صورت مساوی تقسط می‌شود. عدم پرداخت به موقع مالیات یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسید‌های مقرر مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم از پایان خردادماه ۹۸ خواهد بود. چنانچه مودیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفا از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح اهدای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند.

اظهارنامه مالیاتی برای بیش از 200 سکه

اشخاصی که در سال ۹۷ بیش از ۲۰۰ سکه دریافت کرده‌اند مشمول این دستورالعمل نبوده و می‌بایست اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را در موعد مقرر قانونی تسلیم کنند. ادارات کل امور مالیاتی باید ترتیبی اتخاذ کنند تا رسیدگی و مطالبه مالیات این اشخاص حداکثر تا پایان سال‌ جاری انجام گیرد.

صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذی‌ربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند مشمول این دستورالعمل نیستند و مکلف هستند نسبت به تنظیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند. گفتنی است از نیمه بهمن ماه سال گذشته تا 16 اردیبهشت ماه امسال براساس اعلام بانک مرکزی در مدت اجرای این طرح 7 میلیون و 600 هزار قطعه سکه تمام‌بهار آزادی پیش‌فروش شده است که با احتساب وزن هر سکه که 8 گرم و 133 سوت است، وزن این سکه‌های پیش‌فروش شده به بیش از 61 تن می‌رسد.

علاوه براین در اوایل اجرای طرح پیش فروش، در بانک کارگشایی سکه حراج می‌شد که طبق آمار ۲۲۵ هزار قطعه سکه نیم‌بهار آزادی (هر نیم‌سکه ۴.۰۶۶ گرم) حراج شده و نزدیک به دو تن طلا برای آن لازم است.

مالیات بر عایدی سرمایه سکه

با توجه به اینکه بانک مرکزی در زمان پیش‌فروش سکه رسما اعلام کرده بود که سکه‌های پیش فروشی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند برخی ابهامات درخصوص بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی ایجاد شد. این درحالی است که آنچه سازمان مالیاتی ابلاغ کرده است تضادی با آنچه بانک مرکزی قبلا اعلام کرده بود، ندارد چراکه بخشنامه جدید سازمان مالیاتی نشاندهنده آن است که باید خریداران سکه‌های پیش‌فروشی، مالیات عایدی بر سرمایه‌شان را پرداخت کنند.

ایران طی سال‌های اخیر از ظرفیت این نوع مالیات استفاده نکرده که این موضوع همراه با نرخ تورم بالا و افزایش در حجم نقدینگی و نبود فضای کسب‌وکار مناسب، ایران را به بهشت سوداگران مبدل کرده است. با عنایت به تحولات اقتصادی کشور در یک سال اخیر، بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند از علل عمده نوسان بازار برخی دارایی‌ها نظیر بازار مسکن، سکه، ارز و خودرو فقدان یک نظام کارآمد مالیات بر عایدی سرمایه در کشور بوده و سبب شده تا سفته‌بازان علاوه بر کسب درآمدهای سرشار به افزایش هرچه بیشتر قیمت دامن بزنند.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رحمن

    کسانی که سکه از بانک خریده اند با کسانی که سکه از بازار خریده اند ویامسکن خریده اند ویا کسانی که چندین کیلو طلا در مغازه یا خانه داشته اند ویا چند صد قطعه لوازم خانگی در مغازه خود داشته اند وارزش مالشون حفظ شده چه فرقی دارند که خردیاران سکه از بانک بابت حفظ ارزش آن مقدار از مال خود باید مالیات بپردازند؟؟؟؟

  • ناشناس

    لعنت به خودم که دیگه نکنم اعتماد به گفته های بانک مرکزی
    اخذ مالیات بله درسته ولی برای اینکار ابتدا قانون تصویب کنند اطلاع رسانی کنند و در قرار داد فروش اخذ مالیات پلکانی را ذکر کنند آن زمان مالیات بگیرند نوش جانشان!ولی این روش فعلی به نوعی دست در جیب مردم بردن است بطوری که در روز پیش فروش گفتند فروش قطعی سکه و معاف از مالیات حالا که ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده می گویند سود کرده ایید باید مالیات دهید . ما سود نکردیم فقط ارزش پولمون رو تا حدی حفظ کردیم/ این رسمش نیست آقای بانک مرکزی!!

  • ناشناس

    شما پارسال با پولت هر چی خریده بودی الان چهار برابر و بیشتر شده، این به معنی پایین اومدن ارزش پولمونه، به معنی سود کردن نیست.
    اگر قرار به گرفتن مالیات باشه، باید هرکس هرچی خریده الان باید مالیاتش رو بده، شما پارسال یه بستنی خریدی 500 تومن، الان شده 1500 تومن پس یعنی سود کردی؟!!!!!
    در ضمن پول ما شش ماه تو بانک بود، در واقع سیستم بانکی از پول ما سود کسب کرده، کسی هم که این نکته رو نمی بینه. در واقع این مالیات رو از بانک باید بگیرن.

  • ناشناس

    با سلام، زمانیکه من سکه پیش فروش نام نویسی کردم اختلاف قیمت بین سکه در بازار و سکه پیش فروش وسایل شده حدود ۱۰۰۰۰۰ تومان بود که ۵۰۰۰۰ تومان آن حباب بود. با توجه به اینکه ۱ سال بعد سکه را تحویل می‌گرفتیم حدود ۴ درصد سود داشت که با توجه به تورم احتمالی خیلی ها حاضر به خرید نبودند. بعد از یک سال به خاطر اعتماد مردم به سیستم بانکی دولت همانند کل سال ۹۷ دستش در جیب مردم است. و دوباره. گروهی که توانسته آمد بخشی از سرمایه خود را نجات دهند جریمه می‌کند. خدایا ما نجات بده.

  • ناشناس

    من منزلم را فروختم و سكه ثبت نام كردم ايكاش اين كا رو نميكردم الان منزل من بيش از سه برابر شده و بايد براي اين سكه ها ماليات بدم و حتي منزل فروخته شده خودم را هم نميتوانم پس بگيرم

  • ناشناس

    اگر ميل گرد يا ماشين يا هر كوفت ديگه اي هم خريده بوديم الان حداقل سه برابر بود

  • ناشناس

    سلام، به نظر بنده به دلیل ضربه زدن به اعتماد عمومی و زیر سوال بردن وجهه بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور، آن هم در شرایط کنونی که کشور بیش از همه زمان ها به اعتماد مردم به تمام ارکان نظام نیاز صد چندان دارد، بایستی از تصمیم گیرندگان و ابلاغ کنندگان این بخشنامه به دادگاه شکایت شود. قطعا این بی اعتمادسازی مردم نسبت به نظام بانکی در راستای خواست […]است!!! کشور ما قوانین متعالی دارد، باید نسبت به شکایت به دیوان عدالت اداری اقدام کرد. با جستجوی عبارت “مالیات سکه” در تلگرام مدارک و فرمهای مربوطه قابل دریافت است.

  • ناشناس

    دوستان سلام.يادمون باشه هر كالايي بعنوان مثال سكه يك ارزش ذاتي داره مثلا زمان خريد ارزش ذاتيش بوده ١٣٠٠ و زمان تحويل ارزش ذاتيش بوده ٥٠٠٠؛اينو بدونين اگه از اين اختلاف بخوان ماليات بگيرن، كه الانم ميخوان همين كارو بكنن،اين يعني ماليات عايدي سرمايه كه هنوز قانوني واسش نداريم پس اين بخشنامه باطله ولي ماليات درآمد سكه چيه؟جواب:شما طبق عرف سكه رو مثلا ٥٠ تومان بالا پايين خريد و فروش ميكني كه سود ناشي از آن مشمول ماليات درآمد است.
    اگه من اشتباه ميكنم با منطق اعلام كنيد و بگوييد ماليات عايدي سرمايه چيست.
    انشاالله ديوان عدالت باعنايت به دانش بالاي خود و موارد مطروحه،اين بخشنامه را ابطال خواهد نمود.والسلام

  • ناشناس

    اخه کسی که به حرف دولت احترام میزاره و قانونی سرمایه چند سال تلاش شو برای فقط حفظ ارزش پولش، سکه پیش خرید می کنه، شد سوداگر؟
    این مدتی که پول ما درست بانک بوده چی میشه، تازه بانک پول ما رو با ارزش دلار 4200 گرفت با همون ارزش باید پس بده، سکه نخواستیم.
    چندین سال پیش سکه 100 تومن بود، می تونید برید از کسایی که اون موقع سکه خریدن هم قاعدتا مالیات بگیرید.
    ما برای هر سکه 1,400,000 تومان را سال 97 داریم ( نه در سال 98)، با ارزش اون موقع پول، مگه میشه با ارزش الانش مقایسه کرد؟ شما پارسال 500 میدادی یه بستنی میخریدی امسال باید 1500 بدی همون رو بخری، ارزش پول کم شده، کسی سود نکرده.
    زمانی میشه گفت سود کردیم که الان سکه رو بفروشیم 4,000,000 تومن، بعد برگردیم سال 97 بخریم مثلا 2,000,00 تومن،
    اگر منطقی و امکان پذیره، مالیاتش هم منطقیه؟