فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۵۰۲۴۸۴

آیا اختلال جی‌پی‌اس باعث مرگ کوهنوردان شد؟

آیا اختلال جی‌پی‌اس باعث مرگ کوهنوردان شد؟

ادعای نبود ارتباط میان اختلال در جی‌پی‌اس و مرگ کوهنوردان در تهران، ممنوعیت رجیستری گوشی اتباع تا یک ماه و تبدیل بیت‌کوین به بزرگ‌ترین سرویس مالی دنیا از مهم‌ترین اخبار فناوری روز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همزمان شدن حوادث روز جمعه در کوه‌های شمال تهران که به فوت 12 نفر از هموطنان منجر شد با اختلال‌های شدید چند روزه در جی‌پی‌اس تلفن همراه، این احتمال را در شبکه‌های مجازی پررنگ کرد که میان این دو موضوع ارتباط وجود دارد.

با وجود این، رئیس فدراسیون کوه‌نوردی «به جرات» ادعا کرده که این حوادث هیچ ربطی به اختلال در جی‌پی‌اس نداشته است.

رضا زارعی، به ایرنا گفته است که اختلال جی‌پی‌اس در کوه‌های شمال تهران وجود دارد ولی به جرات می‌گویم که هیچکدام از افراد حادثه‌دیده به خاطر این مشکل گم نشده‌اند. کنار یکی از اجساد، یک دستگاه جی‌پی‌اس هم پیدا شده است اما مشخص نیست این فرد از دستگاه خود استفاده کرده بود یا نه.

او افزوده است که: اختلال در جی‌پی‌اس از حدود دو سال پیش وجود دارد و دلیل آن را نمی‌دانم. اما اختلال فقط در کوه‌های شمال تهران رخ می‌دهد و به عنوان مثال در مناطقی مثل آهار وجود ندارد. یکی از کشته‌شدگان حوادث جمعه در مسیر قله قلعه‌دختر آهار جان خود را از دست داد. این گروه مسیری که مناسب صعود تابستانه است برای صعود خود انتخاب کرد و به همین دلیل گرفتار بهمن شد.

ممنوعیت رجیستری گوشی اتباع تا یک ماه

در ادامه اخبار این روزها در مورد رجیستری گوشی‌های همراه وارداتی، معاون فنی گمرک ایران اعلام کرده است که گوشی‌های اتباع خارجی تا یک ماه از تاریخ ورود آنها، رجیستر نمی‌شود؛ همچنین معافیت و ارز ۴۲۰۰ تومانی گوشی‌های پستی حذف شد.

مهرداد جمال ارونقی در گفتگو با ایسنا، گفته است که که مقرر شد در صورت تصویب ستاد تنظیم بازار، گمرک ایران نسبت به اعمال نرخ ارز بر اساس سامانه سنا برای محاسبه و عوارض گمرک و حذف ۵۰ دلار معافیت پستی صرفا برای گوشی تلفن همراه که از تاریخ ابلاغ مصوبه مربوطه وارد کشور می‌شود، اقدام کند.

در ضمن در مورد اتباع خارجی نیز مصوب شده است که ثبت گوشی‌های تلفن آنها ضمن ورود اطلاعات در هنگام ورود تبعه خارجی به کشور در مبادی ورودی، فقط پس از انقضاء مدت یک ماه از تاریخ ورود به کشور و به صورت «حضوری» انجام شود.

تبدیل بیت‌کوین به بزرگ‌ترین سرویس مالی دنیا

زومیت از دنیای فناوری خبر داده است که بیت‌کوین با ارزش بازار بیش ‌از ۵۰۰ میلیارد دلار، اکنون بزرگ‌ترین سرویس مالی دنیا است.

بر اساس این گزارش، با عبور قیمت بیت کوین از مرز ۲۷ هزار دلار، ارزش بازار این رمزارز از ۵۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت و بیت‌کوین اکنون بزرگ‌ترین سرویس مالی دنیا محسوب می‌شود.

در خبر دیگری از اکوسیستم رمزارزها، زومیت خبر داده است که صرافی رمزارز Livecoin هک شد. هکرها پس از نفوذ، نرخ تبادل رمزارزها را اصلاح کردند و نرخ بیت‌کوین را به بیش از ۴۵۰ هزار دلار رساندند.

لاوکوین (Livecoin)، صرافی رمزارز روسی، در شب کریسمس پستی در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد تا خبر بسیار مهمی به اطلاع کاربران برساند. در این پست اعلام شد که Livecoin هک شده و کنترل سرورهایش را از دست داده است و به ‌همین دلیل از کاربران خواسته شد هرچه سریع‌تر استفاده از سرویس‌های Livecoin را متوقف کنند.

واتس‌اپ از گوشی‌های قدیمی خداحافظی می‌کند

دیجیاتو از دنیای فناوری خبر داده است که واتس‌اپ از ۱۲ دی ماه روی گوشی‌های هوشمند قدیمی کار نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، اگر مالک آیفون قدیمی یا گوشی‌های اندرویدی با سیستم عامل قدیمی باشید، از تاریخ ۱۲ دی (۱ ژانویه ۲۰۲۱) دیگر نمی‌توانید به واتس‌اپ یا برخی ویژگی‌های آن دسترسی داشته باشید.

توسعه‌دهندگان این پیام‌رسان از توقف پشتیبانی از دستگاه‌های قدیمی در سال آینده میلادی خبر داده‌اند. اگر مالک دستگاهی با سیستم عامل iOS 9 یا نسخه‌های جدیدتر و اندروید ۴.۰.۳ یا ورژن‌های جدیدتر باشید، با چنین مشکلی مواجه نمی‌شوید.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.