فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۱۶۰۸۸۹

بررسی وضعیت پیامک‌های مزاحم که آرامش کاربران را بر هم زده‌اند

اختلال فنی و کارت زرد به رگولاتوری

اختلال فنی و کارت زرد به رگولاتوری

یک مقام مسئول گفت: اپراتورهای فعال مساله پیامک‌های مزاحم را حل کرده‌اند و باید زیرساخت فنی از سوی وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت حل شود. در این خصوص روز گذشته مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات اخطار داده است.

مرجان محمدی: ساعت از 12 نیمه‌شب گذشته است، پیامکی با عنوان کاشت مو در سریع‌ترین زمان ممکن، فقط کافی است با شماره…. تماس بگیرید برایتان ارسال می‌شود. نمونه این پیامک‌ها زیاد است پیامک‌هایی که دیگر نه تنها جنبه اطلاع‌رسانی ندارد بلکه باعث مزاحمت نیز شده است.

در حالیکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بارها اعلام کرده است که شرکت‌ها و فرستندگان پیامک‌های تبلیغاتی نباید بعد از 12 نیمه‌شب ارسال به پیامک کنند ولی پیامک‌هایی هستند که بعد از ساعت مشخص شده ارسال می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با تذکرهای سازمان تنظیم مقررات و مخابرات ارسال پیامک‌ها بعد از ساعت 12 نیمه‌شب بسیار محدود شده است ولی هنوز هستند پیامک‌هایی که این قانون را نقض می‌کند. کاربرانی که هنوز در خارج از ساعت مشخص شده این پیامک‌های تبلیغاتی را دریافت می‌کنند می‌توانند با مراجعه به سامانه رگولاتوری اعتراض خود را اعلام و شکایت کنند، مساله‌ای که با وجود اعتراض و پیگیری‌ها هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده است.

اما موضوع پیامک‌های مزاحم به همین‌جا ختم نمی‌شود، تعداد این پیامک‌ها به قدری زیاد شده است که کاربران را کلافه کرده است و حتی برخی کدهایی که از سوی اپراتورها برای مسدود شدن این پیام‌ها اعلام شده است مثمر ثمر واقع نمی‌شود.

مسئولان رگولاتوری اعلام کردند که کاربران می‌توانند برای قطع پیامک‌های تبلیغاتی کد دستوری اپراتور مورد نظر و یا شماره 800 را به سامانه ارسال کنند تا پیامک تبلیغاتی آن‌ها قطع شود، اما این راه حل نه تنها باعث می‌شد تا پیامک‌های تبلیغاتی مسدود شود بلکه پیامک‌های بانکی و تراکنش‌های مالی نیز مسدود می‌شد.

در این خصوص معاون سازمان تنظیم مقررات به بررسی‌های صورت گرفته برای حل این مشکل اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات مردم در این زمینه وجود روش‌های متفاوت در اپراتورهای تلفن همراه و وجود سیستم‌های پراکنده بود که برای حل این مشکل سیستمی یکپارچه و یکنواخت طراحی شد که در همه اپراتورها عمل می‌کند و اپراتورها موظف هستند از طریق این سامانه فعالیت کنند.

رگولاتوری اعلام کرد: کاربران می‌توانند برای قطع پیامک‌های تبلیغاتی کد دستوری اپراتور مورد نظر و یا شماره 800 را به سامانه ارسال کنند اما با ارسال این عدد و کد دستوری هم پیامک‌های تبلیغاتی و هم پیامک‌های بانکی مسدود می شود

اختلال‌های پیش آمده در خصوص پیامک‌های بانکی و تراکنش‌های مالی و اعتراض کاربران سرانجام به این نکته ختم شد که با ارسال این عدد نباید این پیامک‌ها قطع شود و کاربران در صورت ایجاد مشکل برای پیامک‌های بانکی مراتب را به سازمان تنظیم مقررات اطلاع دهند.

در سال 92 و با افزایش برخی پیامک‌های تبلیغاتی با محتواهای غیر متعارف از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال آیین‌نامه و دستورالعمل ضوابط ارائه محتوای عمومی در فضای مجازی در نوبت بررسی کمیسیون ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفت.

مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال طی بررسی‌های صورت گرفته اعلام کرد که ارائه خدمات ارزش افزوده اپراتورهای تلفن همراه بر بستر خدمات ویترین با هنجارها و نُرم‌های فرهنگی جامعه فاصله دارد که در این زمینه ضوابط ارائه این خدمات به مشترکان در آیین نامه جدید دیده شده است.

در این آیین‌نامه مقرر شد تا پیامک‌هایی با محتوای پزشکی پس از دریافت مجوز از مراجع ذیربط ارسال شود. همچنین تکنولوژی‌هایی که قرار است در زمینه پزشکی ارسال شود باید مورد تایید دستگاههای حاکمیتی نظام سلامت و بهداشت باشد.

در حالیکه ارسال پیامک‌های تبلیغاتی در زمینه‌های پزشکی به اوج خود رسیده بود پیامک‌هایی با عنوان ارائه وام بانکی با کمترین سود و کمترین زمان ممکن بدون ضامن، سرمایه گذاری در فلان کشور با تضمین بازگشت سرمایه و سود، نیز رواج پیدا کرد و بستر مناسبی برای کلاهبرداری شد از همین رو از سوی این مرکز ارسال این پیامک ها ممنوع اعلام شد چرا که برخی کابران از طریق همین پیامک‌ها مورد سو استفاده قرار گرفته بودند.

همچنین در این آیین‌نامه مقرر شد تا اگر کاربران نسبت به دریافت پیامک تبلیغاتی شکایت دارند آن را اعلام کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

Social Media 03

در حالیکه با اجرایی شدن این آیین‌نامه برخی از پیامک‌های غیر متعارف در حوزه پزشکی و بانک و حتی طالع بینی کمتر شد، اما برخی پیامک‌های دیگر تبلیغاتی جایگزین این پیامک‌ها شد. پیامک‌هایی که همچنان برای کاربران ارسال می‌شود و برخی از کاربران نسبت به دریافت این پیامک‌ها معترض هستند.

شماره و کد دستوری اعلام شده برای حذف پیامک‌های تبلیغاتی دارای یک اختلال فنی است به طوری که اگر مشترکان از این کد دستوری استفاده کنند پیامک‌های بانکی آن‌ها نیز حذف می‌شود

بحث پیامک‌های تبلیغاتی و اعتراض کاربران مرکز ملی فضای مجازی را وارد این بحث کرد به طوری که معاون این مرکز اعلام کرده است که مشکل اساسی پیامک‌های تبلیغاتی مربوط به یک سری از اقدامات فنی و زیرساختی است که در دستور بررسی کارگروه ساماندهی پیامک‌های انبوه قرار دارد.

امیر خوراکیان با اینکه طبق مصوبه سال 93، مرکز ملی فضای مجازی مسئولیت نظارت بر عملکرد وزارتخانه‌های ارتباطات و ارشاد را در اجرای این مصوبه برعهده دارد، ادامه داد: مطابق با این مصوبه مقرر شد کارگروهی با محوریت وزارت ارشاد و حضور نهادهای مرتبط برای ساماندهی پیامک‌های انبوه تشکیل شود و براین اساس تاکنون بیش از ۱۵ جلسه توسط این کارگروه تشکیل شده است که مرکز ملی فضای مجازی بر آن نظارت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی توضیح داد: مشکلی که کاربران تلفن همراه با آن روبه‌رو هستند این است که در سامانه لغو پیامک‌های تبلیغاتی که وزارت ارتباطات راه‌اندازی کرده است بر اساس درخواست مشترک برای لغو سرویس، تمامی پیام‌های تبلیغاتی وی، قطع می‌شود و مشترک قدرت انتخاب پیامک‌ها را متناسب با خواسته خود ندارد.

وی با تاکید براینکه عدم لغو پیامک‌های تبلیغاتی به خواسته مشترک از طریق سامانه ۸۰۰ اختلال فنی است، افزود: این سامانه باید به‌گونه‌ای باشد که درصورت مراجعه و درخواست مشترک، دیگر پیامک تبلیغاتی دریافت نشود. به‌ویژه برای پیامک هزینه‌دار ارزش افزوده، حتما باید کاربر بتواند حق انتخاب داشته و به هیچ‌وجه نباید هزینه پیامکی که انتخاب نکرده را پرداخت کند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که در صورت درخواست لغو مشترک برای پیامک‌های تبلیغاتی، پیامک‌های اطلاع‌رسانی بانک‌ها نیز قطع می‌شود که این موضوع نیز در حال رفع مشکل است.

در این خصوص یک مقام مسئول در یکی از اپراتورهای تلفن همراه به خبرنگار تجارت‌نیوز ، گفت: شماره و کد دستوری اعلام شده برای حذف پیامک‌های تبلیغاتی دارای یک اختلال فنی است به طوری که اگر مشترکان از این کد دستوری استفاده کنند پیامک‌های بانکی آن‌ها نیز حذف می‌شود.

تعداد پیامک‌های تبلیغاتی به قدری زیاد شده است که کاربران را کلافه کرده است و حتی برخی کدهایی که از سوی اپراتورها برای مسدود شدن این پیام‌ها اعلام شده است مثمر ثمر واقع نمی‌شود

وی خاطرنشان کرد: البته اپراتورهای فعال این مساله را حل کرده‌اند و باید زیرساخت فنی از سوی وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت حل شود در این خصوص روز گذشته هم مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات اخطار داده است.

پیامک‌های تبلیغاتی با وجود تمام این مصوبه‌ها و بخشنامه‌ها هنوز برای مشترکان ارسال می‌شود و این پیامک‌ها در برخی مواقع آن‌قدر زیاد است که باعث سلب آسایش و آرامش کاربران می‌شود. بهتر است مسئولان ارتباطی کشور برای این معضل که تازه هم نیست هرچه سریع‌تر تدابیری بیندیشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.