فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۹۷۵۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام سهامداران از مالیات صفر شرکت‌ها استقبال می‌کنند؟

کدام سهامداران از مالیات صفر شرکت‌ها استقبال می‌کنند؟

براساس بخشنامه امورمالیاتی اگر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس سود تقسیمی خود را به جای پرداخت نقدی به سهامداران و خارج کردن آن از بازار، صرف افزایش سرمایه شرکت کنند، مالیات آن صفر در نظر گرفته خواهد شد. سهامداران از این موضوع استقبال می‌کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد به منظور تشویق سرمایه‌گذاری و توسعه بخش‌های تولیدی، شرکت‌هایی که تا تاریخ ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران پذیرفته شده باشند، در صورتی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان همان سال، سود تقسیم نشده سال مالی قبل آنان به حساب سرمایه منتقل شود، افزایش سرمایه صورت پذیرفته مشمول نرخ صفر مالیاتی است.

بدیهی است،‌در صورتی که اینگونه شرکت‌ها به ترتیب فوق عمل کرده و حائز شرایط لازم برای برخورداری بند ف تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور باشند مالیات سود تقسیم نشده مربوطه در صورت پرداخت طبق مقررات مربوطه از جمله رعایت مفاد بخشنامه‌های قبلی قابل استرداد و یا احتساب با بدهی‌های مالیاتی آنها خواهد شد.

بر اساس این بخشنامه آن دسته از شرکت‌هایی که تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران باشند؛ در صورتی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان همان سال سود تقسیم نشده سال مالی قبل آنان بر اساس تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام با رعایت ترتیبات قانونی مقرر از جمله ثبت افزایش سرمایه در ادارات ثبت شرکت‌ها به حساب سرمایه منتقل شود.

افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی

حمید اسدی، کارشناس حقوقی بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: براساس بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی سود شرکت‌ها در حالتی که مشمول افزایش سرمایه از محل مطالبات شوند، که یکی از آنها سودهای پرداخت نشده است مشمول مالیات نمی‌شوند.

وی توضیح داد: این بدان که شرکت‌ با برگزاری مجمع تقسیم سود انجام می‌دهد و این تقسیم سود، در اصل به سهامداران منتقل نمی‌شود و صرف افزایش سرمایه از محل مطالبات به صرف، آورده‌های نقدی و امثال این موارد می‌شود. در این حالت شرکت از پرداخت مالیات معاف است.

اسدی تشریح کرد: این فرآیند برای شرکت‌هایی خوب که سهامداران عمده زیادی دارند، یعنی بخش عمده‌ای از در دست سهامداران عمده باشد. برای مثال ۷۰ درصد یک شرکت متعلق به شرکت‌های خودش است مثلا شستا در این حالت سهامداران حقوقی استقبال می‌کنند. سهامداران خرد نیز باتوجه به استراتژی و نگاه به سهم از این موضوع استقبال می‌کنند.

آخرین اخبار و گزارش‌های بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.