فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۳۳۱۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حمله روسیه به بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا/ فاجعه چرنوبیل تکرار می‌شود؟

حمله روسیه به بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا/ فاجعه چرنوبیل تکرار می‌شود؟

در لحظات آغازین روز جمعه سخنگوی نیروگاه «زاپوریژیا» و شهردار «انرگودار» اوکراین از آتش‌سوزی بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا پس از حمله روس‌ها خبر داد. پس از این اقدام، رئیس جمهوری اوکراین روسیه را به ترور هسته‌ای و تکرار حادثه چرنوبیل متهم کرد. با این حال سازمان حوادث اضطراری اوکراین اعلام کرد آتش در نیروگاه مهار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بامداد جمعه «فرانس۲۴» به نقل از سخنگوی نیروگاه نزاپوریژیا نوشت: در نتیجه گلوله‌باران بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا از سوی نیروهای روسیه، این نیروگاه چار آتش‌سوزی شد. رئیس‌ جمهوری و وزیر خارجه اوکراین انفجار احتمالی این نیروگاه را بزرگ‌تر از فاجعه چرنوبیل توصیف کردند. با این حال سازمان حوادث اضطراری اوکراین از مهار آتش حبر داد.

مهار آتش‌سوزی نیروگاه هسته‌ای

آن‌طور که این سازمان در صفحات اجتماعی نوشت، در ساعت ۰۶:۲۰ آتش در ساختمان آموزشی نیروگاه اتمی زاپوریژیا اطفا شد. همچنین این حادثه زخمی یا کشته نداشت.

وزیر انرژی ایالات متحده نیز در توئیتر خود نوشت: ما هیچ نشانه‌ای حاکی از تشعشعات بیش از حد معمول در اطراف این نیروگاه ندیده‌ایم. جنیفر گرنهولم، پیش از مهار آتش‌سوزی اعلام کرد: راکتورهای نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا با سازه‌های مقاوم بازدارنده محافظت می‌شوند.

با این حال رئیس جمهوری اوکراین در پیامی ویدئویی روس‌ها را متهم به ترور هسته‌ای کرد. آن‌طور که ولودیمیر زلنسکی روایت می‌کند، مسکو قصد دارد فاجعه چرنوبیل را تکرار کند.

او در این پیام ویدئویی تاکید کرد: روسیه تنها کشوری است که واحدهای یک نیروگاه هسته‌ای را به آتش می‌کشد. این اولین بار در تاریخ ما و در تاریخ بشریت است که چنین چیزی رخ می‌دهد. این دولت تروریست اکنون به ترور هسته‌ای متوسل شده است.

دمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز در توئیتی با اشاره با آتش‌سوزی این نیروگاه هسته‌ای نوشت: روسیه باید فورا آتشبار را متوقف کند. آن‌ها باید اجازه دهند ماموران آتش‌نشانی بیایند، ناحیه‌ای امن ایجاد کنند.

پیش از این نیز مقامات و نهادهای اوکراینی بارها نسبت به تلاش روس‌ها برای تصرف نیروگاه‌های هسته‌ای هشدار داده بودند. ژاپروژیا بزرگ‌ترین سایت هسته‌ای اوکراین است که از مجموع ۱۵ رآکتور این کشور، شش رآکتور به این نیروگاه اختصاص دارد. حال باید دید این بار روس‌ها به رهبری پوتین فاجعه چرنوبیل را تکرار می‌کنند؟

برای اطلاع از جدیدترین اخبار از اوکراین و روسیه، اینجا کلیک کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.