فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۰۱۶۳۸

معاملات مارجین چیست و هر آنچه باید از مارجین تریدینگ بدانید

معاملات مارجین چیست و هر آنچه باید از مارجین تریدینگ بدانید

در معاملات مارجین با اهرم ساختن موجودی فعلی ارز دیجیتال، مبلغی بیشتر به عنوان قرض گرفته می‌شود، تا امکان انجام معاملات با استفاده از سرمایه بالاتر برای فرد فراهم گردد.

مارجین به زبان ساده نوعی روش دستیابی به سود بیشتر از طریق اهرم‌هاست. در این روش جدید خرید و فروش و معامله، با استفاده از دارایی که توسط شخص ثالث فراهم شده است، معامله انجام می‌گیرد. از این‌رو تفاوت مارجین و فیوچرز در این است که در معاملات مارجین با استفاده از اهرم‌ها و قرض گرفتن، امکان دسترسی به مقادیر بشتری از سود و ضرر فراهم می‌شود. این قابلیت افرایش سود توسط معاملات مارجین در کوینکس و سایر صرافی‌ها، باعث می‌شود تا معاملات مارجین در بازارهای کم نوسان بخصوص بازار فارکس دارای محبوبیت فراوانی گردد. در بازارهای سهام، ارز دیجیتال و کالاها نیز می‌توان از این معاملات استفاده نمود.

در اغلب بازارهای سنتی سرمایه‌ای که قرض گرفته می‌شود، معمولا از طریق یک سرمایه‌گذاری واسطه تامین می‌گردد. اما در معاملات مارجین ارز دیجیتال، این سرمایه بوسیله سرمایه‌گذاران دیگر تامین‌ می‌شود. برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال نیز سرمایه مارجین برای کاربران خود فراهم می‌کنند. معامله‌گران با اخذ وجه بیشتری از سرمایه، قادر خواهند بود علاوه بر سرمایه اولیه خود، معاملتشان را با حجم بزرگتری باز کنند. در ادامه بیشتر به معاملات مارجین در ارز یجیتال خواهیم پرداخت.

مارجین تریدینگ یا معاملات مارجین چیست؟

معاملات مارجین و معاملات اسپات، از معمولی‌ترین روش‌ها برای ورود به بازار ارز دیجیتال هستند. در معاملات اسپات با تبدیل مستقیم کوین‌های خود به استیبل کوین یا پول نقد می‌توان دارایی بدست آورد. اما در روش مارجین این موضوع پیچیده‌تر است. معاملات مارجین یا معامله اهرم، بواسطه سرمایه قرض گرفته شده یا وامی است که بوسیله کارگزار در دسترس افراد قرار می‌گیرد. این وام نیاز به وثیقه‌ای به نام مارجین دارد. میزان مارجین مورد نیاز شما براساس نسبت اهرمی که بکار می‌گیرید، متغیر می‌باشد. مارجین تریدینگ Margin Trading به افراد این امکان را می‌دهد تا بدون واریز سرمایه به حسابشان، مقدار زیادی سرمایه را کنترل کنند و پتانسیل سودشان را نیز بالا ببرند.

البته در نقطه مقابل توجه به بزرگتر شدن ضررات احتمالی نیز بسیار حائز اهمیت است. این روش معامله درک بهتری از ریسک مالی در بازارها را ارائه می‌دهد. با بکارگیری روش‌های مدیریت ریسک ضمن استفاده از این روش معامله و همچنین آموزش ارز دیجیتال و روش‌های تحلیل بازار، می‌توان همواره زیان‌های معاملات اهرمی را کنترل نمود. در بیان تفاوت مارجین و فیوچرز می‌توان گفت، معاملات فیوچرز درواقع خرید و فروش یک دارایی خاص براساس تاریخ و قیمت از قبل تعیین شده در آینده است، درحالیکه معاملات مارجین به معنای استقراض وجوه از صرافی جهت خرید و فروش یک داریی می‌باشد.

31

روش کارکرد لوریج و مارجین چیست؟

در روش Margin Trading، معامله‌گر از کارگزار خود وامی قرض می‌گیرد تا بتواند موقعیت معاملاتی کریپتو را ایجاد کند. بدین منظور کارگزار به مارجین یا وثیقه‌ای نیاز دارد که براساس اهرم یا لوریج انتخابی متغیر است. برای مثال در صورت انتخاب نسبت اهرمی 100:1، وثیقه یا مارجین می‌تواند 1% از اندازه موقعیت معاملاتی باشد. تصور کنید موجودی حساب شما تنها 2000 دلار است و قصد خرید 100 هزار دلار بیت کوین را دارید. در این حالت اگر نسبت اهرمی یا لوریج شما 100:1 باشد، مارجین لازم 1% از اندازه پوزیشن معاملاتی شما که همان 100 هزار دلار است، خواهد بود. در واقع شما باید 1000 دلار از سرمایه‌تان را به عنوان مارجین یا وثیقه سپرده‌گذاری کرده و با مابقی آن معاملات ارز خود را باز نمایید. مارجین لازم براساس نوع معاملات جفت ارز و کارگزاری انتخابی، می‌تواند متغیر باشد.

برطبق اساس کلی معاملات مارجین، در حساب شما باید وجوه کافی برای پوشش میزان وثیقه باشد. همچنین داشتن وجوه اضافی به‌منظور مقاومت در مقابل نوسانات منفی معاملات اهرمی برای این روش تریدینگ از نکات مهم محسوب می‌شود. بدین معنا که هیچگاه نباید کل حساب معاملاتی خود را به مارجین اختصاص دهید؛ زیرا حرکات کوچک قیمت نیز می‌تواند شما را دچار ضرر در یک یا چند معامله کند. در این حالت حساب مارجینی شما دچار کمبود نقدینگی خواهد شد. حال درصورتی که حساب معاملاتی شما به میزانی کمتر از آستانه مشخص شده برسد، هشدار کال مارجین برای شما فعال می‌گردد. درصورت عدم شارژ حساب بعد از دریافت هشدار Call Margin، حساب شما به صورت اتوماتیک بسته خواهد شد.

32

مزایا و معایب مارجین به زبان ساده

قبل از انجام معاملات مارجین بهتر است با مزایا و معایب آن آشنا شوید:

مزایای مارجین تریدینگ

  • انعطاف پذیری معامله: با استفاده از ترید مارجین می‌توانید از تعدیل استراتژی‌های سرمایه گذاری و فرصت‌های زمان‌بندی بازار تا هنگام تامین حداقل کوئیتی مورد نیاز بهره‌مند گردید.
  • گزینه های بیشتر سرمایه گذاری: با یک حساب مارجین امکان امتحان استراتژی‌های ترید ارز دیجیتال و شورت کردن دارایی‌ها را خواهید داشت.
  • قدرت خرید بیشتر: در این معاملات امکان انجام معامله حتی با سرمایه اولیه کم نیز امکان‌پذیر است و تقویت بازده و سودآروی خواهد داشت.
  • استفاده از فرصت ریزش قیمت: علاوه‌بر رشد قیمت، بواسطه این معاملات شما می‌توانید حتی از قیمت‌های رو به نزول هم سودآوری داشته باشید.
  • ایجاد تنوع در پورتفولیو: به کمک افزایش قدرت خرید، امکان ایجاد تنوع در سبد گردانی ارز دیجیتال را نیز خواهید داشت. در این حالت می‌توانید با اختصاص مارجین‌های کم به ترید ارزهای دیجیتال مختلف، در پورتفوی خود تنوع ایجاد نمایید.

معایب معاملات مارجین

  • مارجین کال: در صورتی که حرکت قیمت بیشتر از مارجین و لوریج مشخص شده باشد، احتمال مارجین کال و لیکویید شدن پوزیشن برای شما وجود خواهد داشت.
  • احتمال ضرردهی بیشتر: این معاملات علاوه‌بر سوددهی بالاتر، در صورت حرکت بازار خلاف جهت پیش بینی شده، ضررهای سنگین‌تری را نیز برای شما به دنبال خواهند داشت.
  • پرداخت بهره: باتوجه به اینکه برای انجام مارجین تریدینگ از کارگزاری وام دریافت کرده‌اید ملزم به بازپرداخت آن همراه با سود خواهید بود.

حالات مختلف معاملات مارجین چیست؟

برای انجام مارجین تریدینگ در مرحله اول باید مقدار مارجین مورد نیاز را جهت باز کردن پوزیشن معاملاتی اختصاص دهید. در این حالت تریدر امکان انتخاب دو حالت زیر را خواهد داشت:

  • کراس مارجین (Cross Margin) : این حالت در مارجین تریدینگ، تریدر می‌تواند برای جلوگیری از کال مارجین و لیکوئید شدن، مارجین اضافی سایر پوزیشن‌ها را جهت جبران مارجین پوزیشن ضررده بکار گیرد.
  • مارجین ایزوله (Isolated Margin): در این حالت مارجین مربوط به یک پوزیشن را نمی‌توان برای جبران کمبود مارجین در سایر پوزیشن‌ها بکار گرفت. تریدرها برای جلوگیری از تحت تاثیر قرار دادن مارجین کال شدن یک پوزیشن دارایی و سایر مارجین‌های دیگر از مارجین ایزوله در معاملاتشان بهره‌ می‌گیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.