خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۵۷۳۱۸

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز :

با پشتوانه ارزی بانک مرکزی دلار را ارزان کردند / نوسانات ارزی ریشه خارجی ندارد

با پشتوانه ارزی بانک مرکزی دلار را ارزان کردند / نوسانات ارزی ریشه خارجی ندارد

موسوی لارگانی با اشاره به کاهش ارزش پول ملی در راستای عرضه ذخایر ارزی بانک مرکزی، گفت: نابه‌سامانی و نوسانات حاکم بر بازار ارز ریشه خارجی ندارد، بلکه ریشه آن در داخل کشور است و در حال حاضر هم دولت برای تثبیت و کاهش قیمت دلار، پشتوانه ارزی بانک مرکزی را وارد بازار کرده ‌است.

به گزارش تجارت‌نیوز، از نظر بسیاری از فعالان بازار، افزایش عرضه ارز بانک مرکزی در بازار مهم‌ترین عامل نزولی شدن قیمت دلار است، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا تزریق ذخایر ارزی بانک مرکزی در بازار عملکرد درست و کارشناسانه‌ای است و ممکن نیست در آینده تبعاتی به همراه داشته باشد؟

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: زمانی که عبدالناصر همتی سکان ریاست کل بانک مرکزی را برعهده گرفت ثباتی در بازار ارز شکل گرفت، اما طی دو هفته گذشته شاهد نوسانات و افزایش قیمت دلار در بازار ارز بودیم و به نوعی تثبیت نرخ دلار در بازار آزاد از بین رفت و زیر سوال برده شد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمام مسئولان اقتصادی به ویژه رئیس کل بانک مرکزی باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشد تا دیگر این مشکلات پیش نیاید، زیرا معتقدم نوسانات و افزایش قیمت ارز در بازار به سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی برخی مسئولان برمی‌گردد، یعنی ارتباطی به مشکلات تحریم و روابط خارجی ایران ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در روزهای ابتدایی که عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شده بود، شخص رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که رئیس کل بانک مرکزی گفته است در سامانه نیما ارز عرضه کردیم، اما خریداری وجود ندارد به همین جهت به رئیس کل بانک مرکزی دستور دادم که ارز را در سامانه نیما ارزان‌تر عرضه کند تا خریداری پیدا شود.

موسوی لارگانی تاکید کرد: به ‌طور حتم شخصی می‌تواند دستور ارزان‌تر شدن ارز را دهد که دستور گران‌تر شدن ارز را خود داده باشد.

وی ادامه داد: همچنین مجدد شخص رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخگویی به سوالات نمایندگان عنوان کرد که می‌توانم دستور دهم که تا هفته آینده قیمت ارز به قیمت سال گذشته بازگردد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به طورکلی این اظهارنظرها بیانگر این موضوع است که نوسانات و افزایش قیمت در بازار ارز به تصمیمات داخلی برمی‌گردد به همین جهت کاهش قیمت دلار در بازار هم به تصمیمات داخلی باز می‌گردد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: چندی پیش سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری اعلام کرد که چند نفر اخلالگر بازار ارز را دست‌گیر کرده بودیم که در همان زمان بانک مرکزی اعلام کرد که این افراد از ما هستند یعنی بانک مرکزی به این اشخاص ارز داده بود تا این افراد دلار را به نرخ آزاد در بازار بفروشند.

موسوی لارگانی تاکیدکرد: این موضوعات بیانگر این نکته است که نابسامانی و نوسانات حاکم بر بازار ارز ریشه خارجی ندارد، بلکه ریشه آن در داخل کشور است و در حال حاضر هم دولت برای تثبیت و کاهش قیمت دلار، پشتوانه ارزی بانک مرکزی را وارد بازار کرده ‌است.

اطلاعاتی درخصوص میزان دقیق ذخایر ارزی بانک مرکزی در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست، اما این روشی که دولت در پیش گرفته به هیچ عنوان روش مناسبی نخواهد بود. مسئولان باید تلاش کنند تا پشتوانه پول ملی یعنی ذخایر ارزی و ذخایر طلای کشور افزایش پیدا کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اطلاعاتی در خصوص میزان دقیق ذخایر ارزی بانک مرکزی در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست، اما این روشی که دولت در پیش گرفته به هیچ عنوان روش مناسبی نخواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: مسئولان باید تلاش کنند تا پشتوانه پول ملی یعنی ذخایر ارزی و ذخایر طلای کشور افزایش یافته تا از این طریق پول ملی ارزش پیدا کند. در حال حاضر ارزش پول ملی نسبت به همین دو ، سه سال اخیر کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به طور کلی یکی از راه‌های افزایش ارزش پول ملی این است که ذخایر ارزی و ذخایر طلا کشور افزایش پیدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.