کد مطلب: ۴۰۳۱۸۳

عملکرد بازار سهام در دومین هفته پاییز سال ۱۳۹۸

سرعت رشد شاخص بورس گرفته شد / بازدهی ۳ درصدی بورس در دومین هفته پاییز

سرعت رشد شاخص بورس گرفته شد / بازدهی 3 درصدی بورس در دومین هفته پاییز

بورس در هفته‌ پرنوسانی که پشت سر گذاشت، نتوانست همپای هفته اول مهر ماه مسیر خود را ادامه دهد؛ دماسنج بازار در این هفته تنها 3.7 درصد بازدهی را توانست برای بورس ثبت کند و با رشد 11 هزار و 700 واحدی در کانال 326 هزار قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس در هفته‌ پرنوسانی که پشت سر گذاشت، نتوانست همپای هفته اول مهر مسیر خود را ادامه دهد؛ دماسنج بازار در این هفته تنها توانست 3.7 درصد بازدهی را برای بورس ثبت کند و با رشد 11 هزار و 700 واحدی در کانال 326 هزار قرار گرفت.

در این هفته، گروه‌های دارویی، بانکی و خودروسازی، بیشترین تاثیرات مثبت را در روند صعودی بازار برجای گذاشتند.

دوم مهر

بازار سهام در روز شنبه

بورس اوراق بهادار در اولین روز از دومین هفته مهر ماه مجددا رکورد قبلی خود را شکست و وارد کانال ۳۲۰ هزار واحدی شد. شاخص کل بازار با رشدی ۱٫۷۹ درصدی، توانست که بیش از ۵۶۰۰ واحد رشد کند.

رشد شنبه بازار را می‌توان به دلیل انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها و عملکرد مثبتشان ارزیابی کرد. در عین حال زمزه‌هایی هم پیرامون قوانین جدید بازار پایه مطرح شده که مجددا این مساله را بر سر زبان‌ها انداخته بود.

بازار سهام در روز یکشنبه

بورس در هفتمین روز از پاییز کار خود را با رشد قابل قبولی آغاز کرد و تا محدوده دو هزار واحد افزایش نیز پیش رفت. اما رفته رفته و در عرض کمتر از یک ساعت، فشار عرضه‌ها افزایش یافت و بازار شاهد افت شد.

در همین حین سایت مدیریت فناوری به عنوان مرجع اصلی ثبت قیمت‌ها با اختلال مواجه و همین مساله تا حدی باعث سردرگمی سهام‌داران شد.

اما در نهایت از سرعت روند نزولی بازار که تا محدوده‌های ۱۹۰۰ واحد کاهش، رفته بود، بازگشت و شاخص تا مرز ۱۷۷۳ واحد منفی، کار خود را به پایان رساند و در کانال ۳۱۸ هزار واحدی متوقف شد.

بیشترین نمادهای تاثیرگذار در جریان معاملات این روز بورس، رمپنا، شسپا و کگل بودند که تاثیرات منفی و مثبتی را برجای گذاشتند.

مهدی افضلیان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: «امروز از ابتدای صبح شاهد رشدی در بازار بودیم، اما با گذشت زمان فشار فروش افزایش پیدا کرد و در نهایت شاخص کل با ۱۷۰۰ واحد کاهش، کار خود را تمام کرد.»

افصلیان مهمترین بحث این روزهای بازار سرمایه را مساله ورود نقدینگی‌ها به بورس عنوان کرد و افزود: «این نقدینگی که توسط افراد و سرمایه‌گذاران مختلف وارد بازار شده، همانطور که باعث رشد شد، ممکن است به هر دلیلی بخواهد از بازار خارج شود.»

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر سناریوی موجود، بر مبنای تحلیل نیست، تصریح کرد: «چرا که جریان نقدینگی مورد اشاره، باعث رشد بازار شده و اگر ما مبنا را بر همین مساله قرار دهیم، باید این نکته را بپذیریم که هر ورودی، یک خروج را در پی خواهد داشت.»

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «گفتنی است که ورود نقدینگی بر اساس وضعیت بنیادی و تحلیلی بازار نبوده، بلکه به دلیل قدرت پولی است که وارد بازار شده و تا زمانی که ما ادامه تزریق نقدینگی را شاهد باشیم، این روند نیز ادامه خواهد یافت و هر زمان که تصمیم به خروج گیرد، روند بازار تغییر خواهد کرد.»

وی بحث «ارزش جایگزینی شرکت‌ها» را از دیگر پارامترهای تاثیرگذار در روند این روزهای بورس دانست و عنوان کرد: «بعد از رشدی که در قیمت دلار داشتیم، با یک فاصله زمانی، اکنون شاهد تاثیر آن در به روزرسانی قیمت شرکت‌ها بر همین مبنا هستیم.»

افصلیان در ادامه گفت: «اگر بخواهیم با دید بنیادی به شرکت‌ها نگاه کنیم، باید منتظر گزارش‌های شش ماهه و ۹ ماهه باشیم؛ اگر در گزارش تولید و فروش شرکت‌ها تناسبی بین رشد قیمت سهام و سود هر سهم برقرار شده باشد، آنگاه می‌توانیم قیمت‌های فعلی را منطقی بدانیم. اما اگر این اتفاق رخ ندهد، به ناچار ما باید شاهد تعدیل قیمت‌ را در بسیاری از سهام شرکت‌ها داشته باشیم.»

وی تصریح کرد: «لازم به ذکر است که بسیاری از سهم‌های بازار با دلایل بنیادین رشد نکرده و تنها به دلیل ورود جریان نقدینگی سهام آنها تحت تاثیر قرار گرفته است. اما اگر بخواهیم با نگاه ارزش دارایی‌ها محاسبات خود را انجام دهیم، بسیاری از شرکت‌ها دارایی‌های خود را بر مبنای نرخ‌های دلاری به روزرسانی کرده‌اند.»

افصلیان در ادامه خاطرنشان کرد: «این رفتارها نشان دهنده وجود قدرت نقدینگی است و صرفا برخی از رفتارهای هیجانی بازار سبب خواهد شد بسیاری از افراد با کوچکترین منفی که در سهام خود مشاهده کنند، اقدام به فروش کنند.»

بازار سهام در روز دوشنبه

بازار سهام پس از افت شاخص در روز یکشنبه، روز دوشنبه را پر قدرت آغاز کرد و با رشدی ۲٫۰۳ درصدی، بیش از ۶۴۰۰ واحد افزایش یافت و وارد کانال ۳۲۴ هزار واحدی شد.

بنابراین جریان نقدینگی در این روز هم کار خود را کرد و افت روز قبل را جبران کرد. در عین حال در روزی که بیش از ۵۰ درصد سهم‌های بازار پایه به صف خرید رسیده بودند، اعتراضات این سهام‌داران را مجددا در پی داشت؛ جریان اعتراضات از این روز وارد فاز جدیدی شد، به طوری که پیش از ظهر دوشنبه، عده‌ای از سهام‌داران بازار پایه در مقابل مجلس تجمعی اعتراضی را ترتیب دادند و نمایندگان مجلس نیز در جمع آنها حضور یافتند.

همچنین از بیشترین تاثیرگذاران امروز بر دماسنج اصلی بورس، می‌توان به نمادهای همراه، پارسان و اخابر اشاره کرد.

بازار سهام در روز سه‌شنبه

بورس در صبح سه‌شنبه که با رشد قابل قبولی کار خود را آغاز کرد، در ادامه همین روند را حفظ کرد و رشدی بیش از ۴ هزار واحد را رقم زد. اما از میانه بازار به بعد روند صعودی معکوس شد و شاهد فشار عرضه از سوی سهام‌داران بودیم. این روند تا پایان وقت معاملات ادامه یافت و در نهایت با افتی بیش از ۲۵۰۰ واحدی، کار خود را با ۱۳۹۸ واحد مثبت به پایان رساند و در کانال ۳۲۶ هزار واحدی قرار گرفت.

نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به اینکه در روزهای اخیر، چه در فاز مثبت و چه در فاز منفی، مشخصه اصلی بازار هیجان است، عنوان کرد:«همانطور که در هنگام صعود بازار، رفتار سهامداران به شدت هیجانی است، در جهت عکس هم همان هیجان دیده می‌شود. اما به دلیل اینکه در شرایط مثبت بازار همه خرسند هستند، دیگر کسی به این هیجانات دقت نمی‌کند، اما زمانی که بازار با افت مواجه می‌شود، همه به دنبال چرایی آن می‌گردند.»

این کارشناس بازار سرمایه در تشریح محرک اصلی بازار در مدت اخیر عنوان کرد:«محرک اصلی بازار نقدینگی است؛ بیش از اینکه تحلیل‌ها محرک اصلی بازار باشد، نقدینگی عامل اصلی حرکت بازار است. نقدینگی حاضر در بازار هم پول بزرگی است که در بورس وجود دارد و در زمان رفت و آمدش، هیجانات بسیار زیادی را ایجاد می‌کند.»

قدوسی در خصوص عملکرد بازار امروز عنوان کرد:«نمی‌توان گفت که با بازار خوبی روبه‌رو نبودیم، چرا که بسیاری از سهم‌هایی که صف خرید بودند، منفی شدند.»
وی در ادامه افزود:« در عین حال رفتار جالب توجهی نیز در این روزهای هیجانی مشاهده می‌شود؛ بسیاری از افراد در منفی ۷ و منفی ۸ روز بعد سهم خود را به فروش می‌رسانند که نمی‌توان این حرکت را تحلیل کرد.»

قدوسی با اعلام این مساله که نکته مثبت و امیدوارکننده بازار امروز، ارزش معاملات آن است، عنوان کرد:«تا ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه این حجم با رقم ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود، اما وقتی عرضه‌ها زیاد شد، این رقم به بیش از ۳۳۰۰ میلیارد تومان رسید.»

وی در ادامه توضیح داد:«وقتی به حجم صف‌های خرید در روزهای مثبت نگاه می‌کنیم، ارزششان در حدود ۴۳۰ میلیارد تومان بوده است؛ این نشان می‌دهد که همچنان نقدینگی‌های زیادی وجود دارند که تمایل دارند به بازار وارد شوند و امروز هم که عرضه‌ها بالا رفت و صعود معکوس شد، این نقدینگی عقب نکشید و تسلیم نشد. بلکه ایستاد و خرید کرد و این نکته امیدوار کننده بازار است.»

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش‌بینی چهارشنبه خاطرنشان کرد:«امیدواریم که فردا بورس در آغاز کار خود، متعادل شود و روند منفی و هیجان فروش ادامه دار نشود. همچنین باید در روز بعد به گروه‌های دارویی، بانک، خودرو و بیمه توجه ویژه‌ای داشت.»

بازار سهام در روز چهارشنبه

بازار سهام از صبح روز چهارشنبه کار خود را با نزول شاخص آغاز کرد و تا میانه‌های بازار با افتی بیش از چهار هزار واحدی روبه‌رو شد. اما رفته رفته از شدت عرضه‌ها کاسته و بازار در ساعت ۱۱ صبح، دو هزار واحد از افت خود را جبران کرد. پس از آن نیز نماد وبملت که از تاریخ ۲۶ خرداد ماه سال جاری متوقف شده بود، گشوده شد و شاخص با رشدی بیش از ۵۰ درصدی دو هزار واحد تغییر کرد و مثبت شد.

در نهایت نیز بازار با ۲۰ واحد افزایش در کانال ۳۲۶ هزار واحدی قرار گرفت و پرونده هفته دوم مهرماه بسته شد.

امین شاکرم، کارشناس و تحلیل‌گر بازار سرمایه در تحلیل روند امروز بازار به تجارت‌نیوز می‌گوید: «یکی از دلایل رفتار امروز بورس به خاطر روز پایان هفته و تمایل به نقد کردن پورتفوی افراد شکل گرفت. دلیل دیگر را هم می‌توان به خاطر رشد بیش از اندازه بازار عنوان کرد. عموم سهام‌داران بر این اعتقاد هستند که رشد بسیاری از سهم‌ها دیگر بر پایه بنیادین نیست و صرفا با قدرت ورود پول افزایش یافته است.»

وی بر این باور است که بسیاری از سهم‌ها از ارزش ذاتی خود فراتر رفته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:«یک بحث دیگری هم مربوط به اخبار سیاسی و انتظارات مردم از سخنرانی رئیس جمهور بود؛ بسیاری کنجکاو بودند که چه اظهاراتی مطرح خواهد شد؟ اما در نهایت انتظارات برآورده نشدند.»

شاکرم در پایان خاطرنشان کرد:«در نهایت هم بازگشایی سهم بانک ملت به طور کلی روند را معکوس کرد و سبب شد شاخص مثبت شود. در حالی که شاخص کل امروز با توجه به وضعیت کلیه سهم‌ها منفی بود و صرفا این سهم توانست آن را صعودی کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.