خبر فوری:

خبر مهم:

ماجرای افزایش سن بازنشستگی چیست؟

پادکست پرونده

ماجرای افزایش سن بازنشستگی چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته‌‍ گذشته مجلس یازدهم در ادامه بررسی برنامه هفتم توسعه به بند الحاقی بند خ ماده 11 برنامه هفتم که به افزایش سن بازنشستگی می‌پرداخت، رأی مثبت داد. بر اساس این مصوبه حداکثر سنوات بازنشستگی 35 سال و حداکثر سن بازنشستگی برای مردان 62 سال و برای زنان 55 سال تعیین شد. مصوبه‌ای که هنوز تا اجرایی شدن راه طولانی در پیش دارد اما صرف تصویب شدن آن کافی بود تا بحث‌های زیادی در مورد چگونگی محاسبه سنوات و سن بازنشستگی میان طیف وسیعی از جامعه که مبتلابه این مصوبه هستند شکل بگیرد.

به همین منظور در هفتاد و یکمین پادکست رادیو تجارت نیوز با بررسی ابعاد این پرونده مهم در خدمت شما هستیم با طرح این سوالات که این مصوبه دقیقاً چه می‌گوید؟ چرا دولت و مجلس تصمیم به اجرای آن گرفته‌اند؟ این تصمیم چه تبعات اجتماعی و اقتصادی در پی خواهد داشت؟ 

چرا افزایش سن بازنشستگی پیشنهاد شد؟ مروری بر وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در ایران 

کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها؛ این جمله اولین سطر از بند الحاقی بند خ ماده11 است که می‌توان از آن به عنوان عصاره دلیل افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه یاد کرد. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید، علیرقم مشخص شدن وجود یک بحران جدی در صندوق‌های بازنشستگی، برنامه ششم توسعه هیچ برنامه مشخصی برای مدیریت این صندوق‌ها نداشته اما نویسنده این گزارش معتقد است دولت در برنامه هفتم توسعه برعکس برنامه ششم برنامه مشخصی درباره صندوق‌ها دارد. این یعنی بعد از گذشت سالها از آغاز بحران در صندوق‌های بازنشستگی ظاهراً بلاخره دولت به دنبال راهکار برای مشکل این صندوق‌ها افتاده است و با افزایش سن بازنشستگی دنبال حل این بحران است. در اینجای پادکست فارغ از این که راهکار فعلی دولت برای صندوق‌ها تا چه حد درست است بد نیست نگاهی به عمق بحران این صندوق‌ها بیندازیم. سارا اسلامی، دبیر تحریریه تجارت نیوز گزارش می‌دهد.

منابع صندق‌های بازنشستگی در سال‌های گذشته چه شد؟ چرا صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته شدند؟ 

شما با رادیو تجارت نیوز همراه هستید. حالا که با عمق بحران در صندوق‌های بازنشتگی آشنا شدیم سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اصلاً منابع این صندوق‌های که کم هم نبوده است طی این سالها کجاها هزینه شده است؟ و اصلاً چرا صندوق‌های بازنشستگی به این روز افتاده‌اند و در آستانه ورشکستگی قرار دادند؟ در این بخش از پادکست، مرضیه محمودی، سردبیر تجارت نیوز به این سوالات پاسخ داده است.

تبعات اجتماعی سن بازنشستگی 

با مشخص شدن عمق بحران صندوق‌های بازنشستگی که به ورشکستگی این صندوق‌ها نیز تعبیر می‌شود حالا سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا راه‌حل کنونی دولت یعنی افزایش سن بازنشستگی می‌تواند جلوی سقوط این صندوق‌ها بگیرد یا خیر؟ سوسن‌ یحیی‌پور، دبیر اقتصاد کلان تجارت‌نیوز برای پاسخ به این پرسش که آیا افزایش سن بازنشستگی از ورشکستگی صندوق‌ها جلوگیری می‌کند یا نه، به سراغ سهراب دل‌انگیزان- دانشیار دانشگاه رازی کرمانشاه رفته است.

افزایش سن بازنشستگی از ورشکستگی صندوق‌ها جلوگیری می‌کند؟

دولت و مجلس در توجیه افزایش سن بازنشستگی می‌گویند با توجه به این که سن امید به زندگی طی دهه‌های اخیر در ایران افزایش داشته است بنابراین افزایش سن بازنشستگی اقدامی مثبت تلقی می‌شود اما کارشناسان جامعه‌شناسی در این مورد چه نظری دارند؟ عاطفه محمودی، دبیر سرویس جامعه تجارت نیوز در گفتگو با علی اضغر سعیدی، جامعه‌شناس، جواب این سوال را جویا شده است.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندق‌های بازنشستگی در ایران و دیگر کشورها

در شرایطی که مسئولین کشور ما دنبال حل بحران صندوق‌های بازنشستگی از طریق افزایش سن بازنشستگی هستند بد نیست به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در سایر کشورها و مسیری که آنها در پیش گرفتند نگاهی داشته باشیم تا ببینیم آیا راه حل فعلی مجلس و دولت آخرین راه محسوب می‌شود یا خیر؟ سوالی که عرفان حاج محمدی خبرنگار سرویس اقتصاد جهان به با بررسی نحوه کار و سرمایه‌گذاری صندوق‌ها بازنشستگی در سایر کشورها به آن پاسخ خواهد داد.

عملکرد دولت در زمینه اصلاحات ساختاری صندوق‌های بازنشستگی 

حالا که با تجربه سایر کشورهای در زمینه مدیریت صندوق‌های بازنشستگی از طریق سرمایه‌گذاری آشنا شدیم این سوال مطرح می‌شود که چرا دولت ایران به دنبال اجرای این برنامه‌ها نمی‌رود؟ یا در بدترین حالت چرا به موازات افزایش سن بازنشستگی دولت از الگوی سرمایه‌گذاری در صنوق‌ها رونمایی نمی‌کند؟ سوال مهمی که امیر داداشی دبیر سرویس صمت تجارت نیوز به آن پاسخ می‌دهد.

 

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.