کد مطلب: ۹۰۸۰۲۲

«تجارت‌نیوز» آمار پرداخت وام به دستگاه‌های اجرایی را بررسی می‌کند:

پرداخت ۴۴ همت وام بانکی به سازمان تامین اجتماعی در زمستان/ استقلال ۵ میلیارد تومان و پرسپولیس ۲۰۰ میلیارد تومان وام گرفتند

پرداخت 44 همت وام بانکی به سازمان تامین اجتماعی در زمستان/ استقلال 5 میلیارد تومان و پرسپولیس 200 میلیارد تومان وام گرفتند

دستگاه‌های اجرایی در زمستان سال گذشته بیش از 142 همت وام بانکی گرفتند که این رقم 6 برابر تسهیلات دریافتی آنها در پاییز 1402 است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس قانون بودجه سال 1402 بانک مرکزی موظف است با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و داده‌های دریافتی از بانک‌ها، در پایان هر فصل اطلاعات مربوط به میزان پرداخت وام بانکی به دستگاه‌های اجرایی را افشا کند. حال به‌تازگی، این آمار و ارقام برای چهارمین بار و تا پایان زمستان سال گذشته منتشر شده است.

داده‌های گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در طول زمستان سال گذشته، 186 دستگاه اجرایی و سازمان کشور، در مجموع هزار و 210 فقره وام بانکی گرفته‌اند و مجموع رقم دریافتی به حدود 142 هزار و 160 میلیارد تومان می‌رسد.

مقایسه این آمار با گزارش پاییز سال گذشته بانک مرکزی از جهش قابل توجه تسهیلات پرداختی به دستگاه‌های اجرایی حکایت دارد. زیرا در پاییز 1402 این دستگاه‌ها در مجموع 23 هزار و 431 میلیارد تومان در قالب 294 فقره وام دریافت کرده بودند.

وام دستگاه

بیشترین تسهیلات به کدام دستگاه اجرایی رسید؟

داده‌های منتشرشده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که بیشترین وام بانکی پرداخت‌شده به دستگاه‌های اجرایی در سه‌ماهه آخر سال 1402 مربوط به سازمان تامین اجتماعی بوده که در قالب 123 فقره تسهیلات، 44 هزار و 210 میلیارد تومان وام گرفته است. به این ترتیب، حدود یک‌سوم از کل وام‌های پراختی به دستگاه‌های اجرایی، به سازمان تامین اجتماعی اختصاص پیدا کرده است.

همچنین شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران که بازوی دولت در انجام وظایف تهیه و تامین، خرید، ذخیره‌سازی و توزیع کالاهای اساسی کشور به شمار می‌رود با دریافت 30 فقره وام به ارزش 38 هزار و 500 میلیارد تومان، در رده دوم این فهرست قرار دارد.

شرکت‌های خدمات حمایتی کشاورزی با 12 هزار و 750 میلیارد تومان، صندوق بازنشستگی کشوری با 6 هزار میلیارد تومان، شهرداری شیراز با پنج هزار و 275 میلیارد تومان و آستان قدس رضوی با دو هزار و 808 هزار میلیارد تومان نیز دیگر دستگاه‌های اجرایی بودند که بیشترین وام را از بانک‌ها گرفتند.

شهرداری‌ها 11.5 همت وام بانکی گرفتند

از دیگر نکات جالب توجه آمارهای بانک مرکزی می‌توان به این اشاره کرد که باشگاه استقلال در زمستان سال گذشته حدود پنج میلیارد تومان و باشگاه پرسپولیس 200 میلیارد تومان وام گرفته‌اند.

به علاوه، بررسی‌ها نشان می‌دهند 35 شهرداری در زمستان بیش از 11 هزار و 540 میلیارد تومان وام گرفته‌اند. بنیادهای مسکن در استان‌های کشور نیز در مجموع هشت هزار و 654 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند. این رقم برای شرکت‌های توزیع برق بیشتر از دو هزار و 606 میلیارد تومان و شرکت‌ آب و فاضلاب استان‌ها نیز هزار و 300 میلیارد تومان ثبت شده است.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.