خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۹۱۰۱۶۳

محصولات لبنی صدرنشین صادرات صنایع غذایی/ رشد ۱۴ درصدی صادرات

محصولات لبنی صدرنشین صادرات صنایع غذایی/ رشد ۱۴ درصدی صادرات

اطلاعات منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی ایران حاکی از رشد ۱۴ درصدی صادرات صنایع غذایی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ است و در این مدت از بین اقلام مختلف صنایع غذایی، بیشترین میزان صادرات مربوط به محصولات لبنی بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، اطلاعات منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد صادرات صنایع غذایی در سال گذشته حدود ۱۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته و به بیش از ۱.۸۱ میلیارد دلار رسیده است.

به طور کلی صادرات صنایع غذایی در پنج سال گذشته نوساناتی داشته و صادرات این صنعت در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ به ترتیب حدود ۱.۵۴، ۱.۵۰، ۱.۶۶، ۱.۵۸ و ۱.۸۱ میلیارد دلار بوده و متوسط قیمت صادراتی هر تن محصولات صنایع غذایی در سال‌های یاد شده به ترتیب ۱۱۳۶، ۸۷۵، ۹۶۲، ۱۰۱۵ و ۹۶۲ دلار محاسبه شده است.

در بخش دیگری از این گزارش به اقلام عمده صادراتی در حوزه صنایع غذایی در سال گذشته پرداخته شده که نشان می‌دهد بیشترین صادرات در این بخش مربوط به محصولات لبنی بوده و طی مدت یاد شده ۵۵۱ هزار تن محصولات لبنی به ارزش ۷۳۳ میلیون دلار از کشور صادر شده است.

در رتبه بعدی رب گوجه فرنگی و آبمیوه و کمپوت قرار دارد که ارزش صادرات آن‌ها در سال گذشته به ترتیب ۱۴۵ و ۱۲۶ میلیون دلار بوده است.

انواع مخمرهای غذایی، کاکائو و فرآورده‌های آن‌ها و انواع نان هم کمترین صادرات را در بین محصولات غذایی در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند به‌ طوری‌که صادرات سه گروه یاد شده در سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۴۱، ۴۹ و ۸۰ میلیون دلار بوده است.

63022284

بنابر اعلام ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران، صادرات صنایع غذایی جهان در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار اعلام شده و نسبت صادرات صنایع غذایی ایران در این سال در مقایسه با صادرات صنایع غذایی در جهان، ۰.۳ درصد بوده است.

همچنین صنایع غذایی سهم ۳.۷ درصدی از تولید ناخالص داخلی و سهم ۱۸ درصدی از کل اشتغال صنعتی را دارد، سهم صنایع غذایی از ارزش‌افزوده بخش صنعت نیز حدود ۱۱ درصد و سهم صادرات آن ۳.۷ درصد از کل صادرات صنایع است. از سوی دیگر در حال حاضر ۸۳۰۰ واحد صنعتی ثبت شده با اشتغال ۳۶۱ هزار نفر و تولید ۴۰ میلیون تن فرآورده غذایی در کشور فعال هستند.

 

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.