خبر فوری:

خبر مهم:

بشنوید: چرا ایرانیان سفر نمی‌روند؟/پادکستی درباره بحران گردشگری داخلی

بشنوید: چرا ایرانیان سفر نمی‌روند؟/پادکستی درباره بحران گردشگری داخلی

حجم فایل صوتی: ۶۰.۲۲M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۵:۰۳ دانلود فایل صوتی

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دهمین پرونده از سری پرونده‌های اقتصادی تجارت‌نیوز با بررسی ابعاد بحران گردشگری داخلی همراه شما هستیم با طرح این سوال که چرا سفر به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های سپری کردن اوقات فراغت از میان ایرانی‌ها رفته و بسیاری از طرح‌های گردشگری کوچک و بزرگ در آستانه جوانه زدن ناچار به پژمردن شده‌اند.

گردشگری در محاق

روزهای پایانی تابستان امسال هم رسید و همچنان گردشگری داخلی در ایران در محاق است. چرا ایرانیان به سفر نمی‌روند یا سفرهایشان را نمی‌توان در سبدِ گردشگری داخلی منظور کرد؟ اقتصاد گردشگری ایران در چه وضعیتی است؟ آیا مشکل از وضعِ اقتصادی مردم است یا دل و دماغی برای سفر نمانده؟ اقتصادهای محلی که دو سال کرونا را با سختی پشت سر گذاشته‌اند اکنون و با بی‌مهری مسافران چه شرایطی را تجربه می‌کنند؟

جایگاه فعلی گردشگری در اقتصاد ایران کجاست؟

ایرانیان در طول تاریخ همیشه عاشق سفر بوده‌اند اما در یک دهه گذشته، اقتصاد گردشگری داخلی آرام آرام حول محور اقتصادهای محلی شکل گرفت تا از سویی اشتغال‌آفرین باشد و از سوی دیگر، تامین کننده درآمد گروه‌های مختلف. اما به نظر می‌رسد پس از رفعِ موانعِ کرونایی همچنان حال گردشگری داخلی کشور خوب نیست. جزئیات بیشتر را در گزارش مرضیه محمودی، سردبیر تجارت‌نیوز خواهید شنید.

سیاست‌های کلان حوزه گردشگری چه می‌گویند؟

به اصلی‌ترین بخش پرونده این هفته رسیدیم، اینکه چرا میزان سفر در میان ایرانیان تا این حد کاهش پیدا کرده است. عاطفه محمودی، دبیر سرویس جامعه تجارت‌نیوز به بررسی عوامل کاهش میزان سفر در میان ایرانیان پرداخته است.

چرا ایرانیان سفر نمی‌روند؟

وقتی که سخن از اقتصاد گردشگری به میان می‌آید، بیش از همه چیز، منظور آورده سفر هموطنان برای اقتصادهای محلی‌ست و بر این اساس نمی‌توان رونق گردشگری خارجی را به پای گردشگری داخلی نوشت. توضیحات بیشتر از زبان سارا اسلامی، دبیر تحریریه تجارت‌نیوز.

چه تعداد گردشگر خارجی به ایران آمده‌اند؟

گردشگری در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه نیز دوران رکود خود را سپری می‌کنند خصوصا پس از پایان کرونا که توقع افزایش سفرهای داخلی بود. عرفان حاج محمدی، خبرنگار سرویس اقتصاد جهان تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد.

سهم هزینه‌های سفر در سبد اقتصاد خانواده چقدر است؟

اخیرا گزارش سالانه سفر ایرانیان توسط یکی از استارتاپ‌های حوزه گردشگری منتشر شد. اگرچه داده‌های شرکتی که به صورت انحصاری در این حوزه فعالیت می‌کند تمام واقعیت را نشان نمی‌دهد اما سرویس استارتاپ تجارت نیوز با نگاهی به این گزارش، تغییرات سفر ایرانیان را بررسی کرده است.

ایرانی‌ها بیشتر سفر می‌روند یا شهروندان کشورهای همسایه؟

ورود گردشگران خارجی به هر کشوری می‌تواند رشد و شکوفایی اقتصادی را برای آن کشور به همراه داشته باشد چرا که گردشگری جزو صنایعی ست که در درآمد غیرنفتی کشورها جایگاه ویژه‌ای دارد. سرویس جامعه تجارت نیوز در گزارش خود به این سوال جواب داده که چه تعداد گردشگر خارجی به ایران آمده‌اند.

سفر ایرانیان چه تغییراتی کرده است؟

در آخرین بخش از این پرونده، سوسن یحیی‌پور، دبیر سرویس اقتصاد کلان تجارت نیوز، نگاهی دارد به جای سفر در سبد معیشتی خانوارها چرا که به نظر می‌رسد وضعیت اقتصادی، فقر و تورم اصلی‌ترین موانع بر سر راه سفر در میان ایرانی ها باشد.

دهمین پرونده اقتصادی تجارت‌نیوز که به بررسی دلایل سفر نرفتن ایرانیان می‌پرداخت همین جا به پایان رسید اما اقتصادهای محلی همچنان چشم به راه گردشگران داخلی هستند. اگر آن طور که مقامات می‌گویند، ورود هر گردشگر خارجی به داخل کشور، هشت شغل مرتبط با صنعت گردشگری ایجاد کند، توسعه پایدار کشور و افزایش ضریب اشتغال پایدار جز از طریق سفر ممکن نیست. بنابراین شاید در ظاهر طرح موضوع اهمیت گردشگری در شرایط کنونی، اندکی لوکس و تجملاتی به نظر برسد اما تجربه نشان داده که صنعت گردشگری می‌تواند یکی از مهمترین برگ برنده‌های کشور در مواجهه با معضلات بدخیمِ اقتصادی باشد.

خوشحالیم که این بار هم توانستیم در یک پرونده مفصل صوتی به سوژه مورد نظر شما بپردازیم، اگر برای هفته‌های آتی، سوژه پیشنهادی دارید، پادکست پرونده تجارت‌نیوز منتظر شماست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.