خبر فوری:

خبر مهم:

پادکست رادیو تجارت نیوز: جای خالی ایران در کریدورهای جهانی ترانزیت

پادکست رادیو تجارت نیوز: جای خالی ایران در کریدورهای جهانی ترانزیت

سعید برآبادیسعید سعید برآبادیسعید
حجم فایل صوتی: ۴۶.۱۸M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۱۹:۵۳ دانلود فایل صوتی

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایرانیان که از دیر باز با ساخت جاده های بین المللی چون جاده ادویه و جاده ابریشم، بنیانگذاران تجارت جهانی بودند حالا و در قرن حاضر از پروژه بین‌المللی ساخت دو کریدور ترانزیتی و حمل بار کنار گذاشته شده اند.

سلام. اینجا تهران است و شما شنونده تازه‌ترین پرونده اقتصادی رادیو تجارت‌نیوز با موضوع کریدورهایی که ایران را دور می‌زنند هستید.

تلاش ما در شصت و پنجمین قسمت از پادکست اقتصادی رادیو تجارت نیوز این است که توضیح دهیم چطور ایران که روزگاری به عنوان دروازه شرق به غرب جهان، موقعیتی ژئوپولوتیک داشت، اکنون از دو پروژه مهم زنجیره تامین کالا و بار بین المللی کنار گذاشته شده است.

دهه اخیر در اقتصاد بین المللی را باید دهه کریدورسازی در جهان بنامیم. چین از سویی در جدال اقتصادی با آمریکا، بازارهای اروپا را هدفِ تولیدات خود قرار داده و آمریکا ناچار به تامین منافعِ همپیمانان صنعتی و درحال توسعه خود در قلب آسیا و اروپاست و هر دو رقیب، نیاز جدی به ساخت کریدورهایی دارند که بار و کالا بتواند از طریق آنها با ارزانترین و امن‌ترین و سریعترین شکل ممکن جابه‌جا شود. در چنین شرایطی چین به دنبال ساخت یک جاده ابریشم جدید است که نام آن را یک جاده یک کمربند گذاشته و آمریکا در تقابل همیشگی خود با چین، چند هفته قبل از طرح کریدور لاچین رونمایی کرد؛ کریدوری که باز هم با دور زدن ایران از هند تا اردن و سرزمین های اشغالی خواهد رفت.

همچنین در این پادکست تبعات حذف ایران از این دو کریدور مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.