خبر فوری:

خبر مهم:

افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه 1403 چگونه رقم خواهد خورد؟

پادکست پرونده

افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ چگونه رقم خواهد خورد؟

حجم فایل صوتی: ۵۶.۳۶M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۳:۵۰ دانلود فایل صوتی

اواسط هفته گذشته بود که کلیات لایحه بودجه سال۱۴۰۳ منتشر شد. بودجه‌ای که نسبت به سالهای قبل تغییرات قابل توجهی را نشان می‌داد. براساس آنچه تا امروز از بودجه ۱۴۰۳ افشا شده است دولت قصد دارد تا عمده مخارج خود را از طریق اخذ مالیات از مردم و کسب و کارها تأمین کند.

اواسط هفته گذشته بود که کلیات لایحه بودجه سال1403 منتشر شد. بودجه‌ای که نسبت به سالهای قبل تغییرات قابل توجهی را نشان می‌داد. براساس آنچه تا امروز از بودجه 1403 افشا شده است دولت قصد دارد تا عمده مخارج خود را از طریق اخذ مالیات از مردم و کسب و کارها تأمین کند.

تصویر کلی بحث مالیات در بودجه 

سلام من مریم میری هستم و در تازه‌ترین پرونده اقتصادی رادیو تجارت‌نیوز شنونده یک پرونده مفصل صوتی درباره مالیات در بودجه 1403هستید. در نخستین بخش از پادکست این هفته، سوسن یحیی‌پور، دبیر سرویس اقتصاد کلان تجارت‌نیوز در مورد تصویر کلی درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه 1403 و میزان تغییر آن نسبت به سالهای گذشته برای ما خواهد گفت.

چه کسانی و به چه میزانی باید مالیات بدهند؟ 

حالا که تصویر کلی از درآمدهای مالیاتی سال1403 برای ما مشخص شد شاید بد نباشد تا قدری جزئی‌تر به آن بپردازیم و مشخص کنیم که امسال دقیقاً چه‌کسانی و به چه میزان باید مالیات بپردازند. در همین خصوص زینب مختاری دبیر سرویس بازارها گزارش می‌دهد.

معافیت مالیاتی نهادها و سازمان‌ها و پلتفرم‌ها 

در حالی که دولت خواب افزایش درآمدهای مالیاتی خود را از طریق فشار به مردم و کسب و کارها دیده در سمت دیگر این ماجرا سالیان سال است که تعداد زیادی از نهادها و سازمان‌های مختلف به دلایل مختلفی از پرداخت مالیات معاف هستند. معافیتی که امسال شامل گروه‌های جدیدی نیز شده است. در این بخش از پادکست سارا اسلامی، دبیر تحریریه تجارت نیوز در مورد این نهادها و سازمان‌ها برای ما می‌گویند.

اقتصاد ایران توان پرداخت این حجم از مالیات را دارد؟ 

این اعداد و ارقامی که در مورد مالیات‌های سال1403 شنیدید در شرایطی است که اقتصاد ایران سالیان سال است که درگیر انواع تحریم، رکود و سوء مدیریتی داخلی بوده و هست و تاب‌آوری اقتصاد ایران بسیار پایین آمده است. حالا سوال اینجاست که اصلاً اقتصاد ایران توان پرداخت این حجم از مالیات را دارد؟ سوالی که سهیل بانی در مصاحبه با محمدتقی فیاضی، تحلیلگر مسائل بودجه به دنبال پاسخ آن است.

چرا ایرانی‌ها مالیات نمی‌دهند؟ 

پرداخت مالیات حتی مالیات‌های سنگین 50درصدی در اکثر نقاط جهان خصوصاً در کشورهای پیشرفته امری پذیرفته شده محسوب شده و اکثریت مردم مخالفتی با آن ندارند اما در ایران پرداخت مالیات برای مردم بسیار سنگین و سخت است و همه دنبال راهی برای فرار از مالیات هستند. اما این تفاوت دیدگاه از کجا نشأت می‌‌گیرد. عاطفه محمودی، دبیر سرویس جامعه علت مالیات گریزی مردم را برای ما توضیح می‌دهد. 

تبعات افزایش مالیات بر صنعت و تولید 

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که چنانچه رقم مالیات بیشتر از توان اقتصادی کسب و کارها و مردم باشد بسیاری از مالیات دهندگان یا به سمت فرار مالیاتی سوق پیدا خواهند کرد یا به سمت تعطیل کردن کسب و کار خود می‌روند. اتفاقی که در نهایت به ضرر تولید و اقتصاد کشور می‌شود.در آخرین بخش از پادکست این هفته رادیو تجارت نیوز امیر داداشی دبیر سرویس صمت در مورد تأثیر اعداد و ارقام جدید مالیات و تأثیر آن بر صنعت و تولید می‌گوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.