حجم ویدیو: ۳۵.۴۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۰۳ دانلود ویدیو

محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت:

تامین مالی/ قلب تپنده نظام نوآوری است

حامد اناری حامد اناری

در حاشیه بازدید از نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری، به گفت‌وگو با تجارت‌نیوز پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز، نمایشگاه اینوتکس 2024 در پارک علم و فناوری پردیس برگزار شد. این نمایشگاه اخبار و حواشی مخصوص به خود را داشت که شما می‌توانید شرح کامل این نمایشگاه را از اینجا بخوانید.

اینوتکس به شناخت ما کمک می‌کند

در حاشیه روز سوم از برگزاری نمایشگاه اینوکس در پارک علم و فناوری، دکتر محمد صادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری، از غرفه‌ها و تازه‌های تکنولوژی بازدید کرد. خیاطیان حین بازدید خود در مورد ضرورت و لزوم برگزاری نمایشگاه‌هایی به مانند اینوتکس، به طور اختصاصی با تجارت‌نیوز گفت‌وگو کرد.

محمد صادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری، گفت: «این نمایشگاه در اولین گام به شناخت ما کمک می‌کند. یعنی به تکمیل شناختی از ظرفیت موجود یاری می‌رساند. زیرا بسیاری از مصرف‌کنندگان محصولات دیجیتال از ظرفیت‌ها و پتانسیل تولیدی تولیدکنندگان داخلی آگاه نیستند.»

این در حالی‌ است که بازدید عمومی از نمایشگاه اینوتکس بیش از صد هزار نفر ارزیابی شده است. رقمی چشمگیر که خود نشان از توجه عمومی به مساله تکنولوژی و فناوری در کشور است. اینوتکس فرصت خوبی برای به نمایش گذاشتن ظرفیت‌ها و نقاط مستعد و دارای پتانسیل ایرانی  است. عرضه این ایده امری ضروری‌ است. فرهنگ‌سازی در این حوزه از مسائل مهم امروز است. خیلی اوقات به‌واسطه بی‌توجهی به اکوسیستم افراد دچار مشکلاتی مانند طردشدگی یا اجبار به مهاجرت می‌شوند. اکوسیستم نیازمند توجه عام و خاص یک جامعه است.

اطلاق کلمه اکوسیستم دارای معنای عمیقی‌ است. محمد صادق خیاطان در این باره گفت: «برگزاری این‌دست از نمایشگاه‌ها سبب جمع کردن اجزای مختلف اکوسیستم در کنار یکدیگر می‌شود. این جمع‌آوری در نهایت به هم‌افزایی کمک می‌کند.» یعنی افراد و اشخاص یا گروه‌ها به یکدیگر می‌افزایند و رقابت به معنای ناسالم خود دیگر وجود نخواهد داشت. 

او اضافه کرد: «همرسانی این اجزا یعنی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و چه‌بسا سرمایه‌داران زمینه‌ای برای توسعه ایجاد می‌کند. ابتدایی‌ترین مزیت این نمایشگاه آشنایی افراد با سرشناسان و فعالان اکوسیستم است.»

بسیاری از اوقات بحرانی که در اکوسیستم باعث شکست افراد و گروه‌های مختلف می‌شد، عدم تراکم این اجزا و فعالیت جزیره‌گونه‌شان بود. با این‌حال در چند سال گذشته پیشرفت‌های درخوری را شاهد بودیم. 

محمد صادق خیاطیان گفت: «این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری‌اند به شمار می‌آید. آنها می‌توانند اینجا با مهم‌ترین دستاورهای سرشناسان تکنولوژی و فناوری در کشور آشنا شوند و برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.»

تامین مالی/ قلب تپنده نظام نوآوری است

در یک کلام نوآوری هزینه دارد. برخی اوقات نیارمند هزینه برای تامین زیرساخت‌های لازم هستیم. هزینه‌هایی در ابعاد کلان که باید در بودجه عمومی کشور و با برنامه‌ریزی خرج شوند. 

خیاطیان در این خصوص توضیح داد: «تامین مالی قلب تپنده نظام نوآوری است. این وظیفه را صندوق نوآوری و شکوفایی بر عهده دارد. تامین مالی نوآوران با اعطای تسهیلات خرد و کلان بانکی به سبب تضمین این مساله که شرکت‌ها امکان استفاده از منابع بانکی را خواهند داشت.»

خیاطیان در ادامه به اهمیت فرایند سرمایه‌گذاری خطرپذیر پرداخت و گفت: «امروزه توجه بسیاری به سرمایه‌گذاری خطرپذیر جلب شده است. امید است با استفاده درست از این ظرفیت‌ها از تمام ابزارهای توسعه برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنیم.»

همان‌طور که ذکر شد، تامین مالی نوآوران از مهم‌ترین اقدامات لازم برای توسعه فناوری در کشور است. بدین‌ترتیب می‌توان زمینه‌ای برای رشد افراد و گروه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه فراهم کرد. امید است با استفاده درست از ابزارهای توسعه، امکان مشاهده تاثیر دستاوردهای نوآوران در زندگی مردم دیده شود. 

رشد فناوری نسبت و تاثیر مستقیم بر کیفیت افراد دارد. بهبود این وضعیت ابتدا از ارتقای زیرساخت‌ها شروع می‌شود. وظیفه‌ای که بر دوش مسئولان و نهاد‌های اداره‌کننده بازمی‌گردد. به عنوان مثال در گذشته افراد وقت بسیاری برای امور بانکی خود سپری می‌کردند. پرداخت قبوض و مسائلی از این دست، انرژی بسیاری از آنان می‌گرفت. امروزه اما دیگر از سختی‌های سابق خبری نیست. این امکانات جدید به‌ سبب رشد و توسعه فناوری در کشور به‌ دست آمده است. 

رشد و توسعه فناوری زین‌ پس نیز نقش اساسی در بهبود کیفیت زندگی افراد خواهد داشت. بنابراین امید است تا تمام عوامل و دست‌اندرکاران دست به دست یکدیگر دهند و برای پیشرفت و برداشتن قدم‌های بعدی کوشا باشند.  

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.