خبر مهم:

کد مطلب: ۱۴۳۲۷۴

بعد از حضور فرانسه در صنعت نفت ایران:

توتال شکاف میان اروپا و آمریکا را بیشتر کرد

توتال شکاف میان اروپا و آمریکا را بیشتر کرد

سرمایه‌گذاری‌ اخیر شرکت توتال در ایران می‌تواند به تردید اروپایی‌ها در مورد سرمایه‌گذاری در کشورهای روبه‌رشد خاورمیانه پایان دهد. سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال ایران بسیاری از این تردیدها را موجب شده است.

شرکت توتال روز دوشنبه قراردادی به ارزش 1 میلیارد دلار برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی با ایران امضا کرد.

شرکت خودروسازی فولکس واگن هم اعلام آمادگی کرده است تا در ایران سرمایه‎گذاری کند. این اولین بار پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ است که شرکت‌های اروپایی برای همکاری‌های اقتصادی با ایران تمایل نشان داده‌اند.

این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند به تردید اروپایی‌ها در مورد سرمایه‌گذاری در کشورهای روبه‌رشد خاورمیانه پایان دهد. سیاست‌های متغیر آمریکا در قبال ایران و تهدیدهای دونالد ترامپ برای لغو توافق هسته‌ای این تردیدها را موجب شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، سرمایه‌گذاری‌های اخیر همچنین نشان‌دهنده شکاف میان دونالد ترامپ و هم‌پیمانان اروپایی‌اش است. علی‌رغم اینکه کاخ سفید در حال بررسی توافقنامه هسته‌ای است، شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری به ایران چراغ سبز نشان داده‌اند.

یک تحلیل‌گر ارشد مسائل خاورمیانه و آفریقای شمالی گفت: بسیاری شرکت‌های اروپایی در انتظار مشخص شدن اوضاع بودند. سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری توتال در ایران برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی به طور اخص تا حدی مسیر را مشخص کرده است.

هر چه میزان سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در ایران افزایش یابد، احتمال پشت کردن به حسن روحانی که قصد دارد درهای ایران را برای سرمایه‌گذاری خارجی باز کند، کمتر خواهد شد.

ایران دارای بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی در جهان است. در حال حاضر ایران 80 میلیون مصرف‌کننده دارد که در سال‌های اخیر به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی از بسیاری از محصولات و تولیدات غربی محروم بوده‌اند.

اگر تصمیم ترامپ الغای توافق هسته‌ای باشد، ناچار خواهد بود روسیه و چین -هم‌پیمانان کلیدی ایران- را متقاعد کند.

گفتنی است، شرکت ملی نفت چین هم در پروژه توسعه میدان گازی ایران، توتال را همراهی می‌کند.

از سوی دیگر اما، حتی اگر واشنگتن موفق به نفی این توافق نشود، باز هم دشمنی آشکار ترامپ با ایران می‌تواند سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران را دشوار کند.

بانک‌های آمریکایی به دلیل تحریم‌ها، از ارتباط تجاری با ایران محروم هستند که محدودیت‌هایی را برای اروپایی‌ها هم به وجود آورده است.

در حال حاضر استفاده از دلار در سرمایه‌گذاری‌های ایران امکان‌پذیر نیست. در عوض، شرکت‌ها برای تامین مالی از بانک‌های آسیایی و موسسات مالی کوچک در اروپا استفاده می‌کنند.

علی‌رغم همه این ریسک‌ها، انعقاد این قرارداد برای توتال پرارزش بوده است.

مدیرعامل این شرکت در سفر روز دوشنبه خود در تهران گفت: باز هم به ایران باز خواهم گشت و این تنها یکی از چندین قراردادی است که بین ما و کشور ایران منعقد شده است.

شرکت‌های تولید خودرو، هواپیما و دارو هم در حال امتحان کردن شانس خود هستند. شرکت فولکس واگن که آخرین بار 17 سال پیش به ایران اتومبیل فروخته است، قصد همکاری در تولید و مونتاژ محصولات فولکس واگن را در ایران دارد. این شرکت چندی پیش قراردادی با یک واردکننده داخلی امضا کرد.

شرکت فرانسوی پژو، اولین شرکت تولید خودرو بود که سال گذشته با ایران قرارداد منعقد کرده است.

این تحلیل‌گر ارشد پیش‌بینی کرده‌ است، سال آینده، 4 یا 5 شرکت انرژی دیگر در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

در حال حاضر، رویال‌داچ‌شل و شرکت اِنی در حال مذاکره با ایران هستند.

به گفته این تحلیل‌گر، توافقنامه توتال با ایران، قراردادی بود که صنعت نفت با دقت آن را نظاره می‌کرد و همه منتظرش بودند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Jvhhc

    سیاست ایرانی: چگونه برای نشان دادن تنفر از امریکا به چین روسیه اروپا سواری بدهیم و خوشحال باشیم بین انها شکاف افتاده… خنده دار است. چه شکافی الان چه مساله ای پیش امده که می گویید شکاف {…}