خبر مهم:

کد مطلب: ۶۴۹۸۶

عشق به پرسپولیس تا طعنه به اردوغان

واکنش بین‌المللی به انتصاب بوریس جانسون به عنوان وزیر امور خارجه بریتانیا به شدت منفی بود. در میان اخبار مربوط به واکنش‌ها به دیپلمات ارشد لندن، کمتر می‌شد خبری مثبت پیدا کرد و بعضی‌ حتی چنان از این موضوع حیرت‌زده بودند که آن را بیشتر یک طنز می‌دانستند. به گزارش وب‌سایت گاردین، مواضع منفی نسبت

واکنش بین‌المللی به انتصاب بوریس جانسون به عنوان وزیر امور خارجه بریتانیا به شدت منفی بود. در میان اخبار مربوط به واکنش‌ها به دیپلمات ارشد لندن، کمتر می‌شد خبری مثبت پیدا کرد و بعضی‌ حتی چنان از این موضوع حیرت‌زده بودند که آن را بیشتر یک طنز می‌دانستند.
به گزارش وب‌سایت گاردین، مواضع منفی نسبت به انتصاب جانسون می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. جانسون در زمانی که برای رسانه‌ها، یادداشت می‌نوشت، بسیار به رهبران کشورهای مختلف حمله می‌کرد. این رهبران از جمله شامل باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و جانشین احتمالی وی هیلاری کلینتون و همچنین رجب طیب اردوغان می‌شد.
اما شاید مهمترین و جدی‌ترین دلیل، به دروغ‌گویی وی برگردد. در بروکسل و دیگر پایتخت‌های کشورهای اروپایی، جانسون به عنوان سیاستمداری دروغ‌گو و فرصت‌طلب شناخته می‌شود که بسیار در مورد نقش خود در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا لاف می‌زند.
عصبانیت سیاستمداران خارجی نسبت به جانسون کاملا ریشه‌دار است و بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها رفع شود. ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه، روز چهارشنبه، ساعتی پس از انتصاب جانسون گفت که «او (جانسون) به بریتانیایی‌ها خیلی دروغ گفته است.»
مواضع مقامات دیگر کشورها نیز چندان نسبت به جانسون امیدبخش نیست.
ایالات متحده آمریکا
در ایالات متحده آمریکا، واکنش رسمی به انتصاب جانسون به عنوان وزیر امور خارجه، خنده‌ای کنترل‌شده بود.
وقتی به مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خبر انتصاب جانسون را اطلاع دادند او سعی کرد قبل از این که بگوید آمریکا «موضوع را بررسی خواهد کرد.» خنده‌اش را کنترل کند.
جانسون به هنگام کارزار مربوط به برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) به شدت از باراک اوباما انتقاد کرد. او در مقاله‌ای برای نشریه سان نوشت که رئیس‌جمهوری کنیایی‌تبار آمریکا «به صورت اجدادی با امپراتوری بریتانیا سر ناسازگاری داشته است.» جانسون نوشته بود، همین احساس اوباما باعث شد تا او دستور دهد که مجسمه ویسنتون چرچیل از اتاق ریاست جمهوری آمریکا خارج شود. این مقاله از جانسون و اتهام‌زنی‌های او به اوباما باعث شد تا جانسون زیر ضرب این انتقاد برود که او نژادپرست است.
اوباما انتقادهای جانسون را بی‌پاسخ نگذاشت. او گفت که عمدا مجسمه چرچیل را از اتاق کار خصوصی‌اش در طبقه دوم کاخ سفید بیرون آورده است «چرا که هر روز شاهد این مجسمه هستم. هر آخر هفته.»
جانسون همچنین هیلاری کلینتون را به «یک پرستار دیگرآزار در یک بیمارستان روانی» تشبیه کرده بود.
آلمان
صدراعظم آنگلا مرکل، درباره رئیس جدید دستگاه دیپلماسی بریتانیا اظهارنظری نکرده است. او فقط به خبرنگاران گفت: «اعتقاد دارم، وظیفه ماست که با دولت‌های موجود در کشورهای دوست همکاری داشته باشیم. دنیا به اندازه کافی مشکل دارد تا ما را به پیشرفت در زمینه همکاری در عرصه سیاست خارجی با بریتانیا، همان‌طور که تاکنون جریان داشته است، ترغیب کند.»
رالف اشتنگر، معاون حزب سوسیال دموکرات، مهمترین شریک ائتلافی در دولت مرکل گفته است که «دیدگاه من (نسبت به بریتانیا) با این انتخاب تضعیف شد.» به گفته وی، جانسون در گذشته، تجربه خاصی از کار دیپلماتیک نداشته است.
فرانسه
همان طور که وزیر امور خارجه فرانسه، جانسون را با سخنانی شدید مورد عتاب قرار داد و وی را «دروغگو» خواند، رسانه‌ها و تحلیلگران فرانسوی نیز از انتخاب جانسون به عنوان وزیر امور خارجه بریتانیا شوک‌زده شده‌اند. آن ها هم دقیقا به دروغ‌گویی‌ها و اظهارنظرهای متزلزل جانسون طی کمپین مربوط به برگزیت اشاره می‌کنند.
جانسون در جامعه فرانسوی به خوبی شناخته شده است. او زبان فرانسوی را با لهجه (انگلیسی) صحبت می‌کند. وی فرانسوی را زمانی یاد گرفت که در بروکسل برای نشریات، ستون‌نویسی می‌کرد. او همچنین بارها برای نوشتن کتابش با عنوان «چرچیل یا لندن» به فرانسه سفر کرده است. این کتاب به زبان فرانسوی ترجمه شده است و فروش خوبی در این کشور داشت. همچنین وقتی شهردار لندن بود بارها با سفر به پاریس با همتایان خود در این شهر دیدار داشته است.
ایران
بوریس جانسون شخصیت بسیار ناشناخته‌ای در تهران است اما وقتی که از او در سال 2008 یعنی زمان نامزدی انتخابات شهرداری لندن سوال پرسیده شد که او همیشه دوست داشته است به کدام کشور سفر کند، پاسخ داد: «ایران. من عاشق بناهای قدیمی و ویرانه‌هایی هستم که زیر نور خورشید رنگ باخته‌اند. فکر می‌کنم که می‌توانم یک هفته را با خوشحالی در پرسپولیس پرسه بزنم.»
همه نگاه‌ها در تهران به دنبال رویکرد وی به توافق هسته‌ای است که سال پیش به امضا رسید. برخی وب‌سایت‌های خبری، مقاله او در سال 2006 در روزنامه تلگراف را یادآوری کرده بودند که به غرب پیشنهاد داده بود که اگر ایران به بمب اتم دست یابد نباید نگران باشد. البته او ترجیح می‌دهد که اسرائیلی‌ها از تسلیحاتی برای بمباران مراکز هسته‌ای ایران برخوردار باشند.
او در مقاله‌اش در تلگراف نوشته بود: «در یک دنیای ایده‌آل، اسرائیل به ایران حمله هوایی و موفقیت شکوهمندش در بمباران راکتور اسیراک (عراق) را تکرار می‌کند.»
ترکیه
با توجه به اینکه، جانسون، طعنه‌های جنسی به رجب طیب اردوغان زده است، واکنش‌ها در ترکیه نسبت به جانسون هرگز مثبت نخواهد بود.
دیلی صباح، رسانه نزدیک به حزب حاکم عدالت و توسعه، جانسون را به عنوان فردی «ضدترکیه‌ای» معرفی کرده است که انتصاب وی «پرسش‌هایی درباره روابط بین‌المللی بریتانیا برمی‌انگیزد.» این روزنامه همچین برخی از اظهارنظرهای جانسون در حمایت از حزب کارگران کردستان ترکیه را که با دولت مرکزی این کشور مشغل نبرد است، برجسته کرده بود.
این روزنامه همچنین یادداشت جانسون در ستایش بشار اسد به دلیل پیروزی ارتشش در عقب راندن داعش از شهر تاریخی پالمیرا را یادآوری کرده بود.
اما واکنش مقامات رسمی ترکیه نسبت به انتصاب جانسون، با آرامش همراه بود. یکی از مقامات ترکیه‌ای گفته است: «روابط ترکیه با بریتانیا ورای اشخاص قرار دارد. ما انتظار داریم آقای جانسون به روشی حرفه‌ای و خوشبینانه در سمت جدیدش رفتار کند.»
خاورمیانه
کشورهای خاورمیانه نسبت به انتصاب جانسون به عنوان وزیر امورخارجه بریتانیا با سکوت رفتار کردند. اما مواضع وی باعث تنش‌هایی در این منطقه شده است.
تاکید جانسون بر خطر داعش باعث شده است تا او خواستار مبارزه با این گروه در کنار اسد و ولادمیر پوتین شود.
از سوی دیگر، فلسطینی‌هایی که خواستار افزایش فشار بر اسرائیل هستند با رویکرد جانسون درباره نقد جنبش تحریم کالاهای اسرئیلی مخالف‌اند. همچنین روزنامه تایمز آو اسرائیل، جانسون را «یک هوادار پروپاقرص اسرائیل» توصیف کرده است. حامیان اسرائیل در شبکه‌های مجازی او را ستایش می‌کنند و حامیان فلسطین از او عکس‌هایی به همراه سربازان اسرائیلی منتشر کرده‌اند.
مصر همچون عربستان و کشورهای خلیج فارس، با دقت در حال رصد اوضاع هستند که آیا جانسون تعهد دولت بریتانیا نسبت به خرید و تجارت تسلیحات با آن‌ها را ادامه می‌دهد یا خیر یا اینکه وی انتقادهای ملایم از دولت‌های عربی مبنی بر نبود دموکراسی را همچنان پی می‌گیرد یا خیر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.